Effektivaste insektsmedel

På den tiden då jag använde hjorthornsolja var det inte många flugor som var i närheten, eller något annat levande heller. Herrejisses vad det luktade vidrigt. Men inget annat har varit lika effektivt. Nu säljs inte oljan i Sverige längre tyvärr.

Jag använder Föllinge hästdeo (tror de bytt namn, inte säker). Det är giftfritt och man kan använda på sig själv. Det räcker dock bara för stunden så jag sprutar vid varje ritt och dränker flugtäcket i det. I skapet och på bringan dubblar jag med tjärsalva.
Jag tycker inget av de långtidsverkande funkar alls. Hästen är svart och svettas lätt, han är som en magnet för broms.
Det finns hos vissa trädgårdshandlare!

Jag använder Centaura, främst eftersom man kan ha det till både häst och ryttare. Sedan jag började spraya mig själv inför svampplockning får jag mycket färre fästingar.

Tyvärr kan jag dock inte påstå att det är drygt men det får man leva med.

yes - och finns att beställa på nätet och säljs i sverige. Kolla gris-uppfödnings-attiraljer ;)

Jag beställde från en firma i Skåne för några år sedan, men i år måste jag rapportera från Västerbottens inland att inte ens den håller alla otäckingar på avstånd!
:rage::nailbiting::arghh:
Tre sorters bromsar (fäbroms = de STORA orangerandiga, blinningar = de trekantiga och hästbromsarna = de grå långsmala), mygg, knott och ikväll kom svidarna...
Ovanpå detta - vindstilla och +28 i två veckor = ingen höjdarsommar ur betes- och ridsynpunkt direkt...

/Keb

mitt hemma gjorda medel

2 MSK timjärn
2 MSK origano
2 MSK rosmarin
4-5 Vitlöksklyftor
4-5 DL vatten ½DL pressad citronsaft
½ DL vinäger
1 DL ätika

blanda vatten,kryddor och vinäger låt koka upp, pressa i vitlök och låt stå och dra över natten. häll i resten och sila genom en bärsil (då vanlig ej är tillräckligt finmaskig) kan även ha sopa i men de sätter sig i spraymunnstycket. detta är de bästa jag använt men luktar apa men varar länge

Näckens Broms Broms. Det absolut bästa enligt mig. Hästarna kan stå i ett moln av insekter men när jag sprayat på Broms Broms är alla flygfän puts väck. Helt suveränt. Man kan ha det på sig själv också utan problem.
Luktar gott gör det också =)

Ultra Shield tar jag inte i med tång sen min häst tappade pälsen av det. Giftigt skit.

Vilket är det effektivaste insektmedlet enligt dej?

Iår använder jag hemmagjort, vitlök, timjan, citron och kombinerar med Svarta tjärsalvan fungerar förvånansvärt bra. Billigt. Giftfritt, Doftrikt.

Hur lång effekt? Smörjer varje dag

Prisvärt? Ja

Lätt att få tag i? Ja

Drygt? Nja

Näckens Broms Broms. Det absolut bästa enligt mig. Hästarna kan stå i ett moln av insekter men när jag sprayat på Broms Broms är alla flygfän puts väck. Helt suveränt. Man kan ha det på sig själv också utan problem.
Luktar gott gör det också =)

Ultra Shield tar jag inte i med tång sen min häst tappade pälsen av det. Giftigt skit.

Såg dom sålde bromsbroms på marknaden men tyckte de var dyrt SeN fungerade bara på alla bitande insekter ej flugor och dom kan vara irriterande ?

På mina funkar det mot flugor också. Är det riktigt drygt med flugor brukar jag ta lite 4ess i ansiktet och på öronen.

Har läst igenom tråden och konstaterar att ingen har nämnt min favorit: Prob Hästdeo. Giftfritt och effektivt. Marknadsförs visserligen inte som insektsmedel men fungerar bättre än mycket av det giftiga. Använder i princip bara detta, kompletterar dock med Switch eller US om det är mycket fästingar då de inte verkar bry sig om Proben. Enda nackdelen är att lukten sitter i ett tag om man får det på huden. Bra för hästen, men kanske inte så kul att lukta tjära på jobbet.

Har läst igenom tråden och konstaterar att ingen har nämnt min favorit: Prob Hästdeo. Giftfritt och effektivt. Marknadsförs visserligen inte som insektsmedel men fungerar bättre än mycket av det giftiga. Använder i princip bara detta, kompletterar dock med Switch eller US om det är mycket fästingar då de inte verkar bry sig om Proben. Enda nackdelen är att lukten sitter i ett tag om man får det på huden. Bra för hästen, men kanske inte så kul att lukta tjära på jobbet.

Förutom att PROB gav en extrem allergisk reaktion så tyckte jag inte alls det hjälpte bättre än annat.

Vad är det i det där Näckens Broms Broms som gör att det skulle funka bättre än te x Ultrashield, som enligt mig inte funkar alls förresten...tycker inte det finns ett enda medel som gör skäl för sitt pris nuförtiden!

Vad är det i det där Näckens Broms Broms som gör att det skulle funka bättre än te x Ultrashield, som enligt mig inte funkar alls förresten...tycker inte det finns ett enda medel som gör skäl för sitt pris nuförtiden!

Säg det. Bromsbroms funkar inte bättre än annat här.

Är så himla individuellt vad som fungerar :/

@Alexandra_W Tråkigt att hästen inte tålde PROB. Det är det enda som allergikusen i vårt stall tål. Och på våra insekter är det klart effektivare än US, Renos mfl.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
296
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 253
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka