Sv: Effektiv utfodring
Hur fodrar man effektivast 20-30 hästar? Både grovfoder(storbalshösilage) och kraftfoder(säg 5 sorter + betfor)? Hur gör ni?
Mitt stall är uppdelat i flera avdelningar och en separat byggnad med några boxar. Det är inte helt lätt att ta sig fram med en fodervagn om det ska vara en vagn för flera olika fodersorter. Jag funderar på om det skulle vara enklare och hälla upp all mat i förtid i märkta hinkar ute i foderköket? Det skulle iaf vara lättare de gånger ngn annan skulle utfodra i mitt ställe... Men är det effektivast?
Likadant med grovfoder... Det går inte att ha silagebalarna på en vagn genom stallet för en sådan vagn får inte plats i passagerna. Jag vill dessutom gärna väga fodret för att ge rätt mängd, både för hästens skull men även för det ekonomiska(jo, JAG är för fri tillgång på grovfoder, men om ägarna inte vill betala för det vill jag inte bekosta deras foder). IKEA-påsar känns så ur-gammalt. Men än har jag inte kommit på något bättre.
Fördelen med dem skulle vara att de går att förbereda om någon annan ska fodra.
Ehh, om du inte har väldigt bra koll på ts-halten för varje enskild bal så känns det som överkurs att väga grovfodret överhuvudtaget... använd balrivare - finns det möjlighet att helt sonika bredda eller riva de trånga passagerna så finns det både rälshängda och motordrivna hjulgående balrivare/upprullare till silagebalarna... annars ser du till att ha stationär balrivare eller traktormonterad sådan och sedan tar du det rivna silaget på en rejäl 4-hjulig- flakvagn.
Du kan ju ha en våg med bara en stor platta fastsatt på vagnen om du nu vill hålla på och väga silaget som du då tar med tretungad gaffel... då tar du bara med tjugan och lägger uppepå vågen och sedan skickar du bara in det som du har vägt till hästen !
IKEA-kassar är ett d-*¨' påfund som tar en massa tid och möda att hålla på med - ett riktigt elände ! Ett helt onödigt arbetsmoment som är väldigt tidskrävande... tid är pengar !
Tänk också på att en enda
minut av din arbetstid faktiskt kostar
mer än ett
kilo silage
En balrivare/upprullare/fräs och en traktor med lastare är absoluta måsten om du ska fodra såpass många djur rationellt med silage !
Försök att få ner antalet olika kraftfoder - hästarna har egentligen bara behov av 2 olika sorter, ett för unghästar och dräktiga/digivande ston och ett foder för alla andra hästar.
Det kostar på i onödan att lagerhålla och hantera för många olika sorter av kraftfoder - både möda och pengar.
Att blanda ihop hinkar till varje enskild häst kommer att kosta dig åtminstone 15-25 000 kronor per år i arbetskostnad
, det är det minst lämpliga alternativet. Bättre med en vagn med ett par olika fack för olika fodersorter. Har du inackorderingar så är det bättre att dom får fixa sitt eget kraftfoder vilket man kan köra ut med hink på tex serveringsvagn eller liknande... många gånger är det inte ett vettigt alternativ att tillhandahålla kraftfoder till inackorderingar helt enkelt för att det tenderar att bli för många olika kraftfodersorter att hantera !
Vill du vara
riktigt rationell så finns det fullfodervagnar som river hö/silage samtidigt som dom blandar i kraftfoder i exakta proportioner... fast det kommer nog aldrig "hästfolk" att våga använda
I längden kommer du att vinna på att riva eller bygga om alla eländiga trånga prång och passager - du kommer definitvt att tacka dig själv efter att du har byggt om. Det är ditt
liv och din livsgnista/energi som du slösar bort i onödan på att släpa runt på IKEA-kassar och annat klater - det kan väl vara värt ett antal 100 000 att slippa jobba ihjäl sig innan man är färdig för ålderdomshemmet, eller hur ?
På jobbet har vi hel havre som enda kraftfodersort.
Silage kör vi i stationär rivare och lägger på vagn med vågplatta, då kan man väga silaget som man tar med tjuga - inga eländiga IKEA-kassar !
En del privathästar har eget kraftfoder som dom gör i ordning i hinkar själva som sedan "åker med" i havrevagnen.
Så fodras ca 55 hästar... funkar hyfsat.
Ps. jag Har allvarligt funderat på att stämma en stor möbeltillverkare för att dom säljer dessa gula eller blå plastkassar som verkar finnas i nästan vartenda stall - dom ger mig nervösa besvär, jag har ytterst traumatiska erfarenheter av att behöva stå och packa kassar i oändlighet !