E-vitamin, lysin, VSL?

_Runaway_

Trådstartare
Att E-vitamin behövs för musklernas uppbyggnad har jag någorlunda koll på, men vad är lysin nödvändigt för? Är det också för musklerna?
Funderar på det här för att jag undrar om jag framöver ska ge VSL till min travare (som tränas för start och kommer tränas hårt fram i vår och sommar, med intervaller och snabbjobb osv.) Vet att flera ger det "för det är ju bra för musklerna". Men jag vill inte ge något som jag verkligen kan stå för och veta varför jag ger det.
Om hästen går på bete till exempel, som denna kommer göra under tiden, åtminstone dagtid, behövs e-vitamin i extra tillskott då? Och ni som ger VSL, vad kan man förvänta sig för skillnad, om man gör det?

Sv: E-vitamin, lysin, VSL?

Lysin är en aminosyra. Det är alltså ett protein.
Sök gärna på lysin här så kommer du att hitta mycket.
// Linda

Måste bara korrigera lite, lysin kan vara en del av ett protein. Många aminosyror som sätts ihop bildar ett protein.

Lysin är alltså en (av 20) aminosyra. Det är en essentiell aminosyra som kroppen själv inte kan tillbverka, utan måste tillföras i födan.
Lysin finns bl.a i sojabönor.
/Qbaby

Lysin är ju som de andra skrivit en aminosyra, och protein är uppbyggda av aminosyror. Lysin är den första begränsade aminosyran för hästar, dvs det är den som det oftast är brist på. Är lysin behovet täck är i regel behovet täck för de andra aminosyrorna oxå.

Brukar ofta stå lysininnehållet på foder...

När hästen går på bete skulle jag inte ge extra vitaminer, finns så mkt vitaminer i betet då...

Lysin är som flera andra skrivit en av de essentiella aminosyrorna som hästen måste få i sig med fodret och inte kan bilda själv. Det är den första begränsande aminosyran vilket innebär att det oftast är den första hästen saknar i fodret. Om du ger ett foder med hög halt av de andra aminosyrorna men för hästen för låg halt av lysin så kan inte hästen utnyttja de andra aminosyrorna fullt ut. Den får alltså proteinbrist trots att den kanske får massor av proteiner. Jag tror inte att man kan säga att lysin är bra för ngt speciellt men är inte helt säker. Det ingår säkert i många olika proteiner och en lysinbrist ger som sagt allmän proteinbrist.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 175
Senast: Karoliten
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 852
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 532
Senast: Irival
·
Hästvård Jag har igen igen försökt att lägga en förnuftig foderplan till min häst... Blir tokig!!! Han behöver extra protein men inte energi. Men...
2
Svar
20
· Visningar
3 012
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar