Efter gravididtet - ont i handleden?

Mitten

Trådstartare
Nu är Elina ändå 2 år, och min smärta i handleden (den vänstra) är inte ens lite bättre. Jag fick förklarat för mig att det var samma grej som foglossningen, fast i handleden då, och att det skulle bli bättre med tiden.
Jag försöker googla lite, det enda jag hittar är karpateltunnelsyndrom men det verkar inte stämma. Jag har inte ont hela tiden, bara vid belastning av handleden - kan inte luta mig på den när jag sitter, till exempel. Jag kan inte dra vagnen med vänsterhanden, för det blir ett för stort tryck. Är det någon som haft något liknande? Jag skall ta mig till läkare, men jag drar ju på det hela tiden :).

Sv: Efter gravididtet - ont i handleden?

Jag känner oxå att mina leder blivit klenare, både i händerna, knäna och fötterna!
Karpaltunnlarna kan man väl känna av på olika sätt?

Jo, det borde man ju kunna känna lite olika, men vad jag förstått brukar det göra ont mer 'hela tiden'? Min gör ont vid belastning.
Min kropp har också blivit klenare generellt (eller lederna ömtåligare liksom) men det här är mer en skärande smärta när trycket överskrider en viss styrka. Det går från känns inte till gör skitont på ingen tid alls.

Googla på Morbus de Quervain. Kolla om det stämmer in på dig.
Jag har denna åkomma och den är inte skoj. Har fått höra att det försvinner när graviditeten är över. Men det låter ju inte lovande om du fortfarande har ont.

Det lät smärtsamt :eek: Men jag har bara ont i själva handledsdelen, inte i tummen och jag kan dra i tummen utan att det känns.

Min kropp har också blivit klenare generellt (eller lederna ömtåligare liksom) men det här är mer en skärande smärta när trycket överskrider en viss styrka. Det går från känns inte till gör skitont på ingen tid alls.
Är du säker på att det kommer från graviditeten? Jag har samma problem men hade problem redan innan graviditeten. Har aldrig kommit mig för att reda ut vad det är...

Hm, jag har iofs kanske alltid varit lite klen i lederna (?) Så nej, jag är inte 100% på att det bara är graviditetsrelaterat. Men handleden har kommit efter. Skall man minnas tiden INNAN också, vilka krav :p

Räcker upp handen och viftar frenetiskt - och det med en hand som det inte längre gör ont i!!!
För mig började det någon gång tre månader före förlossningen. Som ur det blå fick jag ont i höger handled vid belastning. Framför allt var det när jag sträckte ut, vred och tog i samtidigt som det högg till. Jag samlade mycket vätska i händerna och både jag och BM trodde smärtan kom utav detta, och att smärtan därmed skulle försvinna efter förlossning. Men tji fick jag. Vätskan försvann men smärtan bestod. Hade svårt att både lyfta och bära, högg liksom till så jag var tvungen att släppa greppet. Smärtan uppstod också när jag sträckte mig efter något som tex en te-kopp på bordet. I slutet av december (ca 1 månad efter förlossning) åkte jag iväg för att röntga. Det visade ingenting, läkaren trodde på en överansträngning och tyckte att jag skulle ta kontakt med sjukgymnastiken. Jag avvaktade, trodde smärtan skulle försvinna av sig själv, men i februari så gick jag till sjukgymnasitken med min hand. Han gjorde lite olika test, men framför allt ett test där jag fick knyta fingrarna runt tummen (som en vanlig knytnäve) och sedan försöka flexa handen upp och ner. Det gick inte alls, det gjorde inte ont, men var helt enkelt omöjligt att göra. Den friska handen var det inga problem alls att utföra samma rörelse med. Sjukgymnasten ställde diagnosen "Morbus de Quervain" och skickade mig vidare till en läkare som visserligen inte alls höll med om den diagnosen men som spruta leden iallafall. Efter att jag fått sprutan, höll jag mig någorlunda lugn veckna efter som doktorn ville. Jag kunde fortfarande inte röra handleden med tummen fasthållen, men med undantag för en gång så gjorde det inte längre ont, så jag var nöjd.
Så någon vecka senare när jag kom in från stallet såg jag att jag hade ett blåmärke precis på den punkten på handleden som gjort ont. Hade varken gjort något eller kännt något, men nu var rörligheten helt plötsligt tillbaka igen. Blåmärket är fortfarande kvar, men ont har jag inte haft igen, och jag kan nu använda handleden fullt ut igen.

Det känns på din beskrivning som att du har samma "åkomma" som jag hade, om det nu var Morbus de Quervain eller inte vet jag inte, men via sjukgymnastiken fick jag iallafall rätt på det igen.

Intressant - jag kan inte heller röra den om jag håller tummen trots att det inte gör ont :eek:

Jag har inga problem att utföra övningen så jag har nog inte Morbus de Quervain i alla fall... :cool:

Googla på amnings reumatism.

En helt adekvat fråga. Ledsymtom efter förlossning är inte ovanligt och för de flesta klingar symtomen av efter en tid. Förlossning innebär att hormonnivåerna ändras i kroppen och amning påverkar även det hormonnivåerna. Det kvinnliga hormonet östrogen kan påverka lederna och det är visat att ledsvullnad minskar om man tillför detta hormon.

Om dina symtom inte går över får du kontakta din husläkare för bedömning och behandling, det kan nämligen hända i undantagsfall att en reumatisk sjukdom kan smyga igång efter en graviditet. Dessa symtom har inte med artros att göra, möjligen kan det vara så att din fars artrit kan öka risken för att det kan finnas en ärftlighet av artrit i din släkt.Skulle dina symtom inte gå över vill jag bara påpeka att de nya behandlingar som nu finns har förbättrat progosen för de som drabbas av artrit och många är helt symtomfria.

Idag fann jag dock en artikel på nätet, visserligen en amerikansk sådan, men som refererar till forskare i Malmö, som kommit fram till förvånande resultat. Man hade funderat över om inte de hormoner som frisläpps vid amning kunde förvärra, eller utlösa utbrott av reumatisk artrit. Men kom fram till det förvånande resultatet att amning under ett år faktiskt halverar risken att bli reumatiker.

http://www.naturalnews.com/024542.html
Scientists have wondered whether breastfeeding might affect the risk of rheumatoid arthritis, because it stimulates the production of two hormones that may have some connection to the disease. While it raises levels of oxytocin - which has been linked with lowered blood pressure and stress hormone levels and general well-being - it also raises levels of prolactin, which stimulates the immune system.

Rheumatoid arthritis is an autoimmune disease, in which the body's immune system attacks its own joints, causing painful and even crippling inflammation. Some researchers had suggested that by increasing prolactin levels, breastfeeding might increase risk of the disease.

Fast jag känner inga knutar eller något?

Sjukt vad många olika grejer man kan få i handleden :eek: Inser att det är bäst att ringa läkare ändå.

jag fick ont i handleden för 5 år sen, knölen fick jag i våras så det kan ta ett tag innan den kommer. När knölen väl kom gjorde det mindre ont, den dämpade väl eller nåt...:p

Jag har också problem med en handled besvären kom efter forlossningen. Jag har varit hos en kiropraktor som sa att jag hade två mellanhandsben i fel läge det ska nu vara fixat och den är mycket bättre inte helt bra dock men det tar väl lite tid!

Nu har jag fått tid hos en handkirurg. På valborg av alla dagar :D. Skall bli kul att se vad han kommer fram till. Hoppas felet kommer fram iaf, så det kan åtgärdas... det är inte så kul att inte kunna dra vagnen med en hand :(

Nu har jag blivit undersökt, fick diagnosen karpateltunnelsyndrom, åkte och gjorde otäck ny undersökning när de körde elstötar i armen/handen - och då sa de att det INTE var karpateltunnelsyndrom. Så, tillbaka på ruta 1. Däremot var jag hemskt förkyld ett tag, och fick ont i lederna - och då kände jag en stramning i nacken, som verkade kopplad till handen - när jag tryckte där gjorde handen ont. Nu har jag bestämt mig för att gå till min naprapat och kolla :).

Liknande trådar

Kropp & Själ skall till läkare nästa vecka (äntligen) men försöker hitta någon spännande diagnos själv under tiden ;) I våras någon gång började jag...
Svar
4
· Visningar
1 194
Senast: vinkelina
·
Kropp & Själ Jag postar detta under anonymt nick då det inte är jag utan sambo som har ont. Min sambo har haft smärtor i ljumskarna (framförallt den...
Svar
14
· Visningar
2 312
Senast: Bufera
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 913
Senast: tuaphua
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar