Effekt av kastrering?

Sv: Effekt av kastrering?

Lät kastrera båda mina rottishanar när de var ca 1,5-år gamla.
Eftersom båda hade mindre skönhetsfel var det inga hundar att avla på eller ställa ut, därför var det ett lätt beslut.

Motion & aktivitet får de i stallet och när de hänger med ut på rid/körturer.

När grannar's löptikar rymmer till oss och "viker ut" sig förstår hanarna ingenting och tittar undrande på dem. Dessutom bryr de sig inte om att pinka revir överallt, utan kissar allt på en gång på ett ställe. /Linda

Tyvärr kan det vara kört när det gäller pinkadet då han är så pass gammal. Men det finns många andra fördelar att kastrera ändå.

*kl*

Såg att det fanns massa kastreringstrådar, så jag tyckte det var onödigt att skapa en ny!

Jag har tänkt kastrera min tik nu på våren, hon ska snart löpa.
Bör jag vänta att beställa tid tills efter löpet?

Min tjej är lite över 2 år, hur gamla var era tikar vid kastreringen och hur lång tid tar läkningen.
Ska dom helst vara stilla osv?

Tacksam för all info!

Min han-hund är kastrerad vilket har gjort honom extremt trofast. Han följer mig vart jag går, utan koppel. Lyssnar på ALLT jag säger. Han bryr sig inte om andra hundar det minsta.. (Förutom att morra lite när han ser dom, men så har han alltid varit)

Vi kanske ska hålla isär begreppen Sterilisera och Kastrera. Vid Sterilisering tas inga organ bort, man tar bara av sädesledaren i hanens fall och äggledarna i tikens fall. Vid kastrering tar man bort testiklarna på hanen, respektive livmoder och äggstockar på honan.

Vem håller inte isär begreppen??

Sterilisering används nästan inte längre. Bara om någon Proppsar på att få sitt djur steriliserat (varför man nu skulle vilja det då produceras fortfarande hormonerna)

Passar på att fråga dig eftersom du nyligen fått din vovve kastrerad; Hur länge satt stygnen? Hur länge måste han ha krage på sig? Kunde han kissa normalt direkt efter ingreppet? Promenader/utevistelse efter ingreppet, i vilken utsträckning alltså? Fick han något smärtstillande med sig hem efter ingreppet?

Vår är kastrerad i dag så det ploppar upp frågor allt eftersom här...

Svarar:D

Min (tik iofs) var dåsig efteråt, och skulle hållas hyfsat still en vecka, vilket var hopplöst. Långa lugna koppelpromenader var det som funkade för att hon inte skulle slå knut på sig själv, samt mental aktivering. Stygnen trillade bort allt eftersom, de sista plockade jag själv. Hon gick på smärtstillande i två dagar, har jag för mig, sedan var det lugnt. Kragen lät jag vara på tills stygnen hade börjat släppa och hon inte var där och försökte slicka hela tiden.
Hade den på slutet på på nätterna när jag inte kunde ha koll.

Måste man kissa så måste man, det gick ganska lätt.

Kastrerade min hane 20/2 och han var då nästan 1,5 år. Jag är HELNÖJD :rofl: hunden också tror jag...
Vår granne hade en tik som löpte just när han opererades. Vi var hos vet. kl 9.30 och åkte hem kl 13.00. När han sovit ruset av sig på e.m gick han (lite raglande) ut och skulle söka rätt på henne :crazy:
Redan efter några dagar märkte vi skillnad på honom. Han slutade plocka upp dotterns alla leksaker och han tuggade inte på alla soffkuddar osv. Nu i helgen var han tillsammans med min mammas tax som då var i höglöpen, och han brydde sig inte!
Jag tycker att han blivit mycket lugnare på så sätt att han har lättare för att vara passiv, både inomhus och när vi är ute. Men han är lika full fart på annars :bump: Han har blivit mer intresserad av mig och kontakten mellan oss är mycket bättre. Kastrerade honom just för att han blev helt blockerad ute och han var alltid stressad och rastlös.
Jag fick smärtstillande med hem som jag gav i 3 dagar, och han såg aldrig ut att ha ont. Hade tratt på nattetid i ca 1½ vecka men på dagarna var han utan. Han var inte så intresserad av såret... så det räckte att säga åt honom när han försökte slicka där. Stygnen for bort efter 2 veckor ungefär.

Passar på att fråga dig eftersom du nyligen fått din vovve kastrerad; Hur länge satt stygnen? Hur länge måste han ha krage på sig? Kunde han kissa normalt direkt efter ingreppet? Promenader/utevistelse efter ingreppet, i vilken utsträckning alltså? Fick han något smärtstillande med sig hem efter ingreppet?

Stygnen var av den sort som försvinner av sig själva, så de beöve aldrig tas bort. Han var hängig i två dagar, och det var oxå så länge som han fick smärtstillande. Kissade gjorde han direkt, inga problem alls. Kragen skulle han ha i tio dagar, men eftersom han faktiskt inte var speciellt intresserad av såret hade han den bara när vi inte hade honom under uppsikt. Lugna koppelpromenadr liak länge, vilket INTE var uppskattat;) . Med andra ord: Helt komplikationsfritt, som tur var.

Lycka till med din hund!

Min hane va lugn den första dagen.. hade sett fram emot några dagars dåsighet eller nått iaf :p
Men tji fick jag, för kl 12 på natten va han uppe o sprang som ett tok :eek: Så då va det en vääldigt trött jessica som gick ut med sin hund och lät han pilla..

Det va ganska omöjligt att va lugn för han.. eftersom han är sånt energiknippe.. men det gick bra..
Tratten hade han (otroligt nog) på sig i ca 1-2 veckor.. han va inte där och slickade nått...
Stygnen tog ganska lång tid för mig, eller för hunden :p
Kastrerade honom den 8:e feb, och stygnen tog jag för kanske ja.. 4 veckor sedan.. då jag inte var säker på om det va "Lossnande" eller "åka in" stygn så frågade jag på skolan, så där plockade vi typ 4 st som lossnade själv, sedan klippte vi typ 3 :p

Lägger mitt svar här; tack till dig o er andra för era svar på mina frågor! Nu har min vovve börjat återvända till de levandes skara igen, har gjort både "a" och "A", ätit lite och ÄNTLIGEN druckit.

Tratten har åkt av redan, han blir helt deprimerad av den; tratt på= hängiga ögon, ligger i ett hörn, gör inte sina behov, vill inte vara med - tratt av= studsar upp, följer matte från rum till rum, gör sina behov, tigger vid bordet:angel: , försöker slicka liiite på såret men slutar så snart man säger åt honom. Det blir väl tratt på i natt i a f.

Stygnen ska tydligen tas bort om 12-14 dagar, förstår inte varför de inte sätter såna som försvinner av sig själv när det finns! Nu blir det ju en resa till, lugnande medel, klinikavgift etc för att ta bort några stygn. Suck. Tur man är försäkrad...

Nu hoppas jag bara att det här med kastreringen gör att han kan hålla sig frisk i fortsättningen och slippa prostatabesvären. Vi vet inte om det är cancerceller som har synts på ultraljudet, risken finns men enl veterinären så behöver det inte alls vara så. Han har tillfrisknat i övrigt, fått större delen av sin syn tillbaka och det känns som om allting börjar ljusna nu. För några veckor sen så var allt nattsvart och vi trodde att det var slut för hans del. Man ska inte ge upp för tidigt!

Vi kastrerade vår lillkille ( 7 mån ) för ungefär en månad sen.
Han fick också stygn som ska tas bort, men det var inget problem för oss att göra det själva. Vet. frågade om vi tyckte det var okej, annars kunde vi komma in, men det funkade jättebra.

Första omgången skulle tas efter 6 dagar, en fastsydd gasvävsrulle som skyddade som satt med sex stygn. Då var vi två som hjälptes åt, sambon höll hunden och jag klippte. Vovven satt helt stilla, verkade tycka att det var bra det vi gjorde så han blev av med den där rullen som satt fast.

Sista stygnet skulle tas efter två veckor, då var jag själv och tog det, inga problem där heller. Men, han är ju den typen av hund som håller sig helt still när matte så kräver, så jag var aldrig orolig. Han fullkomligt avskyr kloklippning ( råkade klippa i pulpan första gången :o ) men sitter ändå still och håller fram tassen åt elaka matte. Därför var jag aldrig orolig heller...

Lugnare hund, både i skarphet mentalt och mot andra hundar. (Hon är lite mjukare i sin envishet när jag vill träna och hon har lättare för att acceptera andra hundar.)

Äter bättre. (Kunde gå 3 dagar utan att äta förut. Nu har hon såna perioder sällan om matplatsen är rätt. Om en sån period kommer, så äter hon dagen efter, senast.)

Gladare hund. (Hon hade antagligen ont.)

Ändrade pälsvanor. (Hon är ju en husky och ska egentligen byta hela pälsen 2 ggr/år. Redan innan hade hon lite svårt med vårbytet, men i år så har det kommit gång MYCKET långsammare och segare än vanligt, så vi får väl se om det blir så nu att hon fortsätter fälla hela tiden istället.)

Bättre bemötande från andra hundar. (Eftersom hon själv är lugnare och för att hon inte luktar likadant.)

Nya sovställningar. (Innan op såg jag henne aldrig ligga helt utsträckt på mage med bakbenen dragna bakåt, så att magen hamnade platt mot underlaget. Har sett det en hel del nu.)

Ökad klotillväxt. Vet inte om det har med op att göra, men det är nåt jag observerat iaf, efter operation.

Hon opererades för cysta i livmodern och kastrerades samtidigt.

Har uppmärksammat lugnet, matglädjen och avslappningen mentalt hos andra kastrerade hundar jag träffat/tränat.

Min är kastrerad eftersom hon aldrig ska gå i avel, samt att jag slipper oroa mig för livmoderinflammationer o dyl.

:bow:

Och precis av den anledningen (anledningarna) rekommenderar jag alla, som inte ska avla på sina hundar, att kastrera dem. Man slipper så mycket genom det och hunden får ett trevligare liv! Speciellt skönt är det att slippa oron över alla dessa infektioner mm som hunden kan råka ut för!

Liknande trådar

Hundhälsa Min 9 åriga hund kastrerades för snart 6 veckor (kirurgisk kastrering)sedan pga förstorad prostata. Han har fortsatt problemen kvar (tar...
Svar
12
· Visningar
757
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 506
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 864
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka