Sv: Efter en penicillinchock, vad göra?
Det bästa man kan göra är att aldrig ge penicillin om det inte är absolut nödvändigt (typ liv och död). Ge annan antibiotika istället.
Jag har hört om flera hästar som skadat sig så illa att de fått avlivas pga att de chockat på pc. Är inget man kan göra när det väl händt tror jag, då bör man nog hålla sig undan....
Det där tycker jag är jättesvårt.
Det som ger de flesta chocker är ju prokainet i penicillinet. Dvs när man gör im, 'konserveringsmedlet' som gör att man bara behöver ge en gång per dag. Rent allergiska chocker där de dör av penicillinet i sig kommer ju oavsett im eller iv.
Men.. en bekant förlorade sin häst i en allergichock på PC. Extremt tragiskt. Hon ångrade bittert hon gett PC. Samtidigt, hästen fick det pga ett extremt lednära sår. Och att INTE sätta in PC då kanske kostat hästen livet pga en ledinfektion.
Det är ju det som är det räliga. Att PC kan i en LITEN procent av fallen vara fatalt. Samtidigt som att sätta in PC i tid kan göra att man INTE hamnar i läget 'liv eller död'.
Jag har ju funderat jättemycket på det där. Jag förlorade ju, inte i chock utan en mycket ovanligare biverkning men ändå, en mycket, mycket älskad häst pga penicillin. Han fick det pga infektion vid en tandfraktur. Dvs det var inte livshotande rent så. Men, det kostade honom livet.
Om jag INTE gett PC, så vad hade hänt då? Hade det blivit så infekterat att man behövt söva och spola osv och han dött av narkosen? Eller hade det hjälpt fint med sulfa t ex istället? Hade infektionen tagits omhand av kroppen om han inte fått PC, eller.. Ja du fattar.
Att vänta kan vara fatalt, att ge PC kan vara fatalt. Sen ska man vara medveten om att det är en ytterst liten procent av totalantalet hästar som chockar och än färre som dör. Men hur sjutton bedömmer man risken? Ge PC och slippa en fatal utveckling av en sårskada t ex, eller ge PC och ta en liten risk för fatala biverkningar?
Att INTE sätta in det kan ju just GE en 'nu gäller det liv eller död'-situation, t ex vid lednära sårskador. Pest eller kolera liksom.
Jag ber till gudarna jag aldrig ska behöva stå inför att ge PC igen. Jag vet inte om welshen fått det innan han kom hit (dvs som föl -> 11 mån ålder, t ex vid kastreringen). Hos mig har han fått en eller två doser på klinik efter benbitsop. Haken är ju att en prokainchock kan man aldrig gardera sig emot hur mkt PC de än fått - och en allergisk chock kommer INTE första gången man ger.
Shettisen har jag ingen aning om han fått PC alls ever, jag skulle tro det, men jag vet inte.
Men som sagt funderat mycket. Hur man än väljer kan man stå där och bittert ångra det. Men teoretiskt är nog faktiskt risken att INTE sätta in PC när en veterinär rekommenderar det (de 'slaskar' ju sällan med det, iaf inte de jag vet) större än ATT göra det. Men fy så jag INTE vill iom 'hur det gick sist'. Oddsen samma ovanliga biverkning ska uppträda igen är kanske en på miljonen eller något, men jag vill f*n inte prova. Men inte stå där och få ta bort en häst pga 'mattes penicilllinskräck' heller...