Sv: Easyboots eller liknande
Tiggertjejen skrev:
Han blir alltid öm/halt av tappsko, sen gick han med 2åringen som är väldigt lekig och gärna bjuder in på lek.
Att ta av skorna kommer jag nog vänta med lite, då jag inte känner hans hovar så pass bra. Han har ju stått i galoppträning innan och när skorna rök så var det på med nya inom en dag, oftast några timmar.
Han ska gå på bete för första året förutom fölbetet, vet ju inte ens om han klarar av att gå på bete, men jag hoppas verkligen det
Nej oj, jag menade absolut inte att du ska plocka av skorna nu, det var mera lite förvarning om att det kan bli problem när man har dem ute dygnet runt. Om man har det. Då kan ETT sätt vara att ge helt ledigt och ta av skorna, istället för att få skor som glider i det uppmjukade hornet och de till slut lyckas trampa av sig och få in sömmar eller tåkappor i hovarna. Det går inte på alla. Så det var inte alls att du ska plocka av skorna bara! Då förklarade jag dåligt.
Men på mina samtliga har det fungerat bättre att göra så, kanske tack vare mjuka bra gräshagar också. Men springer han mycket med en unghäst är det risk att han inte känner efter och får fler blödningar. Samtidigt brukar de inte kuta lika mycket när det är som varmast och de är ute hela dygnet.
Ang att klara bete så beror det på vad han varit van vid. Om din kommer direkt från banan så är han inte van vid flygfän kanske, min första blev tokig på flugor och mygg första sommaren,
han bara försökte springa ifrån dem
, blev genomsvettig, med följd att ALLA flugor satte sig på honom, och skorna åkte av dessutom.
Men han lärde sig på ett par veckor av de andra hästarna,
det var helt fantastiskt att se. Ponnyn, som var skimmel, lärde honom att rullla i lera och damm
vilket gör att det bildas skydd mot insekterna. Så det praktiserade han sen hela livet. Han lärde sej att vifta svans istället för att springa och att stå med de andra tätt ihop och vifta åt varandra. Det tog ett par veckor bara men under de veckorna fick man ta in honom och kyla av när han sprungit sej svettig.
Så ge inte upp om han försöker springa ifrån flygfäna. Övriga fullblod har kunnat det där från start, men de har varit uppväxta och tränade utanför galoppbanan. Den här hästen hade levt hela livet i galoppmiljö och på banor sen han var 1½. Han hade ingen aning om livet utanför. Så kan det vara ibland.