dyra ponny och hästar

LoE

Trådstartare
Har suttit och kollat lite häst annonser. Självklart har jag valt ut dom dyraste att titta på. Första tanken som slår mig, fy satan vad fina hästar och ponnisar det finns. Andra saken jag undrar är då, ni som säljer unga, dyra ponnisar och hästar, har ni någon gång tackat nej till en köpare?. Eller säljer man till vem som helst?. Eller till ni se resultat med den nya köparen.
 
Sv: dyra ponny och hästar

Oavsett om hästen är dyr eller billig så säljs den inte till vem som helst.
Utan endast till noga utvald person.

Sen kan det såklart finnas omständigheter som gör att man måste sälja till första bästa.
 
Sv: dyra ponny och hästar

Nu vet jag inte vad du klassar som dyr, men jag begär ganska mycket för mina föl jämförelsevis med andra föl av samma ras (dock inte av samma typ) i Sverige och jag har tackat nej till köpare i år.

Å andra sidan ar jag erbjudit andra köpare ett bättre pris av olika anledningar.

Föder man upp och säljer tävlingsprospekt så är det ju ganska noga vem man säljer till på flera plan. Som alltid naturligtvis ska det vara ett gott hem men utöver det vill man ju gärna sälja till någon som tänker satsa på hästen och har en bra plan. Är det sedan någon med ett "namn" som man vet är duktig på att ta fram unghästar osv så är det ju ännu bättre.
 
Sv: dyra ponny och hästar

Bara med tanke på den lagstiftning som finns bör man vara ytterst noga med val av köpare för att undvika problem.

Vi tackar nej till många presumtiva köpare när vi inte känner att det passar. Ibland redan innan man kommit till besök och provridning och ibland efteråt. Det är en stark strävan att försöka göra vad man kan för att både häst och den nya köparen ska trivas tillsammans och kunna utvecklas. För oss gäller det oavsett prisläge; det kan vara ännu viktigare när man säljer en häst "billigt" eftersom det i sig ofta beror på att det finns olater/saknad träning/annat/unghäst. Då är det extremt noga att köparen vet precis vad det rör sig om, har rätt kunskaper och får pröva på vad det innebär i praktiken INNAN köpet. I de fallen vill vi att köparen träffar hästen vid flera tillfällen, i olika situationer - både med och utan oss medverkande.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 632
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 445
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 805
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp