Effektiv utfodring

W

Whiskey

Hur fodrar man effektivast 20-30 hästar? Både grovfoder(storbalshösilage) och kraftfoder(säg 5 sorter + betfor)? Hur gör ni? :confused:
Mitt stall är uppdelat i flera avdelningar och en separat byggnad med några boxar. Det är inte helt lätt att ta sig fram med en fodervagn om det ska vara en vagn för flera olika fodersorter. Jag funderar på om det skulle vara enklare och hälla upp all mat i förtid i märkta hinkar ute i foderköket? Det skulle iaf vara lättare de gånger ngn annan skulle utfodra i mitt ställe... Men är det effektivast?
Likadant med grovfoder... Det går inte att ha silagebalarna på en vagn genom stallet för en sådan vagn får inte plats i passagerna. Jag vill dessutom gärna väga fodret för att ge rätt mängd, både för hästens skull men även för det ekonomiska(jo, JAG är för fri tillgång på grovfoder, men om ägarna inte vill betala för det vill jag inte bekosta deras foder). IKEA-påsar känns så ur-gammalt. Men än har jag inte kommit på något bättre. :cool:Fördelen med dem skulle vara att de går att förbereda om någon annan ska fodra.

Sv: Effektiv utfodring

Hur brett är det i passagerna? Får det plats en rundbale på "rullhållet"? I så fall finns det ju upprullare som man kan ha i räls, de är inte mycket bredare än själva balen.

Nu har jag bara tre hästar men jag vet att på ridskolan får varje hästägare göra i ordning burkar med hästens namn och fodring (morgon osv)på locket och ställa på rätt hylla (återigen morgon osv). När det är dags för fodring tar personalen alla burkarna på respektive hylla och ställer burkarna på en vagn. Det verkar funka ganska effektivt.

Jag tror även någon händig person gjort en "vågvagn" En liten fyrhjulig kärra med två fack. I ena facket står en våg och på vågen en brödback. I det andra facket ligger hösilage. Vid fodring väger man alltså framme vid boxen eftersom man drar runt både våg och foder. Det tyckte jag var en smidig lösning. Tror även det finns liknande vagnar att köpa

Jag som har många hästar och bara "egna". Gör så att när hästarna är ute så blandar jag kraftfoder till alla målen de ska ha innan nästa utsläpp. Varje häst har två till tre egna spannar beroende på hur mycket de ska ha. Jag häller det mål de ska ha när de kommer in i krubban och när alla är inne ställer jag resterande spannar utanför resp box.
Mina hästar fri tillgång på grovfoder ute och lite beroende på häst så har jag lagt in i boxen innan de kommer eller att de får det som "nattmat". Det är ett mindre problem för mig grovfoder eftersom de i princip får fri tillgång även inne. Så jag behöver aldrig väga det.

Mitt stall är delat dels i två avdelningar i samma byggnad och dels i en egen byggnad. Jag har fodret i mitten av den byggnad där det är två avdelningar och en egen foderförvaring i den som är fristående. För det går inte heller att köra med fodervagn i mina stall eller mellan dem.

Det låter som det enklaste är att göra iordning målen i förväg, väga upp upp och lägga i märkta påsar/spannar.

Man kan ju göra så att man väger upp grovfoder i IKEA-säckar, och sedan sätter spannen i den säcken. Tar kanske mindre plats.

Annars är ju en rejäl fodervagn för kraftfoder och en kärra med våg för grovfodret en bra lösning, men det verkar inte funka med dina förutsättningar.

Jag hade antagligen tagit beslutet att alla fick betala för fri tillgång på hösilaget. Jag hade också föredragit balar ute i hagen för att minimera antalet kilo hö som delas ut inne (fungerar dock dåligt om de står en och en i hagen) Vill någon ha begränsad mängd hösilage fick de ställa ut färdiggjorda påsar utanför boxen.
När det gäller effektiviteten på kraftfodringenfodringen hade valet varit ca 2 olika fodersorter (beroende på vad som fungerar på vagnen) sedan fick hästägaren skriva upp antalet skopor. Vill någon ge annat kraftfoder får de hänga färdiggjord hink utanför boxen.

Alternativet är att hästägarna gjort klart både hösilagepåsar och kraftfoder till varje häst men det blir väldigt fullt om det ska stå i stallgången så då får man isåfall lasta alla påsar och hinkar på vagnen.

Om hästägarna är i stallet och tar hand om sina hästar själva varje dag vore det nog den enklaste lösningen om var och en skulle väga upp sitt grovfoder samt kraftfoder själva varje dag. Så att man har t.ex. morgon, lunch, eftermiddag och kvällsfoder uppvägt i förväg.

Har du funderat att fodra med hjälp av foderautomater?
Var och en laddar sin egen automat dagen/kvällen innan. När du kommer till stallet på morgonen är det färdigfodrat och hästarna kan släppas ut.

Svar till alla

Tack för alla förslag! :bow:Mkt att fundera kring!:)

Foderkammaren ligger i ena änden av det stora stallet, sammankopplat med logen/korttidsförvaringen av hösilage.
Hösilaget skulle möjligen kunna tas in på en sån vagn någon beskrev med våg på om jag tar traktorn till hjälp och använder hästportarna. (ingen häst behöver nämligen passera där fodervagnen behöver passera) Någon som vet var dessa finns att köpa eller har foto/beskrivning på en lösning? :idea:Mottages isf tacksamt!

Visst hade det varit smidigt om hästägarna själva hade vägt upp/blandat till maten, men jag har, tyvärr, en viss erfarenhet från andra stall där jag stått uppstallad på att foder försvinner spårlöst... Därför vill jag själv pytsa efter hästägarnas foderstater.

På Strömsholm har dom har en bra variant på vagn för storbalshösilage som är pressat som fyrkantsbalar, men du kanske har rundbal?

Jag jobbar i ett stall med 40 hästar, privathästägarna gör iordning sitt foder själva i hinkar som står i foderkammaren, de väger även upp höpåsar. Till verksamhetens hästar kör vi samma krafftfoder så där funkar det med en relativt liten fodervagn. Hösilaget till "våra" hästar packar vi i Ikeapåsar, packar varje påse så full det går, väger varje påse och delar sedan upp till hästarna. Det bästa är ju att väga till varje häst men detta fungerar ändå bra och spar mycket tid!

Måste ni ha så många olika sorters kraftfoder? Erbjud ett foder i priset och vill man ha något annat så får man stå för det själv. Vi har krafft grund till verksamhetens hästar och privatryttarna kan köpa genom oss till vårt inköpspris. Då blir det hinkar till de som väljer att köpa in eget kraftfoder och du kan använda fodervagn till det foder som du valt att använda. Vill dom ge hästarna olika tillskott kan de lägga det i krubban när de ändå är i stallet (om det inte är helinackordering så klart).

Hur fodrar man effektivast 20-30 hästar? Både grovfoder(storbalshösilage) och kraftfoder(säg 5 sorter + betfor)? Hur gör ni? :confused:
Mitt stall är uppdelat i flera avdelningar och en separat byggnad med några boxar. Det är inte helt lätt att ta sig fram med en fodervagn om det ska vara en vagn för flera olika fodersorter. Jag funderar på om det skulle vara enklare och hälla upp all mat i förtid i märkta hinkar ute i foderköket? Det skulle iaf vara lättare de gånger ngn annan skulle utfodra i mitt ställe... Men är det effektivast?
Likadant med grovfoder... Det går inte att ha silagebalarna på en vagn genom stallet för en sådan vagn får inte plats i passagerna. Jag vill dessutom gärna väga fodret för att ge rätt mängd, både för hästens skull men även för det ekonomiska(jo, JAG är för fri tillgång på grovfoder, men om ägarna inte vill betala för det vill jag inte bekosta deras foder). IKEA-påsar känns så ur-gammalt. Men än har jag inte kommit på något bättre. :cool:Fördelen med dem skulle vara att de går att förbereda om någon annan ska fodra.

Ehh, om du inte har väldigt bra koll på ts-halten för varje enskild bal så känns det som överkurs att väga grovfodret överhuvudtaget... använd balrivare - finns det möjlighet att helt sonika bredda eller riva de trånga passagerna så finns det både rälshängda och motordrivna hjulgående balrivare/upprullare till silagebalarna... annars ser du till att ha stationär balrivare eller traktormonterad sådan och sedan tar du det rivna silaget på en rejäl 4-hjulig- flakvagn.
Du kan ju ha en våg med bara en stor platta fastsatt på vagnen om du nu vill hålla på och väga silaget som du då tar med tretungad gaffel... då tar du bara med tjugan och lägger uppepå vågen och sedan skickar du bara in det som du har vägt till hästen !

IKEA-kassar är ett d-*¨' påfund som tar en massa tid och möda att hålla på med - ett riktigt elände ! Ett helt onödigt arbetsmoment som är väldigt tidskrävande... tid är pengar !
Tänk också på att en enda minut av din arbetstid faktiskt kostar mer än ett kilo silage :crazy:

En balrivare/upprullare/fräs och en traktor med lastare är absoluta måsten om du ska fodra såpass många djur rationellt med silage !

Försök att få ner antalet olika kraftfoder - hästarna har egentligen bara behov av 2 olika sorter, ett för unghästar och dräktiga/digivande ston och ett foder för alla andra hästar.
Det kostar på i onödan att lagerhålla och hantera för många olika sorter av kraftfoder - både möda och pengar.

Att blanda ihop hinkar till varje enskild häst kommer att kosta dig åtminstone 15-25 000 kronor per år i arbetskostnad :eek:, det är det minst lämpliga alternativet. Bättre med en vagn med ett par olika fack för olika fodersorter. Har du inackorderingar så är det bättre att dom får fixa sitt eget kraftfoder vilket man kan köra ut med hink på tex serveringsvagn eller liknande... många gånger är det inte ett vettigt alternativ att tillhandahålla kraftfoder till inackorderingar helt enkelt för att det tenderar att bli för många olika kraftfodersorter att hantera !

Vill du vara riktigt rationell så finns det fullfodervagnar som river hö/silage samtidigt som dom blandar i kraftfoder i exakta proportioner... fast det kommer nog aldrig "hästfolk" att våga använda :cool:

I längden kommer du att vinna på att riva eller bygga om alla eländiga trånga prång och passager - du kommer definitvt att tacka dig själv efter att du har byggt om. Det är ditt liv och din livsgnista/energi som du slösar bort i onödan på att släpa runt på IKEA-kassar och annat klater - det kan väl vara värt ett antal 100 000 att slippa jobba ihjäl sig innan man är färdig för ålderdomshemmet, eller hur ?

På jobbet har vi hel havre som enda kraftfodersort.
Silage kör vi i stationär rivare och lägger på vagn med vågplatta, då kan man väga silaget som man tar med tjuga - inga eländiga IKEA-kassar !
En del privathästar har eget kraftfoder som dom gör i ordning i hinkar själva som sedan "åker med" i havrevagnen.

Så fodras ca 55 hästar... funkar hyfsat.

Ps. jag Har allvarligt funderat på att stämma en stor möbeltillverkare för att dom säljer dessa gula eller blå plastkassar som verkar finnas i nästan vartenda stall - dom ger mig nervösa besvär, jag har ytterst traumatiska erfarenheter av att behöva stå och packa kassar i oändlighet !

Senast ändrad:

Jag har hittils aldrig stött på något som är mer praktiskt än att använda ikeakassar och hinkar! Speciellt när det finns en kasse och hink för varje måltid. Då kan man göra alla målen samtidigt på morgonen/kvällen innan (utom sånt som ska blötläggas).

Svar till alla

Hösilaget skulle möjligen kunna tas in på en sån vagn någon beskrev med våg på om jag tar traktorn till hjälp och använder hästportarna. (ingen häst behöver nämligen passera där fodervagnen behöver passera) Någon som vet var dessa finns att köpa eller har foto/beskrivning på en lösning? :idea:Mottages isf tacksamt!

Vi har en räls i taket, och i den hänger en upprullare som drivs med el. (Både själva upprullningen och framåt/bakåt-funktionen.) När man lastar den så kör man fram den, öppnar skjutporten och tar bort ett sidoskydd på upprullaren. Sedan hämtar man traktorn som har balspjutet på, river ner en bale och tar av plasten. Spetsa balen i den platta änden, i med balen i vagnen och ta bort nätet. Sedan är det bara att köra längs med foderbordet och mata ut så mycket hösilage man vill ha.
Och som Tacitus skrev så går den säkert att kombinera med en våg. Googla "rundbalsupprullare" så hittar du massor av olika modeller, eller prata med en maskinhandlare.

Jag har hittils aldrig stött på något som är mer praktiskt än att använda ikeakassar och hinkar! Speciellt när det finns en kasse och hink för varje måltid. Då kan man göra alla målen samtidigt på morgonen/kvällen innan (utom sånt som ska blötläggas).

Jo-men-visst ! Det är ju synd och skam på alla bönder runt om i landet som lägger ner hundratusentals kronor på att köpa in självgående fullfodervagnar som river silage samtidigt som den blandar ner kraftfoder.... när dom kunde ha haft en extra lagård och fyllt den med IKEA-kassar istället ;)

IKEA-kassar och hinkar funkar när man har typ en eller ett par hästar att ta hand om - har man 30-40-50 hästar så är det ett av de mest tungarbetade system som existerar på den här planeten !

Det är absolut inte ekonomiskt försvarbart att stå och portionera upp grovfoder till 30 hästar i kassar, det kommer att kosta i storleksordningen 100-150 000 per år i arbetskostnader.

Arbetstid är bland det mest värdefulla som finns här i världen, det är inget som man ska slösa bort. Att då lägga i princip en halv årsarbetskraft på att stå och packa silage i plastkassar - vilket det rör sig om om det ska packas 90-120 påsar varje dag... 30 hästar 3-4 mål per dygn - är ju inget vidare bra system.

Svar till alla

Visst hade det varit smidigt om hästägarna själva hade vägt upp/blandat till maten, men jag har, tyvärr, en viss erfarenhet från andra stall där jag stått uppstallad på att foder försvinner spårlöst... Därför vill jag själv pytsa efter hästägarnas foderstater.

Det slipper du om alla betalar för fri tillgång, varför "snika åt sig" foder om man vet att hästen redan får tillräckligt?
Om du inte behöver väga utan kan "höfta" mängden tjänar du mycket tid.

Jag menade såklart när det inte fanns plats för fodervagn o dylikt! Det var ju det tråden handlade om.

Höj hyran så det täcker fri tillgång på grovfoder till alla.
Och fodra grovfoder i hagen till största delen.

Jag vill ge grovfoder innan kraftfoder så jag skulle först gå ett varv och slatta ut strå till alla (och då behöver du ju inte väga eftersom de står på fritt i övrigt).

Sen nästa vända kraftfoder två eller max tre sorter på vagn, skopvis.

Sen slänger du i kvällsgivan, är någon där med sin häst "innan" kvällsintag så får den lägga in mer strå när den går.

Och så sen en sista runda med kraftfodret.

Typ.

Eller foderautomater. En som släpper ner hö på morgonen och kvällen och en som släpper ner kraftfoder två eller tre gånger per dag.

Kostar i början, är ruskigt smidigt sen.

Alt 1. Skaffa en fodervagn med våg och väg hösilaget vid varje box. Kanske blir svårt eftersom att du skriver att det är svårt att dra vagnar mellan stallen.
Ha en kraftfodervagn med olika fack för olika fodermedel som du drar runt i stallet.

Alt 2. Väg upp i ikea säckar och häng på hästarnas boxar. Häll upp kraftfoder i hinkar som ställs utanför boxarna.

Alt 3. Låt hyresgästerna väga upp sitt eget foder i ikeasäckar + hinkar som ställs utanför boxarna.

Alt 4. Väg upp i ikea säckar och förvara i foderrummet (om du har stora utrymmen). Skaffa stora krokar som säckarna hängs på, fördelat efter vart hästen står i stallet. Bär ut säckarna/dra på vagn vid fodring.
Ställ hinkar med kraftfoder i foderrummet och ta ut dem vid fodring.

Alt 5. Låt hyresgästerna göra iordning påsar+hinkar och förvara enligt alt 4.

Alt 6. Bygg om stallet...

Alt 7. Fodervagn på räls i taket.

Jag skulle tycka att det övervägde att jag slapp göra iordning fodret själv mot att någon fodrar med några kilo extra.
Höj hyran och bestäm att man får ta obegränsat med kraftfoder - men kräv att få in foderstat så du vet hur mycket som kommer gå åt.
Eller sätt en maxgräns på hur mycket som ingår i hyran, resterande kilo får man betala för.
Minska antal kraftfodermedel. Har du bara ett foder som ingår så går det smidigare att gå runt och dela ut. Annat foder kan hyresgästerna göra iordning hinkar för..

Tack för alla svar!:bow: Hjärnan min jobbar på för fullt! :rofl:

Rälshängt hade jag gärna velat ha, men det går inte då det är en gammal gård, >100 år, och det är oxå därför som utfodringen blir väldigt komplicerad.
Ska jag bygga ett nytt stall ngn gång så blir det rälshängt för foder, strö, mockning, eller gödselränna under boxar + kraft o grovfoderautomat för hela slanten!

Balrivare vill jag definitivt ha i nuläget, vem 17 orkar stå o dra i 10-15 kg silage (eller ännu mer med en låg ts-halt) per häst o dag?? Har letat efter ett tag efter balrivare, men jag hittar inga!

Jag har tänkt mig det hela så här

*morgonfodring
hösilage på en höft 2 kg/häst
kraftfoder vagn el spannar

*i hage
hösilage + om jag kan få tag på gräsfröhalm (2007års skörd regnade bort :( )

*eftermiddag
betfor i krubba vid intag + ev medikamenter

*kvällsfodring
hösilage
kraftfoder vagn el spannar

Anledningen till flera fodersorter är för att hästmänniskor brukar ha så mga åsikter om vad deras hästar kan o inte kan äta... Därför blev det havre, kli, kornkross, fullfoder av ngt slag, vitamin/mineral. Tanken är att jag i år ska beställa en müsliblandning som matchar årets hösilage så att en fullständig foderstat uppstår med grovfoder + betfor + müslin för hästar som rids normalt. Behövs mer MJ får de havre eller mer silage.

Jag kan inte ha storbalar silage i hagarna utan måste fylla på dagligen. Balarna är för stora o skulle inte hinna ätas upp i tid samtidigt som jag inte har höhäckar med tak i hagarna så silaget skulle bli ganska äckligt efter en dags regn ed.

Därför måste hagsilage o kvällssilage vägas (om det nu inte blir fri tillgång på silgae, vilket jag betvilar att hästägare vill ha, oavsett min propaganda för detsamma...)

vi har det så att alla hästägare väger upp sitt egen hö/ensliage och ställer på viss plats, eftersom alla dessa ges av stallägaren varje dag så känner denna om någon skulle börja packa mer än angivet i påsen och kan dessutom om den vill ha en sådan liten våg i fickan och kan kontrollväga eller görs stickprov då och då, vi har haft det så här i 5 år och faktiskt inget svinn alls.

Kraftfodret har vi i hinkar som blandas av stallägaren om man har de fodermedel som erbjuds, vill man ha andra sorter så köper man dem själv och blandar sin egen hink, vet dock inte hur lätt det skulle vara med så många hästar som du har med hinkar, men ett alternativ är att använda fodervagn med 1-2 sorters kraftfoder som du erbjuder resterande i hinkar som ordninggjorts av respektive hästägare av deras eget inköpta foder.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
2 091
Senast: Aningsfull
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 002
Senast: Araminta
·
Foder & Strö Det är så många som missförstår syftet med att räkna ut foderstat. Jag ska försöka att förklara lite bättre... För det första - de...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
11 656
M
Foder & Strö Hallå alla foderfreaks! Nu har jag gått här och funderat kring ett antal saker som rör hästens utfodring, sådant som jag läst i...
Svar
1
· Visningar
991
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama