Effektivaste insektsmedel

sthu

Trådstartare
Vilket är det effektivaste insektmedlet enligt dej?
Hur lång effekt?
Prisvärt?
Lätt att få tag i?
Drygt?

Vilket är det effektivaste insektsmedlet enligt dej?
Ultra Shield - utan konkurrens

Hur lång effekt?
Om man följer instruktionen så är det ganska lång effekt. Flera dagar, men däremot inte 1-2 veckor eller vad det står på flaskan. Tidigare sprayade jag bara lite men efter att jag *läst* ordentligt (:o) så blev effekten avsevärt mycket bättre.

Prisvärt?
Jag tycker det eftersom det är det enda som verkligen har fungerat för mig. Det är inte "gratis", det är det absolut inte.

Lätt att få tag i?
Ja, finns i princip i de flesta hästbutiker. Om det inte är slutsålt... :p

Drygt?
Njae. Jag gör av med 1-2 flaskor under en sommar (Maj-September), fast återigen, för mig finns inga alternativ.

Vilket är det effektivaste insektmedlet enligt dej?
Hur lång effekt?
Prisvärt?
Lätt att få tag i?
Drygt?

Ultra shield (minns hur jag tänkte när det kom ut, "men det fungerar ju!")
Har även använt den på mig själv och det är otroligt effektivt

Effekten är lite olika men typ 1-2 veckor om det inte regnar då sprayar jag på lite extra. Vi har en period när det kommer mycket broms, då kan jag spraya lite mer än normalt.

Lite dyrt men det räcker ju å andra sidan länge (1 - 2/säsong men max 1 på nv bete då det blåser ofta och är öppet)

Gillar även att det inte luktar så starkt och inte kladdar ner en själv eller hästen totalt vid applicering.

Kör mest på Absorbines Ultra Shield. Dock sjukt oekonomiskt under tävlingssäsong då man badar och spolar av hästen ofta. Har etg känsligt fullblod som får skav av tamejfn allt. Flughuva och täcke använder jag några dagar sedan får han gå utan några. Går ca 4 ultra shield och två renons mot mygg och fästingar plus lite skillingaryds hästsalva och flugkräm från renons, tre flughuvor (då dessa fungerar bäst nertrampade i hagen tydligen).

Ändå så får han mycket bett, framförallt runt skapet och under magen trots att det är där jag skyddar rikligast. Kan dock tillägga att jag tror vi bor i ett av Sveriges stickinsektstätaste områden.
Men det är dyrt med flugskydd.. Uppskattningsvis lägger jag ca 1500 kr i snitt under en säsong..

Ultra Shield är det enda som jag öht märkt effekt av. Jag tycker att det är drygt - har klarat mig på ca en flaska/säsong, och har inte haft något större problem att få tag i det.

Däremot har även Ultra Shield gått bet på odjuren här, på nuvarande ort. Första sommaren (flyttade hit i Juli) fick jag spraya dagligen för att det skulle hjälpa - hästen blev så pass biten att han fick ett ödem fram på bogen. Sedan dess sprayar jag vid ridning, och i hagen har han täcke. Men så är det fullt av eländena här: broms dagtid, myggor morgon/kväll, knott under småtimmarna..

Men starkt är det. Jag har försökt att inte spraya i år (ger upp - ikväll åker dem fram..), och för nån vecka sen var hästens buk täckt med myggor när vi kom hem. Jag drog fram flaskan och sprayade de små monstren på plats - de föll ner på golvet, ryckandes. Har märkt samma på bromsar som jag sprayat rakt i plytet.

Ultra Shield är det som hittills funkar bäst, men detta året är första året jag använt mig av flugtäcke och jag säger bara vilken skillnad!
Har en häst som är superirriterade på bitande flygfän. Hon kan blir totalt vansinnig.
Har aldrig sett henne så lugn i hagen som nu när hon har flugtäcke.

Emin sommarspray med citronella som fortfarande finns att köpa på nätet från tex Tyskland. Försvann från svenska marknaden för ca 10 år sedan. Den var oslagbar och satt i i flera dygn. Hjälpte även mot broms.
Ultrashield är ju det enda som hjälper annars som finns på marknaden nu.
en liten notis i tråden dock till några svar jag läst: Man ska ABSOLUT inte ha US på sig själv, det är oerhört giftigt, står tillochmed på flaskan. För katter är det supergiftigt, så även viktigt att tänka på om man fått på sina händer och har katt.....

Emin sommarspray med citronella som fortfarande finns att köpa på nätet från tex Tyskland. Försvann från svenska marknaden för ca 10 år sedan. Den var oslagbar och satt i i flera dygn. Hjälpte även mot broms.
Ultrashield är ju det enda som hjälper annars som finns på marknaden nu.
en liten notis i tråden dock till några svar jag läst: Man ska ABSOLUT inte ha US på sig själv, det är oerhört giftigt, står tillochmed på flaskan. För katter är det supergiftigt, så även viktigt att tänka på om man fått på sina händer och har katt.....

Happy Horse från Föllinge, är ju det medel som jag avgudar, innehåller även den citronella och är betydligt effektivare än Emin som jag provade en period.

@Boj : jag trodde inte citronella kunde säljas lagligt i sverige öht längre? det var anledningen till att emins förbjöds helt och hållet då citronella är så skadligt för miljön.

Tydligen inte därför, utan för att man måste bevisa att citronellan har den effekt man tillskriver den som insektsmedel. Den får alltså inte säljas som insektsmedel av den orsaken, eller som ingrediens i insektsmedel. Det kostar som jag förstår rätt mycket pengar att registrera ett medel,den anses inte som tillräckligt giftig för att fungera repellerande.:crazy:

Tydligen inte därför, utan för att man måste bevisa att citronellan har den effekt man tillskriver den som insektsmedel. Den får alltså inte säljas som insektsmedel av den orsaken, eller som ingrediens i insektsmedel. Det kostar som jag förstår rätt mycket pengar att registrera ett medel,den anses inte som tillräckligt giftig för att fungera repellerande.:crazy:

helt nytt för mig att det skulle vara anledningen. har du möjlighet att hänvisa till några källor ang. detta? :)

Man ska ABSOLUT inte ha US på sig själv, det är oerhört giftigt, står tillochmed på flaskan. För katter är det supergiftigt, så även viktigt att tänka på om man fått på sina händer och har katt.....

Jag använder det på mig själv, snyltar dock lite ibland men jag tror trots varningstexterna att jag vågar. Jag tänker att ska det användas på min häst är det illa om jag skulle ta uppenbart direkt skada av det. Skulle det vara akut hälsovådligt får det ju inte brukas av vem som helst heller och ska klassas som 1 eller 2

Står i direktiv ang. detta medel att det är farligt dvs man ska använda handskar och ej komma i kontakt med medlet. för katt är det som sagt rent livsfarligt. livstids karens på 600 kg djur, så självklart ska det inte sprayas på en själv som insektsmedel. du dör inte knall och fall, det är det nog ingen som sagt - men det är giftigt och som sagt - katterna kan dö av att ens få det på sig om de slickar i sig det minsta. Verkar inte som folk vet detta öht.
om permethrin hade varit hälsosamt/säkert för människa hade det sålts som mygg och insektsmedel till oss. det gör det inte.

Står i direktiv ang. detta medel att det är farligt dvs man ska använda handskar och ej komma i kontakt med medlet. för katt är det som sagt rent livsfarligt. livstids karens på 600 kg djur, så självklart ska det inte sprayas på en själv som insektsmedel. du dör inte knall och fall, det är det nog ingen som sagt - men det är giftigt och som sagt - katterna kan dö av att ens få det på sig om de slickar i sig det minsta. Verkar inte som folk vet detta öht.

Vart står det?

Läser årligen på kemikalieinspektionens sida (som även säger 60dgr på slaktkarens) men inte sett några såna föreskrifter där och inte heller så kraftig varningstext på min flaska inköpt 2 månader sen?

Står inte alls så på alla sidor jag tittat på i så fall och kemikalieinspektionen ser jag som en ganska säker källa att utgå från.
Har inte stått så tidigare på mina flaskor, inte ang använda hanskar osv eller varningstext för katt.
Det enda som står är att man bör undvika direktkontakt om man är känslig och direkt inandning/inhalering.
Ej heller kemikalieinspektionen skriver om slaktkarens.

Från vilket år är denna info utgiven? Tidigare har ju Ultrashield varit omdiskuterad och det var väl t o m tal om säljstopp men det hade ju mer att göra med att det inte var tillräckligt utrett därför klassning etc var otydlig men nu har man gjort det

nej säljstopp på US hade inget mer att göra med än att de inte förnyat licensen. Trots alla rykten och föreställningar som tog fart osv.

självklart är det inte ett medel du sprayar på dig själv som insektsmedel. Det är helt klart tydliggjort och vedertaget. Du lägger inte switch på dig själv heller av samma anledning. Det är samma verksamma basämne dvs permetrin i de två medlen, och ingen av dem är avsett för människa öht pga dess starka verkan och gift nivå.

nej säljstopp på US hade inget mer att göra med än att de inte förnyat licensen. Trots alla rykten och föreställningar som tog fart osv.

självklart är det inte ett medel du sprayar på dig själv som insektsmedel. Det är helt klart tydliggjort och vedertaget. Du lägger inte switch på dig själv heller av samma anledning. Det är samma verksamma basämne dvs permetrin i de två medlen, och ingen av dem är avsett för människa öht pga dess starka verkan och gift nivå.

Det är mitt val om jag nallar av det ibland men det väsentliga är ju här varför det framgår olika slags informationer?

De föreskrifter du nämner finns inte på min flaska och hittar det ej om jag söker heller.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
296
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 253
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka