Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ylle är av ULL.. Bä Bä
Ull täcke är 10000 miljarder gånger bättre än fleece, då fleece inte är speiellt varmt.... men det är vad jag tcker. Bäst är det med ett gammalt hederligt svätt nät täcke och ylletäcke över, för då blir det luft mellan häst och täcke och de blir varmt
Men det bästa för hästen är ju att den få röra på sig tills den är torr. Har man inte klippt sin häst tycker jag det är onödigt och oförsvarligt att rida den svettig.
Man kan då täckes/ jakt klippa den, om man inte lippt pga att man inte vill ha täcke..
jaså du gillar gräs du?
med tanke på att du skrev att du betar..
Ylle är av ULL.. Bä Bä
Ull täcke är 10000 miljarder gånger bättre än fleece, då fleece inte är speiellt varmt.... men det är vad jag tcker. Bäst är det med ett gammalt hederligt svätt nät täcke och ylletäcke över, för då blir det luft mellan häst och täcke och de blir varmt
Men det bästa för hästen är ju att den få röra på sig tills den är torr. Har man inte klippt sin häst tycker jag det är onödigt och oförsvarligt att rida den svettig.
Man kan då täckes/ jakt klippa den, om man inte lippt pga att man inte vill ha täcke..
Ylle är av ULL.. Bä Bä
Varför tycker du det är onödigt och oförsvarligt att rida hästen svettig om den är klippt?
Min häst blir svettig även fast han är helklippt.
Inte så det droppar av honom men nog kan han bli svettig om vi tränar ett hårt pass särskilt om vi plumsar i djupsnö.
Tja nog skulle jag bli varm, men jag skulle klart då tagit den av mej....Denna del reagerade jag på. Min häst går oklippt på lösdrift och har gott om vinterpäls fortfarande. Han är nu under igångsättning och i dag i 6-7 plusgrader och strålande sol så var vi ute och skota i skogen 30 minuter. När vi kom tillbaks var han svettig. Detta var inte pga för hårt arbete eller så utan för att det i solne säkert var 10-12 plusgrader.
Utgår ifrån att även du skulle bli svettig om du gick i rasktakt i vinteroverall när det är 10 grader varmt ute.
Har aldrig skrivit att det är onödigt/ oförsvarligt att rida en KLIPPT hääst svättig!
Det bokstavligen skummar och rinner av min KLIPPTA häst när vi tränat, men eftersom hon blir torr på 15 min tar hon ingen skada av detta.
Tja nog skulle jag bli varm, men jag skulle klart då tagit den av mej....
Men en häst som blir svettig på 30 min måste ha ENORM päls eller ENORMT dålig kondition.
Varför inte klippa "lufthål" under hals och flank?
Fast lite sent på året nu.
Tycker fortfarande det är oförsvarligt och onödigt att rida en häst med så mycke päls svättig, och då menar jag svättig så den är lockig och VÅT, för det är det som skadar hästen...Om man inte har X antal timmar att leda runt den så den blir torr då.
Men en fråga, om du går ut och sätter dej på en bänk nyduschad utan att vara torr i endast fuktig morgonrock.. med blött hår.. tror du du blir frisk då?
lånar tråden lite... ni som svampar av, lägger på täcke och sen släpper ut, tar ni med varmt eller kallt vatten?