Efter ett kattslagsmål

Kastrullhaxan

Trådstartare
Igår ville min kisse inte kliva ur sängen. När jag lyfte honom skrek han bara.
När han sedan gick iväg var det på tre ben.:cry:

Så det blev en resa till veterinären och jag och hans husse blev 3500kr fattigare. Där rök drömmen om en bil denna månad. Men vad gör man inte för sin katt?

Nu ska han gå med dränage (stavas?), äta medicin och ha tratt på sig.
Stygnen och slangen ska jag ta bort själv sen.

Om någon har förslag på hur jag kan göra honom gladare ta jag tacksamt emot det.
Han är väldigt kräsen på mat, men medicinen får jag i honom med hjälp av tonfisk.

Såhär ser min kisse ut för tillfället (fel datum på kortet)

Sv: Efter ett kattslagsmål

Oj, stackars lilla plutten.
Det är inte lätt att tvinga dom att gå med tratt man kan ju inte förklara varför dom måste ha det, det känns som dom tänker dumma matte.:crazy:
Hade han fått en böld av bit eller rivsår?

Som tur är hade det inte hunnit bildats en böld men veterinären la ändå dränage för att undvika att det blev en.

Om man jämför katten idag emot igår så är han fortfarande trött, men ögonen är piggare och han rör sig mer.
Dock fastnar han ju med trattens kanter överallt och vi har fullt upp med att inte skratta åt honom.
Men han spinner inte:cry: Och det är ju klart -han har ju ont och kan inte njuta av kel och lek som vanligt.

Det värsta är att jag tycker att han verkar ha svårt att sova med tratten. I morse kröp han längre och länge upp mot husse, vanligtvis ligger han mellan fötterna på någon av oss, men gissa vad han hade till huvudkudde i morse? Han var nog halvvägs upp på husses mage.

Han verkar vilja leka, allt som prasslar är intressant. Men mitt i språnget efter något så kommer han på att han har ont. Jag tvingar honom inte till lek utan det är något som han måste känna själv att han vill och klarar.

Edit: Det var ett bitsår. När vet. rakade såg man ett sår och när skorpan pillades bort började det vätska. Så med största sannolikhet hade det blivit en böld om vi inte uppmärksammat det.
Just nu känner jag bara att jag gjorde rätt som tog honom till veterinären.
3500kr är en spott i havet (faktiskt). Förhoppningsvis ska ja få tillbaka större delen från försäkringsbolaget också.

Jag har aldrig skadeanmält förut, är det krångligt?

Senast ändrad:

Det går ju faktiskt bra att ta av tratten så länge man har katten under uppsyn, så att den inte börjar slicka, eller bita och dra i drenaget. En del av mina katter har varit väldigt tacksamma för att slippa krage en stund, medans andra verkat anpassa sig rätt bra efter en period. Samtliga verkar dock ha svårt att förstå att man inte kan ta ett hörn i en snäv sväng och sedan blir dom ofta stående där med huvet inkört i väggen tills man kommer och tar bort dom....:grin:

Hoppas han(?) blir bra snart!

Låter lite häftigt med 3500 för en böld på katt, Vi har ett antal i veckan under sommaren o räkningen brukar stanna under 1000 mede sedering o enklare dränering, sällan jag anser det nödvändigt att sätta slang på dessa.
PL

Ja jag tar av tratten när han äter den mat som han får sin medicin i, men han börjar ganska omgående efter maten att dra i slangen så tyvärr är stunder utan tratt korta. (Ja det är en hane)

PL: 3500kr är för alltihopa, veterinärbesöket under jourtid och allt vad det innebar (sedering, tratt, osv) och även medicin.

Om det är något annat som gör att det skiljer i pris vet jag inte.

Lite allmänt kan jag berätta att vi tvättat av lite runt slangen ikväll, använde bara vatten och det verkade som Pyret tyckte att det var skönt. Antar att det kliar lite så det var nog ganska behagligt när vi var där och pillade.
Och nu ikväll, efter att han fått sin smärstillande tablett, vände han faktiskt upp magen och spann när jag klappade honom.:love:
Han vände sig snart om igen och såg lite illamående ut, men han kräktes inte.
Kanske blir han lite yr i bollen av de där tabletterna?

Jag ska passa på att tacka för era svar!
Skönt att få dela med sig lite tankar.

(Nu ropar sambon, som också är sjuk, att katten ligger på hans mage och spinner)

Här är mina bägge sjuklingar

Nu tror jag att jag fått kameran att förstå vilket datum det är också.

Vi har också en katt i tratt som äter sin medicin i tonfisk. :p
Försöker inte er katt ta av sig tratten? Våran var hysterisk den första dagen och har lyckats få av den några gånger så vi band fast gasbindan i halsbandet på en kattsele så nu har han ingen chans att få av sig den. Han har gått med den i över 2 veckor nu men om några dagar åker den av för gott.
Vi tar av den ganska ofta, när han ligger och sover bredvid i soffan får han vara utan och så låter vi han tvätta sig utan den några gånger per dag medan vi håller koll och lägger handen för såret så han inte kommer åt. Han uppskattar det väldigt mycket. :)
Vad man annars kan göra för att muntra upp kissen? Tja, vi gosar väldigt mycket med vår kisse, han har liksom din katt fått ett behov av att sova närmre oss och finna trygghet.
Tonfisk ger du ju redan, annars är ju att truga dem med godbitar ett uppskattat tips. :d
Är din katt van vid koppel? I så fall kan du ta korta promenader med honom, är uppskattat här.
Hur länge ska din ha sin tratt?

Ang. skadeanmälan tror jag inte det ska vara så krångligt. På vårt kvitto från kliniken så fick vi med ett papper som man kunde fylla i och skicka till försäkringsbolaget (oturligt nog var inte våran försäkrad) som sedan tittar på det och sedan ersätter er.
Tror inte det ska vara något problem att få ut pengar pga. en sådan här skada.

Ja han är van att gå i koppel men skadan sitter lite halvdumt till. Han är liksom öm i muskeln så koppel får vänta iaf några dagar till. (svårt att knäppa och knäppa på utan att det blir lite för mkt för honom just nu)

Han har inte försökt att få av sig tratten, om man bortser från att han har backat några meter i förhoppningen att han ska backa och tratten stanna kvar. Men inga försök att dra av den med tassarna eller så (tack och lov)

Jag har nog landets tråkigaste katt, han äter sitt torrfoder och tonfisk. Resten rynkar han näsan åt (om man inte råkat köpa fel torrfoder förståss) Annars skulle jag nog sitta och mata honom med räkor och grejer.

Tratten får han nog ha veckan ut, förhoppningsvis kan jag ha den av lite mer när själva slangen är borttagen på tisdag.
Jag vill dock vara försiktig med såren så att jag inte behöver göra en resa till till vet. pga inflammation eller något.

Jag fick inget sånt papper av min veterinär, men kvitton har jag. Så jag ska ringa mitt bolag i morgon och be dem skicka papper till mig. Det löser sig säkert på något sätt.

Nu har jag pratat med försäkringsbolaget, det verkar inte bli några bekymmer.

Men veterinären har skrivit att Pyret är ett Europeiskt korthår, är det benämningen på blandras (som jag skrev)/bondkatt nuförtiden? Tror inte att det spelar någon roll men blev bara lite ställd.

Funderar lite på det PL sa om kostnaden, bara dränering medel och sedering kostade mig 524.99kr, grundåtgärden är på 476.89.
Då ska man ju komma ihåg att det är på jourtid, men bara de här kostnaderna gör ju att jag är uppe i den summa PL pratade om.

Jag har därefter betalat för en injektion och 5 läkemedel, en tratt, förbrukningsmaterial och sterila instrument.

Men jag ska inte vara bitter. Katten kommer ju att bli bra och det är ändå det viktigaste!

Veterinärerna har en förmåga att kalla huskatter för Européer av nån underlig anledning. Det är iaf fel, han är en huskatt. Européer har stamtavla och allt sånt precis som alla andra raskatter.

