Effektivaste insektsmedel

tycker du att det känns som jag ansvarar för vad som står skrivet på din flaska?
det är ju det som är själva problemet - folk läser endera inte på flaskan, det har stått i alla år sen US kom på marknaden tydligt och klart, eller så vet de inte öht. utöver det som jag skrev, finns direktiv på nätet. Om de ändrat ngt nu kan ju knappast jag ansvara för vad som står eller inte står på flaskan eller hur? Faktum kvarstår oavsett att permetrin inte är ett insektsmedel som människor ska använda öht. det är det vesäntliga i diskussionen , inte det du säger.
Jag har verkligen inga synpunkter på huruvida du vill spraya på dig själv med det medlet öht. Det jag addresserar är att du ger det som tips i tråden, det blir fel då det inte är ett råd som bör ges öht utifrån medlet. Är förhoppningsvis uppenbart klart sen länge för de flesta, men detta är ju buke så verkligen anledning att kommentera och invända mot ditt råd utifrån det.

tycker du att det känns som jag ansvarar för vad som står skrivet på din flaska?
det är ju det som är själva problemet - folk läser endera inte på flaskan, det har stått i alla år sen US kom på marknaden tydligt och klart, eller så vet de inte öht. utöver det som jag skrev, finns direktiv på nätet. Om de ändrat ngt nu kan ju knappast jag ansvara för vad som står eller inte står på flaskan eller hur? Faktum kvarstår oavsett att permetrin inte är ett insektsmedel som människor ska använda öht. det är det vesäntliga i diskussionen , inte det du säger.
Jag har verkligen inga synpunkter på huruvida du vill spraya på dig själv med det medlet öht. Det jag addresserar är att du ger det som tips i tråden, det blir fel då det inte är ett råd som bör ges öht utifrån medlet. Är förhoppningsvis uppenbart klart sen länge för de flesta, men detta är ju buke så verkligen anledning att kommentera och invända mot ditt råd utifrån det.

Nej jag bara undrade från vilket år den info du länkade är utgiven bla för att försöka finna varför informationen då är olika.

Har jag sagt att du personligen är ansvarig för det som står på min flaska?
Däremot om du säger "det har alltid stått si eller så" vill jag gärna undersöka det om det inte är så enligt min erfarenhet..lokala skillnader beroende på vem som säljer, inte vet jag men så är det i alla fall och jag har köpt medlet i flera år.
Jag läser årligen som sagt ifall det tillkommit några ändringar, och då främst på kemikalieinspektionens information och råd samt flaskans text och det står inte det du skriver.

Du anger ju att det är livstidskarens bla och den informationen kan jag inte få fram öht.

Ultra Shield, har det blivit. Går en flaska per år. Men tyckt att det bara hjälpt för stunden. Nu när jag läser tråden inser jag varför. Hur mkt/många spray kan 30-60 ml vara, och så har jag försökt ta reda på slaktkarensen. Många ställen där det står att man hört av ngn att det är 60 dgr. Men ingenstans där det står att det verkligen är så, tillverkare lr "myndighet".

@Dandylinn det är ju möjligt att man ändrat karensen på medlet senaste året , det har jag ingen koll på. Det jag har koll på de facto är att tidigare har det varit livstidskarens på medlet och detta har framgått både på flaskan samt skrivits spaltmeter om för ett par år sen, både jordbruksverket och ridsport skrev om det, just för att det var så och att man skulle vara medveten om det som hästägare. (artikeln var i samband med att man diskuterade hästpass osv). Stod även på flaskorna att människa ska undvika att komma i kontakt med medlet och använda handskar.

Kl
Jag använder i första hand eksemtäcke o sprutar med renons eller bremsenblocker.

Har en annan creme från Tyskland som funkar bäst. Innehåller inte peremethrin.
Har dem dock helst inne när det är som värst.

Använda den på sig själv är ju helt galet! Jag köpte US igår och så här står det på flaskan:

Risker för människor och husdjur: "produkten är skadlig om den tas upp genom huden. Undvik kontakt med hud, ögon och kläder."

Vid kontakt med huden eller kläder: "Ta av förorenade kläder. Skölj huden omedelbart med rikliga mängder vatten i 15-20 minuter. Ring till giftcentralen eller läkare för behandlingsråd"

Litet utdrag från texten på Absorbine Ultra Shield-flaska som är ett miljöfarligt klass 3. Att du använder den på dig själv @Dandylinn gör du som du vill, men att sitta och skriva på buke där många barn och unga läser och kan få för sig idéer utan att ta reda på fakta själv är ren idioti och gör mig riktigt, riktigt arg! Jag vet inte vad det är för flaska du har köpt men som sagt har jag köpt min igår och där står massor av varningsföreskrifter.

Förstår inte hur du googlar för att inte hitta det? Gå in på Hööks och kolla, de har en bild på produktinfon.

Senast ändrad:
Jag tänker att med tanke på hur insekterna reagerar på att få en dusch med medlet över sig, är det rätt uppenbart att det är rejält giftigt och knappast nyttigt att spraya direkt på huden. Oavsett vad det står på flaskan. Det är ett starkt bekämpningsmedel. Min flaska står i stallet och jag är hemma, så jag kan inte citeea rakt av. Flaskan är iaf köpt för ett eller två år sen, och jag vet att det åtminstone står på den att man ska undvika att andas in medlet.

Det är förstås upp till var och en vad de gör på sig själva. Men det är värt att ha i åtanke, och barn ska definitivt inte spraya medlet på sig själva.

US och Switch innehåller ju som sagt samma verksamma substans och den är väldigt cancerframkallande men man räknar inte med att hästarna ska leva tillräckligt länge för att hinna utveckla cancer.. Därför bör man definitivt inte använda medlet på människor!

Vilket är det effektivaste insektmedlet enligt dej?
Hur lång effekt?
Prisvärt?
Lätt att få tag i?
Drygt?

US är ju rätt effektivt, men frågan är vad priset är för hästen och för miljön. Om det är så giftigt att vi ska ha handskar, hur bra är det då för hästarna? Permethrin är dessutom skadligt för vattenlevande djur och vi har fina snokar i vår dyngstack där avloppet till spolspiltan rinner ut, plus att hästen betar i ett naturreservat. Jag tycker att det känns lite obehagligt att använda US, i år fick det bli Renons. Men jag kan förstå att man vill ha effektiva medel om man bor där det är jättemycket insekter.

På den tiden då jag använde hjorthornsolja var det inte många flugor som var i närheten, eller något annat levande heller. Herrejisses vad det luktade vidrigt. Men inget annat har varit lika effektivt. Nu säljs inte oljan i Sverige längre tyvärr.

Jag använder Föllinge hästdeo (tror de bytt namn, inte säker). Det är giftfritt och man kan använda på sig själv. Det räcker dock bara för stunden så jag sprutar vid varje ritt och dränker flugtäcket i det. I skapet och på bringan dubblar jag med tjärsalva.
Jag tycker inget av de långtidsverkande funkar alls. Hästen är svart och svettas lätt, han är som en magnet för broms.

Jag använder Bromsbroms uppepå och tjärsalva i skap, under magen och mellan frambenen. Just i skapet är tjärsalvan oslagbar, tycker jag.

Jag har kört med switch eftersom ponny inte gillar spray. Innan hade jag alltid renons spray också men har i år provat ultra shield och märker en enorm skillnad, insekterna håller sig på avstånd. Jag försöker dock använda det sparsamt, vi håller våra inne när det är som värst eftersom täcke och flugspray inte räcker. Dessutom uppskattar de att få komma undan värmen.

Ultrashield och switch-pour-on.
Tar plaster på skap/juver.
Renons flugkräm på utsatta partier.
CLAC fungerar rätt bra om man vräker på inför ridning.

Hallå!!
Jag har inte varit så impad av Ultra Shield, som någon annan skrev så har jag bara sprayat på lite då och då typ. Efter tips här i tråden LÄSTE jag instruktionen på flaskan och gjorde så igår, DET var skillnad!

Så, för er som letar efter bästa insektsmedlet: Läs instruktionen på förpackningen, kan hända att den finns där av en orsak ;):up:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
296
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 253
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka