Edelbluthaflinger

Sv: Edelbluthaflinger

*kl*

Men hur gör man för att hålla sig inom procentgränsen?
Använder sig av två Edelblut med visst antal procent? Lägger man på en arab direkt på haflinger?
Efter ett tag så måste ju procenten minska eller öka, eller?

Det kan vara litet knepigt och det gäller att kunna räkna.

I Sverige finns ungefär 25 ston med 3,125 % ox. Och det är för dem det knepar till sig. Om ett sådant sto betäcks av en renrasig haflinger får avkomman 1,563 % ox och det är under edelbluthaflingergränsen. Samtidigt får det fölet inte registreras i SHF eftersom mamman har för mycket ox för att platsa där. Mellan två stolar mao. Dessa ston bör betäckas (om de inte åker till Tyskland eller inseminerar, alltså) av någon av de två haflingerhingstar i Sverige som har arabinkorsning. Tyvärr anger inte SHF längre på sin hemsida andelen ox på avelshingstarna, inte heller gör hingstägarna det på sina hemsidor. För om ett sto med 3,125 % ox (edelbl.h) betäcks av någon av dem så får avkomman över 1,563 % och kan anvädas i edelbluthaflingeraveln.

Och det är detta som är det knepiga för de här stona!:cool:

Och nu tror väl nån att det är jag som hittat på de här reglerna - räknenisse och fd mattelärare som jag är. Men glöm det! Jag är helt oskyldig :rofl:

*k*

Fick en fråga från annat håll om vilka haflingerhingstar som har arabprocent.

Svar:
Det är Nilton 25 med 1,563 % och Normer G 30 med 0,781 %.

Men om nu Edelbluthhaflingern ska innehålla en viss procent arabblod, vad händer ett några generationer fram då arabblodet i haflingern minskar? Återgår det till att bli en vanlig haflinger då? För om man lägger en ren arabhingst på för att fortsätta vara Edelbluthhaflinger så blir det ju först ytterligare en generation fram som den åter blir Edelbluthaflinger. ( Den ena hästen 50% arab nästa avkomma i nedstigande led 25%)

Någon som förstår vad jag vill ha fram? :laugh:

jätterörigt tycker i alla fall jag:crazy:

Exakt vad är det du tycker är rörigt? Specificera gärna så ska jag försöka räta ut frågetecknen! :)

Själv tycker jag att det äntligen börjar bli lite ordning i haflingerleden, men så har jag ju varit med ett tag också och tycker det är skönt att det äntligen blivit en lösning på problematiken med procenten. :) Det har verkligen varit jättejobbigt tidigare ...

Jag förstår vad du vill ha fram! :)

Jag tror att det man måste komma ifrån i den här frågan är att det skulle handla om inkorsningar som görs nu, för så är det inte.

Tänk lite som om du tänkte på ridponnyavel. Den började ju med att man korsade olika ponnyraser med olika typer av fullblod, men idag är det en konsoliderad "egen" ras.

På samma sätt handlar inte edelbluthaflinger om att man ska korsa rena haflinger med rena araber idag, utan det är något som gjordes för 20-30 år sedan och nu har man delat upp aveln så att det är två olika raser, haflinger (med max 1,563 % arab i stammen och Österrike eller Italien som ursprungsland, beroende på vilken "skola" man tillhör) och edelbluthaflinger (med mer än 1,563 % arab i stammen och med Tyskland som ursprungsland). Kanske hade det varit smartare av tyskarna att hitta på ett helt nytt namn på rasen, men nu är namnet som det är och rasen godkänd så det är inte mycket att göra åt det, även om några försökt ;).

Det kommer inte att gå att "avla tillbaka" och få fram haflinger igen om man har en edelbluthaflinger idag. För att hästen ska kunna registreras som haflinger måste både pappan och mamman vara stambokförda som haflinger, och det går ju inte om de tillhör en annan ras.

Så småningom är det, teoretiskt iaf, alltså möjligt att det finns haflinger med samma mängd arabblod i båda "raserna"?

Nej, det är inte ens teoretiskt möjligt. Edelbluthaflinger får inte enligt ursprungslandet Tysklands regler ha mindre än 1,563 % arab i stammen.

De tyska uppfödare som jag känner till som valt att inrikta sig på edelbluthaflinger när stamboken delades betäcker helt enkelt sina edelbluthaflingerston med edelbluthaflingerhingstar. Betäcker man ett sto som har mer än 1,563 % arab i stammen med en hingst som också han har mer än 1,563 % arab i stammen så får avkomman också mer än 1,563 % arab i stammen!

Exempel: Stoet Orietta är e. Nadin (12,5 % ox) u. Olympia (0 % ox) och har således 6,25 % ox i stammen (12,5 / 2 = 6,25). En solklar edelbluthaflinger.

Hingsten Santiago är e. Santos (12,5 % ox) u. Diana (6,25 % ox) och har således 9,375 % ox i stammen (12,5 + 6,25 / 2 = 9,375). Även detta är en solklar edelbluthaflinger.

Oriettas ägare bestämmer sig för att betäcka sitt sto med Santiago. Avkomman får då 7,813 % ox i stammen och blir även det en solklar edelbluthaflinger.

Vi kan låtsas att Orietta fick ett stoföl, vi kan kalla henne Ofelia. Ofelia växer upp och ägaren bestämmer sig för att betäcka henne. Ofelia betäcks av edelbluthaflingerhingsten Strelitz e. Stargard (12,5 % ox) u. Alexa (6,25 % ox) som alltså har 9,375 % ox i stammen (12,5 + 6,25 / 2 = 9,375). Fölet får då 8,594 % ox i stammen och är alltså också en solklar edelbluthaflinger.

Orietta, Santiago och Strelitz finns i verkligheten, men vad jag vet har de aldrig träffats :D. Ofelia och hennes avkomma är alltså helt fiktiva, men de illustrerar hur edelbluthaflingeruppfödare skulle kunna resonera och avla.

Senast ändrad:

Tyvärr anger inte SHF längre på sin hemsida andelen ox på avelshingstarna, inte heller gör hingstägarna det på sina hemsidor.

Hej!!

Ville bara rätta lite...På Niltons hemsida står ox andelen angiven,
under rubriken Bäste Stoägare.

mvh // Nennan vän av ordning

Jag har läst alla dina inlägg nu och förstår lite mer. Men dom här 50 hästarna i Sverige måste väl redan ha pass- som vilken ras ?:confused:

De 50 stona är registrerade som haflinger med ej stamboksberättigad härstamning. Det finns några valacker också, men de är ju mindre intressanta ur avelssynpunkt ... ;)

Dessa stons framtida avkommor kan däremot inte registreras någonstans - inte som haflinger eftersom varken SHF eller STH tillåter mer än 1,563 % arab i stammen (STH tillåter ingen arab alls), och eftersom SHF kräver att ston ska vara stambokförda för att få stamboksberättigad avkomma fungerar det inte heller att betäcka de ston som har 3,125 % arab och alltså får avkommor som i övrigt uppfyller SHF:s krav. Om inte ägarna väljer att registrera dessa avkommor (e. helt renrasig haflingerhingst u. sto med max 3,125 % ox) som haflinger med ej stamboksberättigad härstamning förstås ... ASRP godkänner inte heller hästar med haflingerstam (fråga mig inte varför, för i Tyskland får ridponnyer ha haflinger i stammen).

Så det är för avkommornas skull som det är nödvändigt att den "nya rasen" finns.

P.S. Bra Nennan att du upplyste om infon! D.S.

Tack för svar!
Men om man går väldigt långt fram i tiden, borde inte tillsist arabblodet "försvinna"? För varje ny generation som betäcks borde arabblodet minska, om än ytterst lite. Hur ska man om X antal generationer se till att hålla kvar arabblodet på en viss procenthalt? Blanda in mer arabblod?

Hänger någon med? Eller är det jag som vrider till allt? Skyller på att jag är för trött.. :laugh:

Arabblodet "försvinner" bara om man använder renrasiga haflinger i aveln, och det är inte meningen, även om det är tillåtet så länge avkomman får "rätt" procent.

Avkomman får visserligen bara hälften av pappans procent, men den får ju hälften av mammans procent också! Betäcker man ett 12,5 %-sto med en 12,5 %-hingst så får avkomman visserligen "bara" 6,25 % från pappan, men den får ju OCKSÅ 6,25 % från mamman, så summan blir ändå till slut 12,5 %!

Sen ska man betänka också att det är inte några enstaka tyska uppfödare som korsat in arab en gång för länge sedan och sedan bara "korsat tillbaka" med renrasigt, utan de har fortsatt att använda dessa hästar med mer eller mindre procent och även avlat "procent på procent". Vore det bara några enstaka hästar det handlade om så skulle man nog kunnat komma fram till en annan lösning än att dela stamböckerna, men när c:a 80 % av alla "haflinger" i delstaten Bayern (där man korsat allra mest) numera räknas som edelbluthaflinger, då fungerar det inte att försöka "avla tillbaka till renrasigt" utan det fick bli en delning av aveln i stället.

Jag förstår faktiskt att det kan vara svårt att sätta sig in i detta med procent hit och dit, själv har jag studerat stammar (både som uppfödare, importör, registrator och allmän haflinger-härstamnings-nörd :o) i över 20 år och då blir det till en vana eller vad man ska säga, att kolla procent, räkna procent och fundera på vad som händer med avkommornas stam vid olika kombinationer av ston och hingstar. Även om jag inte har och inte kommer att föda upp edelbluthaflinger så sitter ändå "procenträknandet" i ryggmärgen ... ;)

Men då finns det alltså inget avelsmaterial i sverige i dag?

Jo det finns - de 50 ston har "för mycket arab" i stammen och som därför inte kan användas i haflingeraveln kan betäckas (men man måste kolla vad avkomman får för "procent" så att den inte blir diskvalificerad från alla föreningar som finns). Det är för deras skull som SFEH har bildats.

Däremot finns inga edelbluthaflingerhingstar i Sverige idag. Men de ston som finns kan få edelbluthaflingeravkomma antingen med en av de svenska haflingerhingstarna (räkna procenten bara, som sagt) eller så kan man betäcka med någon av de tyska edelbluthaflingerhingstar som finns tillgängliga via AI (om man inte gör som vissa haflingeruppfödare gör och åker utomlands och betäcker).

Tillägg: De 50 stona är alltså ston i fertil ålder.

Jo, det verkar något rörigt i mina öron, men då haflingern inte heller är "min" ras så... ;)

Tack för att du tar dig tid att försöka reda ut det hela!

Tyvärr anger inte SHF längre på sin hemsida andelen ox på avelshingstarna, inte heller gör hingstägarna det på sina hemsidor.

Hej!!

Ville bara rätta lite...På Niltons hemsida står ox andelen angiven,
under rubriken Bäste Stoägare.

mvh // Nennan vän av ordning

Förlåt :o Jag får be Nilton-ägaren om ursäkt!

Kanske värre att avelsföreningen inte bryr sig om att informera ...

tycker Dailan annan vän av ordning:)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Nikan
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 852
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 932
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 600
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka