B

Bella_Bus

Varför ska man ge E-vitamin om man ger rundbalshö/ensilage/hösilage? Har läst det på flera ställen men inte hittat någon riktig förklaring till det.

Sv: E-vitamin

E-vitamin finns i det växande gräset. När du klippt av det och det börjar torka-vissna så försvinner det. Jag ger e-vitamin hela höperioden.

Nu blir jag nyfiken.
Hur märker man om hästen har brist på e-vitamin?

har läst att brist kan medföra skador på muskulaturen (men hur/när man märker det vet jag inte)..är inte bra att ge för stora mängder heller...

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 910
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
726
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj

Hästrelaterat

Omröstningar