E-vitamin mot muskelömhet

Sparvoga

Trådstartare
Min häst blir ganska lätt öm i musklerna eller det är väl snarare träningsvärk, brukar släppa med massage, men brukar inte E-vitamin kunna hjälp vid sånt? eller har jag missuppfattat det? Är E-vitamin vattenlöslig eller hur är det? Några andra tips?

Sv: E-vitamin mot muskelömhet

Om det är vattenlösligt är jag osäker, men extra e-vitamin hjälper hästen att bygga upp muskler.
För att kunna tillgodose sig e-vitaminet krävs det dock byggstenar i form av motion och protien, annars är det meningslöst.

E-Vitamin hjälper inte om hästen är öm i musklerna/har träningsvärk. Om hästen får träningsvärk har den ju ansträngt musklerna mer än vad den klarar av. Bygg upp hästens muskler och för att göra det kan man ge E-Vitamin men då ska det oxå innehålla lysin och selen annars tas det inte upp ordentligt i kroppen. Det behövs oxå som Teacuptoy skrev proteiner.
Har för mej (men är inte 100) att får hästen träningevärk har den fått mjölksyra i musklerna och då saknas det electrolyter.

Jag ger min häst E-Vitamin för att hon ska få hjälp med att bygga muskler. Hon har haft träningsvärk två ggr och det har varit efter brunst. (Hon blir jätte pilsk när hon är brunstig så hon står på tå i en vecka typ )

E-vitaminet ska ju hjälpa till att bygga upp hästens muskulatur, precis som Teacuptoy säger.

Mitt tips är att se till att din häst får skritta igång ordentlig och skritta av länge, så att den först hinner bli mjuk innan det är dags för hårdare arbete, och att den sen för skritta ur mjölksyran efteråt.
Även om du redan tycker att du skrittar länge, kanske det ändå inte är tillräckligt för din häst.

Tack för svaren:bow: Anade att jag hade fått om bakfoten.
Muskelbyggnaden är inget problem så vi kör med lång uppvärmning och massage. Vill inte stoppa i han något som inte behövs!!

TACK Å BOCK!!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 015
Senast: Bee
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 304
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 214
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2