När min katt hade en böld med dränering betalade jag 1950kr.
Det var för lugnande spruta, sövning (det var en stooor böld), tratt, smärtstillande, antibiotika och dränering.
Jag tycker också att 3500 låter mycket, vet du hur mycket mer betalt dom tog för att det var jourtid?

Ja någon raskatt är han då inte.
Och jag tror inte att han är så lätt att förväxla med e.korthår heller (för de är väl ganska stora och lite runda i formen?)

Min kisse har en hel del siames i sig och väldigt lång svans.

kissarnas matte:
Jag vet inte vad själva jourtiden kostade, men det stod en massa om stationsavgift, bilavgift osv.
Hur kan jag få betala bilavgift och restidsavgift när jag åkte till stationen?:confused:

Vet. besöket kostade iaf 3364 kr, resten är för medicinen jag hämtade på apoteket.

Om du är nyfiken på de exakta kostnaderna så skrev jag av kvittot jag fick. (Som nu är på väg till förs.bolaget)

Nu har jag försökt ta stygnen och den biten gick bra förutom att katten skrek och morrade hela tiden. Det ena stygnet satt väldigt nära huden så vi fick vara försiktiga.

Dock är det en del levrat blod som håller fast slangen:crazy: så nu hålls katten under uppsikt och får in och utgång nerblötta emellanåt så att det ska lossna.

Vi har försökt hålla det rent runt såröppningarna, men tydligen har det levrat sig ändå (vilket inte är konstigt, naturen vill ju ha det så)
Har det inte släppt om några timmar så åker jag till veterinär och de får ta bort det.

Lillan -som känner sig som en urbota korkad och dum djurägare just nu

Var inte det väldigt kort tid :confused: att ha dränaget på?
En av mina hade drän pga böld i buken, men det satt minst en vecka efter att han kom hem från klinik.
Hoppas att du har en bra veterinär som vet vad han/hon gör...

Nu har jag fått bort dränaget. Det lossnade ganska lätt efter ordentlig baddning.

Holger: Veterinären sa tre dagar till mig (var där i lördags) och min katt hade ju inte fått någon böld än.

Det är lite olika bud tydligen, PL sa ju tex att h*n sällan sätter drän i såna här fall. Men tydligen har min veterinär tyckt att det var nödvändigt.

Ja de ska tydligen ha väldigt bra läkekött!
Och än så länge går han iaf på alla fyra utan att skrika (förutom när han sitter innanför dörren och vill ut!)

Bara han får lite skorpa nu så ska jag låta honom gå lite längre stunder utan krage, givetvis under uppsikt så att han inte trasar sönder såren igen.

Igår låg han i mitt knä och spann och somnade en stund. Då kände jag att han hade sårskorpor på lite andra ställen på kroppen, dock inget som akut på något sätt utan bara ytliga sår.
Men jag börjar förstå att det inte är något litet slagsmål han varit i.

Kan någon försöka förklara för mig varför min tidigare fegiskatt plötsligt går i slagsmål?
Tidigare har jag sett honom gå undan men sen jag flyttade är han mycket tuffare mot andra katter.
Kan det vara så enkelt att det är staket runt trädgården och han ser allt innanför staketet som sitt? (Tänker de ens så?)

Där jag har bott tidigare har han ALLTID gått undan (givetvis har han försvarat sig om andra katter flygit på honom) och han har varit polare med grannens katter och sådär.
Han är kastrerad sen 8 månaders ålder så jag tror ju inte att det är tjejerna han slåss om.

Jag tror knappast att den här katten skulle acceptera att bli innekatt, men nästa katt kommer nog att bli det. Alternativet är en rejäl inhägnad att gå i utomhus.

Förlåt för långt inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Har inte "vågat" skriva innan för att jag varit rädd för att det ska vara dålig diagnos på kisse. :( Iaf, börjar från början...
Svar
11
· Visningar
7 560
Senast: cirkus
·
Övr. Katt I tisdags var katten ute hela dagen och natten till onsdag. Vi ropade och ropade på honom men han kom inte, han brukar verkligen inte...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
18 436
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar