Eamon Hickey rider in (clinic på svt.play)

Sv: Eamon Hickey rider in (clinic på svt.play)

Ja säger bara WOW. Vilken man :O Blev helt stum när han bara slängde sig på :)

Vad gäller det där med stora rörelser och tjohej tjohå så visst det kanske är lite för mkt. Men jag förstår samtidigt poängen i det, hästen blir ju van vid det mesta...

Ja det blir den ju om det görs på ett effektivt sätt. Hellre att man gör stora rörelser än att tassa på tå runt en unghäst som då uppfattar alla stora rörelser och höga ljud som fara. Känner för en smiley-förklaring:
:bump:=:eek:
:bump:=:laugh:
Men i inlärningssyfte ska han ju då inte sluta med de stora rörelserna om hästen reagerar negativt på dem, jag skulle fortsatt med dem (och tex harklingarna som hästen blir rädd för varje gång han gör dem) tills hästen är okej med dem, DÅ har den lärt sig nånting. :)

Finn 5 fel säger jag! Visst är det fint att man ska vara odramatisk och tänka på lydnad hos hästen. Men hallå, han bad ju om bråk. Yviga och klumpiga rörelser, extremt dålig timing för beröm och inte alls förstärkning av rätt beteende (vem vill att sin häst ska snurra rund vid sadling? Varför inte belöna när hästen står still?). Hästen var inte nöjd alls, hängde i linan vid longeringen - den ska väl bära sig själv? Hög huvudposition, inte alls särskilt harmoniskt. Väldigt forscerat. Hästen var drypande i svett och ångade väldigt mycket. Mentalt var den säkert helt knäckt av den långa träningen!

Finn 5 fel säger jag! Visst är det fint att man ska vara odramatisk och tänka på lydnad hos hästen. Men hallå, han bad ju om bråk. Yviga och klumpiga rörelser, extremt dålig timing för beröm och inte alls förstärkning av rätt beteende (vem vill att sin häst ska snurra rund vid sadling? Varför inte belöna när hästen står still?). Hästen var inte nöjd alls, hängde i linan vid longeringen - den ska väl bära sig själv? Hög huvudposition, inte alls särskilt harmoniskt. Väldigt forscerat. Hästen var drypande i svett och ångade väldigt mycket. Mentalt var den säkert helt knäckt av den långa träningen!

Han har yviga rörelser medvetet. Jag vet inte om du sett honom eller läst böcker men hans sätt rekommenderas av andra tränare också. Han vänjer hästen vid en trygghetspunkt när han håller den i ena sidan. Där vet hästen att den är trygg. Skulle hästen skena så tar han i trygghetspunkten. Ingen av hans hästar snurrar vid uppsittning alls.

Med tanke på att det tar 20 min från en ohanterad häst (nästan) till insutten så skulle jag inte kalla det lång tid. Dessutom är det det bästa sättet om man inte har hjälp.

KL
Personligen skulle jag skicka min häst till honom om jag inte skulle kunna rida in henne själv. Eamon är en fantastisk hästmänniska och gör inte det hela så svårt som många tror att det är att sitta in en häst.

Tror du missat poängen, ta en titt till ;) Det är ett medvetet val att vara yvig och på så vis odramatisera. Han tvingar sig inte på hästen på något vis, så vad skulle vara forscerat? Hög huvudposition, javisst... men det hästen ser inte på något vis obekväm ut i situationen. Mentalt knäckt? Njäe, tveksamt. Han har ju inte tvingat hästen till något.

Även om man inte tvingar hästen till något så kan man bli mentalt slut. Efter ett så långt pass, det är väl ingen kontroversiell tanke? Bästa resultat av ny inlärning får man av ca tio repetitioner och sedan vila, det tar några minuter, sen kan man öva igen för att återgå till vila. Det är vetenskapligt prövat.

Om det var ett medvetet val att vara yvig och klumpig i rörelserna så förstår jag inte poängen. Man eftersträvar väl en lyhörd häst och inte en som inte reagerar. Han var extremt otajmad i eftergiften, det kan ingen påstå att han inte var. Och om man vet något om hästbeteende och etologi kan man med lätthet se att hästen var missnöjd, förvirrad och trött i huvudet.

Min 6 åring blev inriden av Eamon som 3 åring. Och han är superfin, och lyhörd.

Han gjorde ett superjobb med honom iaf. Absolut inget att klaga på.
29505626.jpg

Även om man inte tvingar hästen till något så kan man bli mentalt slut. Efter ett så långt pass, det är väl ingen kontroversiell tanke? Bästa resultat av ny inlärning får man av ca tio repetitioner och sedan vila, det tar några minuter, sen kan man öva igen för att återgå till vila. Det är vetenskapligt prövat.

Om det var ett medvetet val att vara yvig och klumpig i rörelserna så förstår jag inte poängen. Man eftersträvar väl en lyhörd häst och inte en som inte reagerar. Han var extremt otajmad i eftergiften, det kan ingen påstå att han inte var. Och om man vet något om hästbeteende och etologi kan man med lätthet se att hästen var missnöjd, förvirrad och trött i huvudet.

Du skulle behöva en reality check :)

Det är "allmänt känt" att de hästar ingen annan klarar av skickar man till Eamon och får tillbaka en lugn, trygg och harmonisk häst.

En filmsnutt är lätt att kritisera men har man sett honom live så inser man hans enorma kunskap och känsla, där av kommentaren om om reality check :)

reality inom ridsport är tyvärr mycket negativ förstärning och bestraffning. Något som man inom etologin starkt ifrågasätter och i mångt och mycket förkastar. Jag kan sträcka mig till att Eamon är på rätt spår, men han är fortfarande klumpig och dålig på att belöna rätt beteende med rätt tajming.

Jag håller helt med dig. Men jag tycker oxå att man kan ha ganska svårt att bedöma känsla på film där man mest ser teknik. Och det är ju trots allt helheten som hästen upplever. Men självklart, ingen är ofelbar :)

Liknande trådar

Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 364
Senast: ebel
·
Träning Det här är tràden för oss som ridigt in flera unghästar. Hur gàr ni till väga vad är det ni söker för resultat. Vad använder ni...
2
Svar
22
· Visningar
2 949
Senast: Salasolen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar