Efter kastration?

T

Tiggertjejen

Hur lång tid tar det då innan hästen kan gå med ston?

Sv: Efter kastration?

Det skulle jag också vilja veta faktiskt :D

Vissa säger tre månader och vissa ett halvår, jag är så yr på det...

Vissa är "avtända" efter några veckor, andra betäcker hela livet (HannaZ har problem med sin valack t ex).

Jag hade nog väntat många månader innan jag släppte med ston, med tanke på skaderisken OM de klättrar.

Min egen var fortfarande hingstig efter ett halvår.

ok, men hur lånt tid efter är de produsiva (stavas)?
Ska kastrera så fort rötmånaden är över, och han är inte ett dugg hingstig reagerar inte ens på brunstiga ston men det kan vända på en 5öring ju...

I vårt stall finns en treåring som blev kastrerad för tre månader sedan. Han är fortfarande väldigt hingstig och dinglar med snoppen så fort något av stona kommer i närheten.
Det är tänkt att han och min Best ska gå tillsammans så småningom, men jag tror vi väntar minst en månad till. Jag tror inte Besten skulle uppskatta om han var närgången.... :D

Immer

Det är bättre att du hör med en veterinär gällande reproduktiviteten. Du har alltid Peter Lundin härinne...

Var noga med att berätta för eventuella hagkompisars ägare att han är kastrerad nyligen, så de själva får avgöra om de vill ta risken, det kan ta hus i helsike annars...

jag släppte ut min dagen efter, han var vissetligen aldrig hingstig utan försökte istället snutta på mitt sto, han trodde nog att det var hans mamma :D

Så är min häst också han bryr sig inte om ifall något sto brunstar men det kan ju snabbt vända. Men jag hade aldrig vågat släppa ihop så tidigt.

han hade gått på ridbanan brevid hästarna hela tiden och aldrigt hingstat sig, han har alltid varit en mespropp, han fattar ingenting när stona ställer upp sig framför honom, han blir nästan rädd och går därifrån. Tror att han är lite små gay :D

Min veterinär och de veterinärer jag pratat med säger att de är har befruktningsdugliga spermier i upp till två månader efter kastrering. Så att vänta tre månader skadar nog inte.

Jenny

Det finns väldigt olika uppgifter om detta, jag fick en gång lära mig att extremfallet skulle ligga på 3 månader men har ingen aning om detta är styrkt på ngn sätt.
Att det ofta finns levande spermier upp till 3 v efter kastration är en vanlig uppgift. Har en känsla att det inte är ordentligt undersökt o att även veterinärernas uppgifter mer el mindre bygger på hörsägen.
PL

Jadu, vår valack som kastrerades i tidig våras blir fortfarande uppspelt med stona, så han går nu inte med dem, för myckey bråk och för mycket försök till hoppande.

Det varierar mycket , men du kan ju testa och släppa ihop , du vet ganska så snart när flocken stabiliterat sig vad han går för.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 812
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 916
Senast: hastflicka
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama