Dyra klappar

Sv: Dyra klappar

kl

Städade en skrubb igår och hittade dotterns önskelista från det hon var 10 år.

1. 4 lampor till dockskåpet
2. Ett kort på favorithästen på ridklubben.
3. Blå färg till lekstugedörren.
4. Nya tapeter på rummet om det inte blir för dyrt.
5. Rommerska bågar.

Jag tror jag ska rama in den och ge henne den i julklapp! Tycker den var så gullig.

Gör det!!!!

* Jenny *

Så om man inte anser att önskelista = inköpslista så respekterar man inte barnet.

Det handlade väl om att respektera barnets önskan? Man kan ju ändå respektera barnet i andra avseenden? Hela respekten för barnet står och faller inte med just respekten för deras önskningar. Det tror jag inte att Tinywiny menar, heller.

Sen är det kanske omöjligt att ge dem det de helst vill ha (typ en häst), men det kan man förklara utan att vara respektlös. Att de blir besvikna då, får kanske både vuxen och barn leva med. Det finns ju även många vuxna som önskar sig en häst men som inte kan få en.

Jag tycker inte heller att önskelistor är synonyma med inköpslistor, och det har jag förklarat för barn, men det är viktigt att få något av det man önskar sig, tycker jag. Barn är ju så maktlösa ifråga om sina egna ägodelar - får de inte något de önskar sig i julklapp, så är det ju lång tid till nästa chans att få något man önskar sig.

Uttalanden som "man ska vara tacksam för det man får", tycker jag är respektlösa. Och då faller enligt min uppfattning också hela grejen med önskningar och julklappar. Julklapparna ska väl inte användas till att "uppfostra" barnet att "visa tacksamhet" för sådant det inte önskar sig?

Halvt knapplån

Jag tror att den här "diskussionen" skiktat sig mellan de som utgår mer från TS problem och de som svarar väldigt allmänt med TinyWiny i spetsen. Jag tror också att de flesta som svarat utifrån TS problem håller med TinyWiny men tyckte att det blev lite tokigt att slänga in "det är viktigt att få vad man önskar" utifrån TS förutsättningar.

*kl*
Jag hade sålt dom andra konsollerna & köpt ps3 för dom pengarna. Men sonen borde lära sig att det kostar pengar, spelkonsollerna är inte gratis.

Lite OT

Jag brukade få allt möjligt "mög" i juklapp, ordet mög menar inte att jag är otacksam. Men att få prylar, saker & kläder man aldrig kommer få användning utav känns som ett stort ekonomisk slöseri.

Vi har kommit överens iår att vi vuxna kommer inte ge varandra julklappar. Enbart till vardera respektive & barnen.
Sambon får EN julklapp av mig & det är en avancerad väderstation som han själv har pekat ut som låg inom min prisram.
Dottern på 16 månader får EN julklapp av oss, en bondgård där det spelas massa låtar & djuren låter osv för 299 kr.
Jag har önskat mig ett bidrag till ett Wii med balanceboard.

Nu kommer hon få väldigt mycket paket av svärföräldrarna samt en eldriven 3 hjulig motorcykel av mina föräldrar.
Just den motorcykeln är fullständigt vansinnig & är lämplig från 3 år, hon är dels för liten fyller 2 år i sommar.
Finns ingenstans att köra med den hos oss. Små plasthjul & vi har knögglig mackadam på gårdsplanen, möjligen kan hon köra fram & tillbaka på vår 20m långa & 1m breda trädgårdsgång. Pricken över i:et är att den välter lätt, hon har fått provköra den hos mina föräldrar & blev själaglad för den. Sen välte den & hon fick den över sig :(

Jag önskar att dom hade kollat med oss först innan den köptes. Eller iallfall tänkt till lite innan. :( Blir att jag får gömma undan den tills hon är gammal nog att hantera den.

Liknande trådar

Äldre Nu börjar ångesten komma krypande och jag hatar att känna såhär varje år. Mina föräldrar är skilda sen ca 30 år tillbaka, de har två...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 741
Relationer Jag är socialt handikappad när det gäller släkt och familj. En snabb bakgrund vid jul har sett ut såhär: Som liten, fram till...
2
Svar
30
· Visningar
5 013
Senast: Corminta
·
Övr. Barn Jag har 4 barn, 2 stora med ett ex och 2 små med sambon. Detta är något som poppat upp ofta efter de smås födelse och kan få mig att...
2
Svar
24
· Visningar
3 772
Senast: Pigan
·
  • Låst
Övr. Barn Har en dotter på tre år som bor varannan vecka hos mig och pappan. Har funkat hyfsat ok senaste tiden men idag small det igen...
Svar
13
· Visningar
1 151
Senast: emma74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama