Messy

Trådstartare
ah jag e så korkad...
om man köpte 4 hipposäckar så fick man E eller B-vitamin...
så jag valde E eftersom min redan fått sin b-kur i å med pälsfällning...

men... kan man överdosera med E? hon får ju redan chevinal..
det är ju bra för musklerna å hon har lite muskelproblem (eller spänningar)... kan det göra någon skillnad eller vad ska jag göra?!

gratis e gott...

Sv: E-vitamin

Vad jag förstått så kissar de bara ut överflöd av vitaminer.
Men sen e-vitamin hjälper väl inte mot spänningar i musklerna, finns det någon vitamin som gör det? Är det inte något annat som ligger bakom det?

Rätta mig nu någon Bukemänniska om jag har fel, så jag också lär mig i så fall..

nej nej nej det var inte så jag menade... det var mer att E-vitamin är bra för musklerna... inte mot själva spänningarn :)

aha okey..

E-vitaminerna är till för muskler *le* Ne men de är bra i muskeluppbyggnande syfte osv.

Jag har läst mkt här på buke om e-vitamin, sök så hittar du massor.

Jag ger för övrigt dagligen e-vitamin till min häst.

Men e-vitamin är fettlöslig så den går att överdosera. Där lagras det i fettet och hästen kan leva på det ett bra tag.

Till TS: om hästen redan får chevinal plus behövs inte e-vitamin. Men det kan vara bra att ge innan du ska rida och även efter ett hårt pass där musklerna kommer att ansträngas till max. Eller om hästen är under en igånsättning där den bygger muskler för fullt kan det även vara bra att ge extra.

ah tack!

hon skrittas bara å liite trav...
kanske ska spara kuren till senare :)

kan man "punktbehandla"... så om hon ansträngt sig extra en dag så ger man den dan?

aha okey, tack för att du rättade mig.. men vilken skada gör det alltså?

Vet inte vad just e-vitamin gör, men det är aldrig bra att överdosera fettlösliga vitaminer..

Till TS: "punktbehandla" är det ju kanske inte. Men vid en kraftig muskel ansträngning får ju hästen mer behov. E-vitamin ska hjälpa att återhämta musklerna. Och då kan e-vitamin vara bra. Precis som man gör en ordentlig konditionsträning kan det ju vara bra att ge hästen lite extra energi innan.. För inte får den mat för extrem konditionsträning varje dag?
Men vid "lite skritt och trav" låter det väldigt onödigt, den får ju redan chevinal.
Annat är ju om vet. ordinerat det av nån speciell anledning.

hehe... faaaan gratis e gott å väääldigt onödigt med andra ord ;)

jaja, nån i stallet kanske blir glad :angel:

Vad jag förstått så kissar de bara ut överflöd av vitaminer.

Du har förstått fel. Att de kissar ut överflöd av vitaminer gäller inte alla vitaminer - endast de vattenlösliga som t.ex B-vitamin. Fettlösliga, som t.ex E-vitamin skall man vara mera försiktig med. Dem kan man överdosera.

De fettlösliga vitaminerna lagras i kroppen och kan på sikt göra skada. Överdoserar man E-vitamin så kan bl.a hjärta och luftvägar ta stryk. Dessutom kan immunförsvaret försämras.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 196
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 054
Senast: Lazio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar