Earth hour idag

nickan1

Trådstartare
Själv hade jag inte en tanke på att det var earth hour idag deltog du? Själv tycker jag det är bättre att tänka på miljön genom små handlingar utifrån sina förutsättningar varje dag än vid något speciellt jippo på en viss tidpunkt.

Hade inte riktigt möjlighet idag men vi försöker efter bästa förmåga att tänka till dagligen hemma. Stora lasten är väl torktumlaren men vi köpte den mest energisnåla vi kunde hitta. Vi tar oss tyvärr aldrig tiden att hänga tvätt, det är så mycket annat så då blir det liggande i tvättmaskinen i stället.

Vi brukar normalt ha väldigt mycket lampor tända, så vi släckte ner och hade bara en lampa tänd utanför barnens rum och sedan levande ljus istället. Var faktiskt ganska mysigt! :)

Själv hade jag inte en tanke på att det var earth hour idag deltog du? Själv tycker jag det är bättre att tänka på miljön genom små handlingar utifrån sina förutsättningar varje dag än vid något speciellt jippo på en viss tidpunkt.

Jag tänkte på det, och var med.

Ser inte riktigt att det är går någon skiljelinje mellan att göra "miljöjippon" respektive att göra alla dagliga vardagssaker med miljötanke. Båda delar är viktiga, och kan earth hour få någon att tänka till lite så är det bara bra.

Är det earth hour två gånger om året, eller är jag helt förvirrad? Var helt säker på att det var på hösten.
Blev dock påmind av en miljökämpe på FB så jag släckte ner, mest för att jag tänkte på henne. Försöker tänka på ett så gott jag kan året om, är varken nån miljöhjälte eller skurk. Ser inte riktigt poängen med EH, men kan förstå att det kan bli en symbol för andra.

Jag hade helt missat att det var på gång, hela FB-flödet brukar vara fullt men inte den här gången. Vi satt iaf på restaurang vid tidpunkten så tekniskt sett var vi nog med ändå eftersom det var nedsläckt överallt i lägenheten :D

Eftersom elbolaget praktiserar Earth Hour eller Earth Hours vid ett antal slumpvis valda tillfällen varje år så avstår jag den officiella varianten.

Hur menar du? Tror du att de som deltar tänker att de stänger av sina prylar en timme om året, mot att de sedan inte behöver tänka miljövänligt mer resten av året?

Är det earth hour två gånger om året, eller är jag helt förvirrad? Var helt säker på att det var på hösten.
Blev dock påmind av en miljökämpe på FB så jag släckte ner, mest för att jag tänkte på henne. Försöker tänka på ett så gott jag kan året om, är varken nån miljöhjälte eller skurk. Ser inte riktigt poängen med EH, men kan förstå att det kan bli en symbol för andra.

Det kanske är Black Friday du tänker på, något HELT annat :D Men troligen är det Köpfri dag som brukar vara ungefär samtidigt. Både den och Earth Hour är ju för miljöns skull och det brukar vara samma människor som deltar i båda, så det är inte så konstigt om du blandar ihop dem :)

Absolut. Vi släcker ned och ligger och myser hela familjen och filosoferar över livet och världen. Varför skulle vi inte göra andra handlingar under året bara för att vi uppmärksammar earth hour?

Det kanske är Black Friday du tänker på, något HELT annat :D Men troligen är det Köpfri dag som brukar vara ungefär samtidigt. Både den och Earth Hour är ju för miljöns skull och det brukar vara samma människor som deltar i båda, så det är inte så konstigt om du blandar ihop dem :)

Ehh, jag ser nog skillnad på släckta lampor och rea. Jag undrade om vi släcker officiellt mer än en gång om året men då gör vi inte det då.

Ehh, jag ser nog skillnad på släckta lampor och rea. Jag undrade om vi släcker officiellt mer än en gång om året men då gör vi inte det då.

Men Köpfri dag har inget med rea att göra. Det är den jag trodde du kanske blandade ihop det med. Åtminstone i mina medieflöden kommer det väldigt mycket "nu måste vi tänka på miljön"-artiklar just de två dagarna, en gång på hösten och en gång på våren, så jag tänkte att det kanske var en förklaring även för dig. Men då var det inte så då.

Hur menar du? Tror du att de som deltar tänker att de stänger av sina prylar en timme om året, mot att de sedan inte behöver tänka miljövänligt mer resten av året?
Inta alla men ja vissa (ganska många). Jag har fått rejält elaka kommentarer när jag sagt att jag absolut inte tänker ställa upp på det här jippot. De personerna går sedan iväg och handlar krimskrams de inte behöver och deltar fullt ut i konsumtionsrejset.

Jag hoppas att de som släcker ner tänker på miljön hela året men tycker samhället ibland svämmar över av vissa jippon och då tycker en del att de har gjort något bra och kan leva som de brukar resten av året. Själv är jag trött på det. Men alla får ju göra som de vill givetvis.

Jag hoppas att de som släcker ner tänker på miljön hela året men tycker samhället ibland svämmar över av vissa jippon och då tycker en del att de har gjort något bra och kan leva som de brukar resten av året. Själv är jag trött på det. Men alla får ju göra som de vill givetvis.
Jag tycker nog samma, för mycket yta och för lite djup.

Här häromkring tar väldigt många bilen ca 300 - 500 m till affären för en snabbhandling, eller samma sträcka till kiosken för att köpa tidningen eller chips t.ex.. Överhuvudtaget förekommer väldigt mycket "okynnesåkning", det är så lätt att ta fram bilen trots att man endast ska en kortare sträcka, när det egentligen hade gått alldeles utmärkt att gå eller cykla. Detsamma gäller resor till/från jobbet. Om man endast har någon km till jobbet så vore det lämpligt att största möjliga mån lämna bilen hemma.

Något som dessutom blivit allt vanligare här är att ha bilen ståendes på tomgång under längre tider, såväl vinter- som sommartid, för sin egen bekvämlighets skull.
I många hus lyser i stort sett varenda lampa varje kväll.
Osv osv

Med detta i åtanke så tycker jag att EH endast blir ett tandlöst jippo.

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
7 795
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 181
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar