Easyboots eller liknande

Sv: Easyboots eller liknande

bara-undrar skrev:
bara-undrar om tanken inte slagit dig om den kan ha ådragit sig en kotledsvrickning och i samband med det gått ur skon.???

Hovis säger att det kan vara så eftersom den är varm i kotan och boots brukar inte läka vrickningar.

Nä den tanken har inte slagit mig då jag vet varför han är varm i hov och kota.

Han är ju ett fullblod:angel: ;)
 
Sv: Easyboots eller liknande

Tiggertjejen skrev:
Tack för det långa och intressanta svaret!

Hovis kommer imorgon, jag har haft honom i ridhuset men han vill ej röra sig, har fått igång honom lite iallafall. Vågar man ta av skorna? Sist han hade tappsko så trubbades hoven på max 3 timmar i hagen.

Jag persoligen skulle diskutera detta med hovis innan. Nu vet ju inte jag om ditt fullblod har lika taskiga hovar som mitt:crazy: , men hovis blev helt grinfärdig när han skulle sko min häst idag. Hon har ju haft tappsko fram några dagar (har haft easybooten på där nu ju) men bak har hon gått oskodd 2 veckor. Pga betäckning, då får dom ju inte ha bakskor . Misstänkte när vi drog av dom att detta blir inte kul sen när hon kommer hem igen. Och det blev det inte heller.
För det första så har det inte känts det minsta kul att ha vetat att min häst har haft ont i fossingarna när hon varit iväg hos hingsten. Och då har hon ändå gått i hage med mjukt underlag, och hon har gått minimalt på grus. Trots detta har hon stapplat fram, inte tagit ut stegen för fem öre. Har nästan sett ut som korsförlamning eller liknande ett tag, jag blev orolig. Men det var "bara" fossingarna. Det blev värre och värre för var dag.
För det andra så är hon otroligt plattfotad och hovarna har trasats sönder så hon har inte mkt att gå på:crazy:
På 2 veckor barfota. Skulle aldrig utsätta henne en längre tid för detta, och gör det inte igen om det inte är absolut nödvändigt.
Hovis sa att om det inte tagit sig denna betäckning och jag skickar iväg henne igen, vilket innebär av med skorna igen så kommer hon inte ha några hovar kvar sen.
Alla hovisar plus flera veterinärer har sagt att min häst SKA ha skor, hon kan inte funka annars.Tanken har faktiskt funnits att dra av dom för att få dom starkare, men jag har blivit starkt avrådd. Provade ett par veckor förra året när hon gick på bete, men gav upp då jag inte klarade av att se att hon hade ont.

Så - jag vet inte hur känsliga din hästs fötter är, men JAG skulle diskutera fram och tillbaks med hovis som "känner" din hästs fötter innan jag drog av skorna.
 
Senast ändrad:
Sv: Easyboots eller liknande

Tips: Om du ska betäcka om henne kanske du kan sätta easyboots över skorna i bak som skydd i stället för att ta av skorna. Det borde väl bli lika "skonsamt" för hingsten och hagkompisar som barfota ?? Det fungerar att ha bootsen över skor tillfälligt. Jag har provat det. Man får ha en större storlek bara. Det fungerar bra i hagen i alla fall.
 
Sv: Easyboots eller liknande

Jag tror ju inte att det går och är skeptisk till att testa. Framskorna skulle jag aldrig ta av, men hur pass känsliga bakhovarna är det har jag inte en aning om, har aldrig haft tappsko där utan det är alltid framskorna som ryker.
att rida honom utan skor skulle jag aldrig göra.

Det är svårt att veta om det skulle fungera bal, men betet är väl ganska blött, ligger vid havet. Men visserligen ska jag rida honom hela tiden förutom 2-3 veckor, så det hade fått bli de veckorna då.
Men jag känner att jag nog vill vänta lite innan jag vågar mixtra med skorna, han har inte ens ridskor än....
 
Sv: Easyboots eller liknande

Den tanken har faktiskt slagit mig också:idea:
Ska höra med hingststationen om man kan göra så ifall det blir aktuellt igen, annars får jag väl inseminera.
Vill ju gärna att min häst ska kunna gå fortsättningsvis:crazy:

Kul att nån annan tänkte samma, jag tänkte först att det var en knasig idé, men den kankse inte är så dum?:)
Men kan hon ha "reservskorna" på en vecka i sträck, jag kan väl inte be dom sätta på dom just vid språnget? Eller kan man? :o
Jag har ju inte möjligthet att åka och hälsa på mer är 2-3 ggr/vecka ung., och iofs kan man ju ta av och lufta då, men är det nog liksom?
 
Sv: Easyboots eller liknande

Tiggertjejen skrev:
Tack för det långa och intressanta svaret!

Hovis kommer imorgon, jag har haft honom i ridhuset men han vill ej röra sig, har fått igång honom lite iallafall. Vågar man ta av skorna? Sist han hade tappsko så trubbades hoven på max 3 timmar i hagen.


Du kan bara ta av skorna om den går på bete på bra underlag. Och inte rids, förstås!
Anledningen att jag skriver det är för att om du vill ha hästen ute dygnet runt i sommar något så är det bättre barfota än med skor för sömmarna glider i mjuka hovar (fukten i gräset dygnet runt) och då åker skorna lättare.
Men som sagt bra underlag och inte stenigt tex.
Vissa klarar det inte utan är ömma. Då ska du absolut inte ens prova. Men även mina mest känsliga har klarat det i gräshage. De har mått bra av det och hoven har fått växa ut lite. Men rida utan skor går ju absolut inte.

Men det var mest ett råd inför sommar och bete. För det kan vara problematiskt. Kolla noga just din häst och vad den klarar. Men att den reagerar som den gjort av en tappsko betyder inte att det är kört att gå utan skor på mjukt underlag under betestiden /dygnetrunt ute)

Ang tappskon så om du inte har boots att sätta på så låt honom stå inne om han är mycket öm. Kanske slet han av sig skon och gjorde illa sulan i samband med det. Eller så sprang han i hagen utan skon innan han märkte hur ont det gjorde. Typiskt det också.


Men du får kolla noga vad din häst mår bäst av.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Easyboots eller liknande

Han blir alltid öm/halt av tappsko, sen gick han med 2åringen som är väldigt lekig och gärna bjuder in på lek.
Att ta av skorna kommer jag nog vänta med lite, då jag inte känner hans hovar så pass bra. Han har ju stått i galoppträning innan och när skorna rök så var det på med nya inom en dag, oftast några timmar.

Han ska gå på bete för första året förutom fölbetet, vet ju inte ens om han klarar av att gå på bete, men jag hoppas verkligen det
 
Sv: Easyboots eller liknande

Tiggertjejen skrev:
Han blir alltid öm/halt av tappsko, sen gick han med 2åringen som är väldigt lekig och gärna bjuder in på lek.
Att ta av skorna kommer jag nog vänta med lite, då jag inte känner hans hovar så pass bra. Han har ju stått i galoppträning innan och när skorna rök så var det på med nya inom en dag, oftast några timmar.

Han ska gå på bete för första året förutom fölbetet, vet ju inte ens om han klarar av att gå på bete, men jag hoppas verkligen det


Nej oj, jag menade absolut inte att du ska plocka av skorna nu, det var mera lite förvarning om att det kan bli problem när man har dem ute dygnet runt. Om man har det. Då kan ETT sätt vara att ge helt ledigt och ta av skorna, istället för att få skor som glider i det uppmjukade hornet och de till slut lyckas trampa av sig och få in sömmar eller tåkappor i hovarna. Det går inte på alla. Så det var inte alls att du ska plocka av skorna bara! Då förklarade jag dåligt.

Men på mina samtliga har det fungerat bättre att göra så, kanske tack vare mjuka bra gräshagar också. Men springer han mycket med en unghäst är det risk att han inte känner efter och får fler blödningar. Samtidigt brukar de inte kuta lika mycket när det är som varmast och de är ute hela dygnet.


Ang att klara bete så beror det på vad han varit van vid. Om din kommer direkt från banan så är han inte van vid flygfän kanske, min första blev tokig på flugor och mygg första sommaren,
han bara försökte springa ifrån dem :crazy: , blev genomsvettig, med följd att ALLA flugor satte sig på honom, och skorna åkte av dessutom. :cry:

Men han lärde sig på ett par veckor av de andra hästarna,:idea: det var helt fantastiskt att se. Ponnyn, som var skimmel, lärde honom att rullla i lera och damm:mad: vilket gör att det bildas skydd mot insekterna. Så det praktiserade han sen hela livet. Han lärde sej att vifta svans istället för att springa och att stå med de andra tätt ihop och vifta åt varandra. Det tog ett par veckor bara men under de veckorna fick man ta in honom och kyla av när han sprungit sej svettig.

Så ge inte upp om han försöker springa ifrån flygfäna. Övriga fullblod har kunnat det där från start, men de har varit uppväxta och tränade utanför galoppbanan. Den här hästen hade levt hela livet i galoppmiljö och på banor sen han var 1½. Han hade ingen aning om livet utanför. Så kan det vara ibland.
 
Sv: Easyboots eller liknande

Han är ju ute i hage varje dag men har aldrig varit på bete sen han var föl, han är 5 år. Ska förmodligen släppa honom på Lördag och håll tummarna för att det går. Hur brukar det vara med insekter vid havet?

Tyvärr har vi inte bete intill stallet.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 906
Senast: Sirap
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp