Sv: Efter gravididtet - ont i handleden?
Räcker upp handen och viftar frenetiskt - och det med en hand som det inte längre gör ont i!!!
För mig började det någon gång tre månader före förlossningen. Som ur det blå fick jag ont i höger handled vid belastning. Framför allt var det när jag sträckte ut, vred och tog i samtidigt som det högg till. Jag samlade mycket vätska i händerna och både jag och BM trodde smärtan kom utav detta, och att smärtan därmed skulle försvinna efter förlossning. Men tji fick jag. Vätskan försvann men smärtan bestod. Hade svårt att både lyfta och bära, högg liksom till så jag var tvungen att släppa greppet. Smärtan uppstod också när jag sträckte mig efter något som tex en te-kopp på bordet. I slutet av december (ca 1 månad efter förlossning) åkte jag iväg för att röntga. Det visade ingenting, läkaren trodde på en överansträngning och tyckte att jag skulle ta kontakt med sjukgymnastiken. Jag avvaktade, trodde smärtan skulle försvinna av sig själv, men i februari så gick jag till sjukgymnasitken med min hand. Han gjorde lite olika test, men framför allt ett test där jag fick knyta fingrarna runt tummen (som en vanlig knytnäve) och sedan försöka flexa handen upp och ner. Det gick inte alls, det gjorde inte ont, men var helt enkelt omöjligt att göra. Den friska handen var det inga problem alls att utföra samma rörelse med. Sjukgymnasten ställde diagnosen "Morbus de Quervain" och skickade mig vidare till en läkare som visserligen inte alls höll med om den diagnosen men som spruta leden iallafall. Efter att jag fått sprutan, höll jag mig någorlunda lugn veckna efter som doktorn ville. Jag kunde fortfarande inte röra handleden med tummen fasthållen, men med undantag för en gång så gjorde det inte längre ont, så jag var nöjd.
Så någon vecka senare när jag kom in från stallet såg jag att jag hade ett blåmärke precis på den punkten på handleden som gjort ont. Hade varken gjort något eller kännt något, men nu var rörligheten helt plötsligt tillbaka igen. Blåmärket är fortfarande kvar, men ont har jag inte haft igen, och jag kan nu använda handleden fullt ut igen.
Det känns på din beskrivning som att du har samma "åkomma" som jag hade, om det nu var Morbus de Quervain eller inte vet jag inte, men via sjukgymnastiken fick jag iallafall rätt på det igen.