Efter kejsarsnitt

MikaTela

Trådstartare
För drygt 5 veckor sedan föddes min son med akut kejsarsnitt.
Jag var pigg och uppe på benen redan efter 1 dygn.
Första veckan var man öm och trött i magmusklerna. Att sätta sig upp från liggande var det svåraste då man inte hade nån styrka i muskelaturen.
Blev även trött i magen av att gå.

Nu är jag dock så pass återställd att jag känner mig som vanligt och börjar nu fundera på när man börjar få/våga göra mer än bara promenader?

Mamma-mage appen har jag bara hört gott om men passar den även oss som fått kejsarsnitt eller finns det annat att rekommendera?

Så ni som gjort kejsarsnitt vad har ni för tips och råd?

Jag vill minnas att jag fick höra 2 månader eller nåt sånt när jag blev snittad. Det bör finnas en sjukgymnast med kunskap om detta som du kan prata med. Kolla med bm.

Fick du aldrig prata med någon sjukgymnast på sjukhuset? Det var en som kom förbi mig och informerade om olika saker såsom att man inte ska använda bukmuskulaturen till att lyfta sig upp i sittande utan lägga sig på sidan och trycka sig upp bland annat.

Jag vill minnas att jag fick höra 2 månader eller nåt sånt när jag blev snittad. Det bör finnas en sjukgymnast med kunskap om detta som du kan prata med. Kolla med bm.

Fick du aldrig prata med någon sjukgymnast på sjukhuset? Det var en som kom förbi mig och informerade om olika saker såsom att man inte ska använda bukmuskulaturen till att lyfta sig upp i sittande utan lägga sig på sidan och trycka sig upp bland annat.

Nä var väldigt dålig info bara att jag inte fick lyfta mer än vad sonen vägde men gärna promenera mycket och fortsätta röra mig.

Men är väldigt mycket tok efter min förlossning.
Bl a hade dom sagt att dom sydde mig med självupplösande stygn. När sjuksköterskan skulle kolla om allt såg fint ut ca 1 h innan hemgång för jag ville så upptäckre hon att dom hade satt staples som behövde plockas bort efter en viss tid.
Så därför vänder jag mig till er som förhoppningsvis fått mer och bättre info än mig.

När sjukgymnasten informerade mig på BB innan hemgång sa hon ungefär att, lita på din magkänsla. Gör det ont, låt bli. Var försiktig till en början, men du känner själv hur mycket du klarar av.
Känner man obehag eller gör det ont, så sluta och testa igen efter några dagar. Men ta det i små etapper.
Alla är vi olika och det läker olika fort, beroende på hur komplicerat snittet var. Men sunt förnuft, känns det bra, kör på. Är väl den informationen jag fick :)

För drygt 5 veckor sedan föddes min son med akut kejsarsnitt.
Jag var pigg och uppe på benen redan efter 1 dygn.
Första veckan var man öm och trött i magmusklerna. Att sätta sig upp från liggande var det svåraste då man inte hade nån styrka i muskelaturen.
Blev även trött i magen av att gå.

Nu är jag dock så pass återställd att jag känner mig som vanligt och börjar nu fundera på när man börjar få/våga göra mer än bara promenader?

Mamma-mage appen har jag bara hört gott om men passar den även oss som fått kejsarsnitt eller finns det annat att rekommendera?

Så ni som gjort kejsarsnitt vad har ni för tips och råd?
Jag har blivit öppnad 2 ggr på mkt kort tid. Först kejsarsnittet sedan buköppning. Ingen av ggr har jag fått ngn info. Efter kejsarsnittet var det Bm som tog upp ämnet vid efterkontrollen.

Så länge som man inte får ont eller tyngdkänsla i underlivet så ska det vara ok. Viktigt också att långsamt trappa upp träningen och inte köra för hårt på en gång. Promenader tills man kommit upp i kondition och form är en utmärkt början.

Promenader och mammamageappen är en jättebra början, det kom jag igång med så snart jag var smärtfri efter snittet (någon dryg vecka eller två). Sen har jag ökat på med styrketräning eftersom att kroppen har hämtat sig, det viktigaste är att lyssna på kroppen! Som @Saigon säger, får man smärtor eller en tyngdkänsla nedåt har man tagit i för mycket. Att det drar lite i ärrvävnaden brukar jag tycka är ok, men det är inget jag har vidimerat med vården.

Jag har för mig att mammamage appen har någon sorts rekommendationer vid kejsarsnitt. Jag tror du kan köra igång med den appen faktiskt, de första övningarna är rätt så enkla och handlar mest om att koppla in magmusklerna igen, vilket behövs för de flesta.
Gör det som känns bra, undvik sit ups och plankan ett tag till var nog råden jag fick ungefär :)

Den där mammamageappen hängde sig bara för mig, kom inte längre än till de första övningarna. Skittrista tyckte jag, gav noll!
Jag körde som så att jag promenerade längre och snabbare med tiden, sen började jag springa litegranna med gördel. Har även simmat en del. Förövrigt känner jag nästan först nu att jag verkligen kan ta i med magen (3,5 månad sen snittet) och lyfta saker, springa upp för trappor med kraft (är en person som ogillar att gå) osv. Mina kirurger sa att jag skulle känna efter vad som kändes bra att göra, ridning tyckte de dock att jag skulle vänta 5 veckor med. Det är förövrigt det som känts bra snabbast:)

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund ligger inlagd sen drygt 3 dygn med akut pankreratit. Vi vet inte om den är primär eller sekundär. Totalt kollaps av magen...
2
Svar
25
· Visningar
7 320
Senast: WildWilma
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 643
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 447
Senast: fejko
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?

Hund, Katt, Andra Djur