Effekt av kastrering?

A

Amanty

Du som har kastrerat din hund, Hur har du märkt skillnad på din hund efter att den blivit kastrerad? Lungare? Ingen skillnad? Samt av vilken anledning kastrerade du din hund?

:bow:

Sv: Effekt av kastrering?

Vi kastrerade vår hane när han var 6 år (8 nu) Han klarade inte av att bo inne i stan med en massa löptikar eftersom han har stressmage. (vi bodde ute i ingenstans innan)
Allt det vi hoppades på att han skulle bli bättre på blev så :D

Lugnare vet jag inte. Nä, inte direkt. Snarare tvärtom :angel: speciellt på agilitybanan där han nu kan göra vad kan ska utan att behöva snusa över hela planen innan han kan koncentrera sig.

Nackdelen är väl kanske att de äter mer med på Albin var det bara en fördel eftersom han inte åt speciellt mycket innan. Nä så jag kan bara rekomendera det och speciellt på hanar som inte ska användas till avel. Typ blandraser.

Albin stod till förfogande ända tills vi kastrerade honom men det var ingen som ville ha honom så varför behålla honom som hane då. Jag som hästtjej resonerar som så att man alltid kastrerar hingst som inte är tillräckligt bra för avel. Varför inte hundar?

En sak jag vill att man kanske ska vara lite observant på är att djursjukhus eller dyl. tycker att det är ett ganska stort ingrepp där de måste ligga inlagda osv. (Det var vad de sa till oss) De vill gärna operara bort "påsen" efteråt och det är väl klart att det blir ett mycket större ingrepp då.
Men vi gick till en "vanlig" veterinär med egen klinik. Där fick vi betala tusen spänn, va med under hela operationen och ta med oss hunden hem. "Snuttan" fick beålla lite av sin stolthet :p Kulpåsen ;)

Nu blev det lite långt men...

/Jenny

Just nu sitter jag hundvakt åt en kastrerad schäfer på 3 år. Han blev kastrerad väldigt tidigt nånstans runt 6mån. En otroligt trevlig hund, lyfter knappt på benet när han kissar :smirk:
Så skönt eftersom det är en tjej i stallet som äger han och vi är 2 familjer på gården som har tikar. Så när dom löper kan hon ha med sin schäfer utan att vi behöver oroa oss för ngn tjuvparning :idea: Visst är han ibland på och rider, men då räcker det med att säga hans namn så slutar han. Under höglöpet oftast, då ser han mest frågande ut och undrar varför tikarna stoppar upp rumpan i ansiktet på han.

Annars gör han inte mycket väsen av sig, en otroligt trevlig hund som min hund ÄLSKAR :love:

just nu blir han jagad av våran kastrerade hankatt (som även den blev kastrerad innan han han bli "hanig") :D HAHA!! Stackars hund katten verkligen terroriserar honom

Kom på lite mer :)

Har några kastrerade hundar på dagis! En var superstressad av sig, mest på dagis men även hemma och han blev en VÄLDIGT mycket lugnare efter kastreringen, tom. husse märkte det hemma.
Nu flyger han inte runt i boxen längre utan ligger faktiskt och sover mesta delen av dagarna

En bichon hane var helt tiktokig (galen rent ut sagt!!) han kastrerades och sen kom han inte tillbaka till dagis mer, kanske för att han blev en helt annan hund som faktiskt höll sig så lugn hemma att han klara sig själv den tiden dom jobbade. (han kunde låta som en tupp ibland :rofl: )

Sen några hanar som redan var kastrerade när dom började där och dom är så lugna och väldigt lätta att ha och göra med. Man ser skillnaden

Min pappa fick en treårig dreverhane för några år sedan, han hade aldrig jagat det han skulle det första han gjorde var att springa till sammhället och leta löptikar.

Min käre (mkt envise) far försökte få jycken på bättre tankar men fick till slut ge upp och kastrera.
Nu för tiden är Twisty en väldigt bortskämm och lugn kastrat som inte lämnar gården förrutom när det skall jagas, numera jagar han vilt istället. Han är kanske ingen stjärna som jakthund men han har i alla fall förstått vad han är ämnad till.:rofl:

Jag kastrerade min hund när han var 1,5år och ännu inte släppt ner "stenarna" (kryptochid).
Den enda skillnad jag märker på honom är att han blivit keligare (vilket knappast behövdes!!), han bryr sej inte lika mkt om tiklukt och han äter bättre.
Men jag tycker absolut att man kan kastrera om man ändå inte ska låta hunden gå i avel, jag tror hunden mår bättre av det också!

Svar till er alla:

Det var verkligen roligt att få höra så mycket positivt från er som har kastrerat era hundar, vi har tid om ca 14 dagar...

Spännande...:eek:

Svar till er alla:

Det var verkligen roligt att få höra så mycket positivt från er som har kastrerat era hundar, vi har tid om ca 14 dagar...

Spännande...:eek:

Det kommer säkert att gå jättebra :)
De enda negativa som var med våran kasteration var att Midas hade JÄTTEONT!
Eftersom att han var krypt fick dom gräva runt i hela buken för att hitta "stenarna" så han hade ett sår som var 15cm och ett som var 8cm :cry:
Så fort jag inte satt med honom så skrek/gnällde han de första dygnet, sen hade han svårt att gå i 1vecka..
Så de var jättejobbigt :(
Jag fick ringa till jobbet och anmäla mej som "vård av sjuk hund" flera dagar :)
Men en normal kasteration är ju ingen fara!

Allt har blivit jättebra sen vi kastrerade våran gråhundshane, det ända är hullet. han blir väldigt lätt tjock, men det kan ha med åldern att göra

Jag har två tikar som är kastrerade och det har bara kommit positivt ur det förutom att de har lagt på sig ett par kilo. Har *peppar peppar* sluppit juvertumörer och liknande gerjer också.

//E

KL*
Följdfråga om kastrering.

Har hört att man ska vänta med att kastrera en hane tills ev löp i närheten är över osv då de gärna "fastnar" i det stadiet annars även efter kastreringen.Dvs blir tiktokiga oavsett kulor eller ej,stämmer det?
Hade en New Foundland som jag lät kastrera då han utövade dominans handlingar mot främst barn,han blev otroligt mycket bättre efter kastreringen,så jag har bara positiva erfarenheter av kastrering av hane. Betalade då ca 1500:- och han fick följa med hem samma dag.

KL*
Följdfråga om kastrering.

Har hört att man ska vänta med att kastrera en hane tills ev löp i närheten är över osv då de gärna "fastnar" i det stadiet annars även efter kastreringen.Dvs blir tiktokiga oavsett kulor eller ej,stämmer det?
Hade en New Foundland som jag lät kastrera då han utövade dominans handlingar mot främst barn,han blev otroligt mycket bättre efter kastreringen,så jag har bara positiva erfarenheter av kastrering av hane. Betalade då ca 1500:- och han fick följa med hem samma dag.

Eftersom vi kastrerade vår hane så sent i livet om man säger så, så funkar ju allt med parningen och det "som det ska" men nu lägger han av om man säger till honom. Det gjorde han inte innan.

/jenny

Vi lät kastrera vår snart sexårige springerhane för tre veckor sedan, eftersom vi även har en tik och tycker det blir för opraktiskt och osäketr att ha dem åtskiljda vid löp. allt gick bra, vi lämnade på morgonen och hämtade på e m. Det kostade 2700 kr.

De första dagarna var han lite hängig, men det gick fort över, och nu är han precis som vanligt. Ev förändringar har väl dock inte hunnit visa sig ännu. Har dock redan nu, i förebyggande syfte, bytt till ett lättare foder.

Är definitivt för kastrerade han hundar. Tycker att det är helt onödigt att de ska behöva gläfsa efter löptikar samt hålla på och försvara sitt revir om de inte behöver det. De blir mycket trevligare och lugnare och stablare individer som kan koncentera sig helt på det jag vill. Kastreringen måste dock göras tidigt för att ha bra effekt.

Det som jag märker är att andra tikar kan tro att våran hane är en tik och kan bli lite sura på honom. (kastrater luktar ju ingenting).
Och hanar kan tro att han är tik och försöker uppvakta honom...:love:
Ska inte hanhundar gå i avel så tycker jag att det är helt ok att kastrera.
Tänk att gå runt med tikar framför näsan hela sitt liv men aldrig få komma till skott. Det kan ju stressa sönder vilken hane som helst.

Den ende som mådde dåligt av det var min man :D

Min är kastrerad eftersom hon aldrig ska gå i avel, samt att jag slipper oroa mig för livmoderinflammationer o dyl.

knapplån.

Någon som har en dvärghund som markerat inne, men som slutat efter kastrering?

Min lilla råtta pissar så fort man går utanför dörren, och ibland även när man ex ligger och sover. Jag är sjukt trött på det! Han är sex år och har hållt på så hela livet...

Oavsett så ska han kastreras då vi har en tik och inte vill ha några valpar=)

Men de skulle vara kul att veta om det kan hjälpa mot markerandet...

jag kastrerade min hane för ca två månader sedan.. nä nu ljög ja ^^ en månad? nää.. början på februari :p snart två månader sedan :p
Han har inte blivit lugnare snarare tvärtom :p Nån sa nått om agilitybana.. min är jätte duktig på det :D Men han snusar lite ändå.. ska bli spännande å se hur han reagerar på tiken när hon löper nästa gång..

Hur gammal är han?. Det har relativt stor betydelse för om han kommer sluta markera. Tyvärr är det så att har de väl börjat så kan de fortsätta även efter kastrering, även om det säkerligen kommer att minska.

han är 6 år=/

Ja de är bara hålla tummarna då...

få köra med klädnypa annars:devil:

Liknande trådar

Hundhälsa Min 9 åriga hund kastrerades för snart 6 veckor (kirurgisk kastrering)sedan pga förstorad prostata. Han har fortsatt problemen kvar (tar...
Svar
12
· Visningar
757
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 506
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 864
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka