E & B vitamin

M

Moej

Hade tänkt börja ge hästen vitaminer, funderar då mest på b-vitamin och / eller e-vitamin.
Vad ger ni era hästar?
Går det att ge både e och b vitamin?

Sv: E & B vitamin

jag ger b-vitamin vid fällning mest och ibland efter hårda pass. e-vitamin varje dag. funkar prima att ge samtidigt!

Jag ger mina hästar tillskott av alla vitaminer och mineraler.

B-vitamin kan du ge utan problem.

Men var försiktigare när det gäller E-vitamin, det är inte bra om hästen får för mkt. Hästen kan bli sjuk av överskott.

Okej, hur kan den bli det och vad kan den få för problem?

Skillnaden mellan b- och e-vitaminer är att b-vitaminer är vattenlösliga alltså det dom får för mycket går bara rakt igenom medans e- vitaminer är fettlösliga så därför lagras dom i kroppen, så därför kan det helt enkelt förgifta kroppen, men minns faktiskt inte vad som kan hända vid överdosering.

Mvh
Camilla

när vet man att hästen behöver extra e-vitamin??

Min häst får Hippos multivitaminer, cirka 10 ml.
Hon får det för att det helt enkelt inte finns tillräckligt i det andra fodret hon får.
Sen när hon börjar fälla får hon ytterligare B-vitamin för att annars blir hon så hemskt mjällig och ful i pälsen.

Oj då, då kanske det räcker med b-vitamin. Är inte så där jätteduktig på fodertillskott så då känns det säkrast att skippa e-vitaminet :crazy:

Moej skrev:
Oj då, då kanske det räcker med b-vitamin. Är inte så där jätteduktig på fodertillskott så då känns det säkrast att skippa e-vitaminet :crazy:

Det beror ju även på vad hästen får i övrigt. Får den i sig mycket e-vit annars från hö, kraftfodret?
Vad får den för foder?

Grönt hö (liksom bete) och Krafft grund innehåller E-vit så jag skulle inte oroa mig för det. Du behöver inte ge extra, tror jag inte.

Ensilage är däremot fattigt på E-vit så om man bara fodrar med det så är det läge att ge extra E-vit.

Min får bara vid pälssättning och fällning....men tänk på att ett överskott med vitaminer gör mer skada än nytta! Kolla vad som redan ingår i ditt kraftfoder (om du ger helfoder) KRAFFT grund ingår det väl redan alla vitaminer/mineraler? Kommer inte ihåg..:confused:

Min häst får:

Kalcium

Fosfor

Magnesium

Koksalt

Koppar

Selen

Kalciumpant

Niacin

Folinsyra

Biotin

Vitamin A

Vitamin D3

Vitamin E

Vitamin C

Vitamin K3

Vitamin B1

Vitamin B2

Vitamin B6

Vitamin B12

Liknande trådar

Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
717
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 406
Senast: QueenLilith
·
Småbarn En vän till mig är gravid och väntar sitt första barn. Hon bor i Tyskland. Jag håller på att sätta ihop ett litet paket med bra att...
Svar
2
· Visningar
1 001
Senast: gulakatten
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 491
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar