Edelbluthaflinger

Sv: Edelbluthaflinger

Tyvärr anger inte SHF längre på sin hemsida andelen ox på avelshingstarna, inte heller gör hingstägarna det på sina hemsidor.

Hej!!

Ville bara rätta lite...På Niltons hemsida står ox andelen angiven,
under rubriken Bäste Stoägare.

mvh // Nennan vän av ordning

Nu har jag varit in på Niltons hemsida och läst ordentlingt "Bäste stoägare"

Då har jag en annan sak att rätta oss vänner av ordning emellan.

Där står att ston med ett E efter registreringsnumret har mer än 1,56 % ox. Det är inte sant. Det finns andra anledningar att få ett E bakom reg.numret än ox-andelen. Det finns HELT RENRASIGA HAFLINGER med 0 % ox som har E bakom numret. Ett exempel. Jag sålde mitt TYROLER-100 %-renrasiga sto Calzone till en person som nu betäcker henne med sin helt renavlade, avelsvärderade men inte godkände hingst och de avkommorna får E bakom sina nummer.:idea:

Jag förstår inget alls...

Förädlare vill man väl ha in i en grundstambok och inte som en egen ras i ett separat register? Jag upplever det lite som att man vill ha en haflinger fast inte.

Precis så som du tänker, så tänkte även tyskarna, och övriga som korsat in arab. Men moderlandet Italien tillåter inte mer än 1,563 % inkorsning, så därför delades det upp på två raser. Detta med hur mycket arab som ska tillåtas i haflingeraveln har diskuterats och debatterats i flera decennier inom haflingeraveln ... Men nu har man alltså funnit en lösning på problemet, en kompromiss.

Jag tar upp en fundering som jag fick pga ett inlägg i haflingersnacktråden. Länkar till inlägget:

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=12335815&postcount=164

Min fundering är vad som är syftet med föreningen.
Är det enbart att kunna registrera och stamboksföra dessa haflingers, som har över 1,563% arabblod?

Det finns ju avelsmål enligt stadgarna, men eftersom att föreningen inte förespråkar den avelsinriktningen, undrar jag hur aveln ska gå till egentligen:confused:.

Eller det kanske inte förespråkas avel överhuvudtaget utan det är en formalia, som måste finnas för att hästarna inte ska bli papperslösa?

Hmmm... Jag kanske snurrar till det, men förklara gärna för mig:crazy:

Hur ser dom tyska Edelbluthaflingerhästarnas brännmärkningar ut?
Är det samma som Haflingerhästarna får?

Minns inte om du fick svar på detta i andra tråden, tror det? Men i alla fall: Visst finns det ett avelsmål och visst kommer det bedrivas avel av edelbluthaflinger. Det görs redan (sedan många år) i Tyskland, och vill någon göra det i Sverige så går det numer bra här också. Det Dailan Kifki menar är att hon själv inte är specifikt intresserad av rasen eller kommer att avla på den. Hoppas att det är OK att jag svarar åt dig, Dailan K!

Brännmärkning är inte längre aktuellt i Tyskland. Såväl haflinger som edelbluthaflinger ska chipmärkas.

Enda undantaget jag känner till är Bayern. Där kommer de även i fortsättningen att - mot extra betalning - kunna få en edelweiss på rumpan. Men chipmärkningen är det som ska vara standard.

De flesta tyska edelbluthaflinger räknades ju som haflinger när de brännmärktes, och har därför ett haflingermärke redan, även om de nu "byter ras". Sen är det i och för sig bara vissa tyska delstater som haft ett särskilt haflingerbrännmärke.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Nikan
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 852
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 932
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 600
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka