e. Granit- ue. Lambert ?

LouiseE

Trådstartare
Vet någon något om detta två hingstarna?
ska kolla på ett sto till helgen efter dessa och är jätte nyfiken
om dom, har inte själv hittat något om dem så jag vänder mig till proffsen! :P:bump:

Sv: e. Granit- ue. Lambert ?

Hinner inte ge dig så långt svar nu men båda hingstarna har tävlats i medelsvår dressyr.

Vet någon något om detta två hingstarna?
ska kolla på ett sto till helgen efter dessa och är jätte nyfiken
om dom, har inte själv hittat något om dem så jag vänder mig till proffsen! :P:bump:

Kan väl bara "försvara" Granith lite. Ofta får man höra att han var en tung hingst som lämnade tunga avkommor. (Stod att läsa i ett tidigt prem.protokoll men det var många kunniga som ifrågasatte detta och senare fck han "upprättelse".)

Jag anser inte heller att det är så. Bra rörelser och många individer med en lätthet som var långt ifrån någon "tunghet" . Han lämnade också underbara avkommor i både lynne och ridbarhet. Här i mina trakter fanns (finns) gott om avkommor då han stod här och betäckte naturligt långt upp i åldern.

Han själv tävlade upp tom Intermediere I. Han har lämnat avkommor i svår klass i både hopp och dressyr. Han togs bort 2006 (född 73), tror jag (möjligen 2005). Han gick länge i sin hage och var pensionär. :idea:

Har själv haft ett sto e honom.

Hittade en gammal, icke uppdateradhemsida

Lambert var en flyingehingst e. Emir - Juan och halvbror till Napoleon. Lambert hade skapliga gångartssiffror... 9109:). Exteriörutlåtande: God resning, djup och bred bål. Lång välliggande bog och mycket god överlinje. Välbenad med goda inskeningar. utmärkta rörelser med stor bogfrihet och mycket gott bakbensarbete.
Han lämnade bara en godkänd hingst i Sverigesom togs ur avel, Unruh. I USA fanns godkände sonen Livius. Sen är Lambert morfar till godkände Nicklas 916 som har placeringar i 1.60 hoppning.

Jag har haft ett sto med Lambert som morfar som var helt fantastisk, framförallt hade hon en enorm ridbarhet och den bästa bakbensaktion jag någonsin sett, detta har hon nedärvt till sin dotter och dotterdotter som jag har kvar idag.

Granit tävlade upp till Intermediare och även 1,30 hoppning. Han fick en svårklassavkommai fälttävlan, Gladiator och en i svår dressyr, Hermes.
Han var efter Graphit som ju även är pappa till en av de riktigt stora förvärvarna i hoppning Grannus.

Granit var 166 cm och mörkfux. Exteriörutlåtande:
hingst av det grövre slaget. Stark överlinje, något brant bogläge och något lågt ansatt hals. Kraftigt skelett. Goda rörelser.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 104
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
527
Senast: Nikan
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 268
Senast: Lillefrun
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 426
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025