Sv: Eamon Hickey rider in (clinic på svt.play)
När jag började rida och dom sa stå i sadeln så var det detta dom menade, eller?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När jag började rida och dom sa stå i sadeln så var det detta dom menade, eller?
Vad gäller det där med stora rörelser och tjohej tjohå så visst det kanske är lite för mkt. Men jag förstår samtidigt poängen i det, hästen blir ju van vid det mesta...
Finn 5 fel säger jag! Visst är det fint att man ska vara odramatisk och tänka på lydnad hos hästen. Men hallå, han bad ju om bråk. Yviga och klumpiga rörelser, extremt dålig timing för beröm och inte alls förstärkning av rätt beteende (vem vill att sin häst ska snurra rund vid sadling? Varför inte belöna när hästen står still?). Hästen var inte nöjd alls, hängde i linan vid longeringen - den ska väl bära sig själv? Hög huvudposition, inte alls särskilt harmoniskt. Väldigt forscerat. Hästen var drypande i svett och ångade väldigt mycket. Mentalt var den säkert helt knäckt av den långa träningen!
Finn 5 fel säger jag! Visst är det fint att man ska vara odramatisk och tänka på lydnad hos hästen. Men hallå, han bad ju om bråk. Yviga och klumpiga rörelser, extremt dålig timing för beröm och inte alls förstärkning av rätt beteende (vem vill att sin häst ska snurra rund vid sadling? Varför inte belöna när hästen står still?). Hästen var inte nöjd alls, hängde i linan vid longeringen - den ska väl bära sig själv? Hög huvudposition, inte alls särskilt harmoniskt. Väldigt forscerat. Hästen var drypande i svett och ångade väldigt mycket. Mentalt var den säkert helt knäckt av den långa träningen!
Även om man inte tvingar hästen till något så kan man bli mentalt slut. Efter ett så långt pass, det är väl ingen kontroversiell tanke? Bästa resultat av ny inlärning får man av ca tio repetitioner och sedan vila, det tar några minuter, sen kan man öva igen för att återgå till vila. Det är vetenskapligt prövat.
Om det var ett medvetet val att vara yvig och klumpig i rörelserna så förstår jag inte poängen. Man eftersträvar väl en lyhörd häst och inte en som inte reagerar. Han var extremt otajmad i eftergiften, det kan ingen påstå att han inte var. Och om man vet något om hästbeteende och etologi kan man med lätthet se att hästen var missnöjd, förvirrad och trött i huvudet.