Efter målgång...

Z

zahleka

Jag har precis läst Elisabeth Hjortvids bok och där skriver hon att man efter målgång skall lossa lite på sadelgjorden och sedan låta sadeln ligga kvar på hästens rygg tills dess att man skall pulsa. Detta är enligt henne speciellt viktigt om man har en häst med känslig rygg.

Någon som har lust att förklara för mig varför man skall göra på detta viset? Förstod aldrig riktigt poängen. :confused:

Sv: Efter målgång...

Vissa hästar har tendens att få svullnader/ uppbuktningar på de ställena där sadeln har haft de största trycket, om man tar av sadeln för snabbt. Det räcker med att lossa sadelhjorden vid in tiden och sedan leda hästen någon minut fram till viloområdet och sedan ta av sadeln alternativt låta den ligga på när man pulsar.
Ingrid

Sv: Efter målgång...

Vissa hästar har tendens att få svullnader/ uppbuktningar på de ställena där sadeln har haft de största trycket, om man tar av sadeln för snabbt. Det räcker med att lossa sadelhjorden vid in tiden och sedan leda hästen någon minut fram till viloområdet och sedan ta av sadeln alternativt låta den ligga på när man pulsar.
Ingrid

Aha, nu är jag med. Tack så mycket för ditt svar.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 388
Utrustning Min häst är för tillfället lite för smal, vilket märks över ryggen. Hon har bantats ner rätt ordentligt under hösten, och när hon var...
Svar
18
· Visningar
1 806
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 719
Senast: Snubbelfot
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 997
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?