Eamon Hickey rider in (clinic på svt.play)

Sv: Eamon Hickey rider in (clinic på svt.play)

Visst är han, men det mesta han gör är ju egentligen rätt logiskt ;)

Jag gillar Eamon, alltid artig, alltid trevlig. Rider sina hästar mjukt och fint iaf på tävling.

Jo, men visst är det logiskt fast det är ju inte så den stora massan hanterar sina "iallafall" halvblod.
Det ser ju harmoniskt och okomplicerat ut men det är väl inte riktigt alla halvblodsberidare som hanterar sina hästar enligt dom här principerna?
Backa, gå fram, lydnad, lyhördhet m.m.
Tycker ändå det var roligt att se den.

Det håller jag absolut med om :)

Sen hade iaf inte jag klarat av att hoppa upp så där lätt som han gör:crazy:

Haha... man får väl skaffa b-ponny istället ;)

Kul att se. :) Gillar insittningsbiten som är trevlig och odramatisk. Han verkar vara en bra hästkarl. Men ... :o Tycker det är lite väl mkt TJOHEJ TJOHÅ och stora rörelser, inte så mkt kroppsmedvetenhet och ingen större timing i tryck-eftergift. Men det är bara jag som inte skulle göra exakt sådär. Annars verkar han vettig. :D Som Tajger sa; jag är imponerad av hans spänst att komma upp på hästen!! :bow:

Kul att se. :) Gillar insittningsbiten som är trevlig och odramatisk. Han verkar vara en bra hästkarl. Men ... :o Tycker det är lite väl mkt TJOHEJ TJOHÅ och stora rörelser, inte så mkt kroppsmedvetenhet och ingen större timing i tryck-eftergift. Men det är bara jag som inte skulle göra exakt sådär. Annars verkar han vettig. :D Som Tajger sa; jag är imponerad av hans spänst att komma upp på hästen!! :bow:

Vad gäller det där med stora rörelser och tjohej tjohå så visst det kanske är lite för mkt. Men jag förstår samtidigt poängen i det, hästen blir ju van vid det mesta...

KL: Intressant och spännande att se!

Novis på unghästar. Men denna hästen var ju så gott som ohanterad vad jag förstår. Funderar på alla som lägger ner mycket hanteringsträning av sina unghästar... Är det större risk att de börjar krångla rent av, om man hanterar dem för mycket? Mindre respekt för människan?

Om man hanterar dem fel så är för mycket riktigt jobbigt (och ofta farligt) ja. Dessutom mår ingen unghäst bra av för mycket hanterande så det kan bli fel även om själva hanteringen är "rätt" men i för stor mängd sas. Det är alltid en balansgång, de små liven kan inte ta in hur mycket som helst utan istället får man oönskade beteenden om man inte är medveten om vad man gör och i vilken mängd :)

Är det större risk att de börjar krångla rent av, om man hanterar dem för mycket? Mindre respekt för människan?

Det finns lite forskningsresultat som tyder på att det är bättre att hantera unghästen en del jämfört med att i princip inte hantera den alls, men hela frågan är ju svår att forska ordentligt om eftersom det kräver en undersökning över flera år och med många faktorer inblandade.

Det finns ju många som har starka åsikter åt båda hållen, men de forskningsresultat som finns visar inte alls att skillnaden är så avgörande som de där med de starka åsikterna verkar tro.

Men äsch, jag vill ju se fortsättningen. Hur han går från att sitta och rida hästen runt sig själv till att kunna rida rakt fram och svänga åt andra hållet...

Man kan inte få allt här i världen :p

Men kom o hälsa på min häst så kan du titta på hans hoppträningar åtm ;) Det kan vara riktigt annorlunda, spec när han frågar ryttaren om han får testa och på en sekund sitter uppe på hästen och rider runt o hoppar utan stigbyglar, haha

När jag började rida och dom sa stå i sadeln så var det detta dom menade, eller? :eek:

Vissa saker låter väldigt vettigt. Speciellt det där med första gångerna man sitter upp på hästen. Första gångerna jag satt upp på min unghäst så hade jag alltid någon med mig, men nu har han bevisat att man lika gärna kan vara ensam. -det tar jag med mig!

Liknande trådar

Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 364
Senast: ebel
·
Träning Det här är tràden för oss som ridigt in flera unghästar. Hur gàr ni till väga vad är det ni söker för resultat. Vad använder ni...
2
Svar
22
· Visningar
2 949
Senast: Salasolen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar