Efter gymnasiet

H

Hooorses

I sommar så kommer jag att gå ut gymnasiet och jag tänker satsa på ridsporten!
Jag vill komma så långt jag bara kan och det är hoppningen jag vill satsa på!

För tillfället så har jag nyss gått över från D-ponnyn som jag tävlat upp till MsvB till en stor häst.

Min dröm är ju att få komma till ett stall där jag kan få jobba som beridare med en chef som tror på mig och vill att jag ska utvecklas.. Men hur stor är den chansen egentligen? VÄLDIGT LITEN!
Är det någon som vet vad som krävs för att de ska ta emot en som beridare utomlands?
Jag vill absolut inte komma någonstans där jag bara får mocka..!

Så nu är väll frågan, stanna i Sverige eller åka utomlands?
Jag har hört något om beridarutbildning i Tyskland eller Danmark.
Är det något att satsa på?

Sv: Efter gymnasiet

Min erfarenhet av att jobba i Tyskland (dressyrstall med GP hästar) är att man inte får vara rädd för att jobba hårt och att om man bara börjar någonstans så kan man komma dit man vill. Jag jobbade i ett stall där jag vissa dagar red 5 hästar, andra red jag inga, arbetstiderna var 6-20 med en längre lunch, arbete 6-7 dagar i veckan. Tävlingsdagarna jobbade man självklart så länge som det behövdes. De som inte var beredda att slita och mocka åkte hem rätt så fort. Vi som jobbade hårt blev erbjudna att stanna och gå beridarutbildningen. På tävlingarna var det som guldgruvor att skaffa andra jobb... Man knöt kontakter och fick erbjudanden till höger och vänster, sen vilka som var seriösa och vilka som var mer ett resultat av karlar som ville ha söta tjejjer i sina stall vågar jag inte uttala mig om eftersom jag inte nappade.. Hade jag inte varit för ung och haft för dåliga knän som hoppade ur led så hade jag nog stannat men mina föräldrar sa nej. De som gick beridarutbildningen var duktiga men fick slita rätt hårt.

För mig att komma till det stallet krävdes bara en rekommendation, då var det sagt att jag skulle jobba där i 3 mån. För att bli erbjuden att bli beridare krävdes att jag jobbade och gjorde vad de sa åt mig att göra, de första två veckorna var inte särskilt roliga men allteftersom att man bevisade att man var duglig fick man snabbt mer ansvar och mer hästar att rida.

Sv: Efter gymnasiet

Gud vad roligt att du delar med dig av dina erfarenheter!

Hur pass duktig ryttare var du när du började där och hur gammal var du?
Fick ni mycket hjälp när ni red hästarna?
Hur pass stränga var dem när det gällde ridningen? Fanns det dem som inte fick rida alls?

Jag vill ju verkligen åka till Tyskland och få gå beridarutbildningen.
Men jag är rädd att jag ska åka dit för tidigt och att de inte ska se någon potential i mig..
Just nu har jag precis börjat med stor häst och börjat tävla den..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 811
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som har hästerfarenhet av både islandshästar och storhästar sen fyra år tillbaka. Jag har flera gånger...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 008
Senast: ameo
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 515
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar