Dyra klappar

Sv: Dyra klappar

Så om man inte anser att önskelista = inköpslista så respekterar man inte barnet.
I min bok - rent bullshit.

Jag tycker faktiskt att det är okej att lära sig att man inte har råd att få allt vad man pekar på. Så är det ju även för de flesta när de blir vuxna. Jag tror att man gör barnen en stor otjänst, särskilt om man som TS bor i fint område och alla andra har.

Självklart kan man hitta på olika varianter på temat för att försöka få till det, men därifrån till att man inte RESPEKTERAR om barnet inte får precis just det som den önskar sig är en stor skillnad.

Du behöver läsa mitt inlägg en gång till så att du ser vad det står. Det står ingenstans att man måste få vad man önskar sig.

Jag tolkar TinyWiny helt annorlunda.

Så här: hellre ge barnet något det önskar sig än en massa saker det inte önskar sig men som befinner sig i samma prisklass, samt att detta ska ske i den mån ekonomin tillåter det, samt, att man ju kan gå samman flera stycken för att köpa något barnet önskar sig eller samla till en grundplåt. Till sist, att detta gäller barn som inte är otacksamma och bortskämda (och kanske om de är det också, men det är ju ett problem som kanske ska angripas på annat sätt än att göra som TinyWinys och mina föräldrar gjorde - därmed inte sagt att vi var bortskämda och otacksamma). Jag ser alltså TinyWinys inlägg som lite mer allmänt gällande, som en diskussion i diskussionen som inte direkt behöver rikta sig till TS.

Jag håller med dig. De allra flesta föräldrar vill väl och försöker köpa det barnet önskat sig i julklapp men man kan inte alltid, av olika anledningar, köpa det som står på önskelistan. Och då får man kanske räkna med att barnet blir lite besviket men någonstans måste barnet lära sig att man inte kan få allt man pekar på, i alla fall i 12-årsåldern.

Jag tolkade TinyWinys inlägg som du gjorde.

Att få en spelkonsoll i julklapp varje jul måste nog ses som väldig lyx.

Även jag tolkade det som cirkus gjorde.

Till TS.

Tog en titt på blocket precis. Jag antar att din son har tillbehör och X antal spel till både ps2 och hans Wii. Begagnat Wii på blocket ligger runt 2500 - 3000kr och en begagnad ps2 ligger runt 1000kr. Alltså, är han beredd på att släppa de konsoler han har så blir det ca 3500kr vilket också är priset på en begagnad ps3. På det sättet kan ha få sin ps3 och samtidigt lär han sig att han får offra något annat och att man inte kan få allt på samma gång.

Jag tror du får jobba med dig själv att du inte kan förse din son med dyra presenter.
Han kommer alltid att vilja ha ngt nytt som du kommer att ha svårt att ge honom,han går i 6 an och har egentligen riktigt mycket saker utan att vara nöjd.

Jag har ett barn som är lika dan, tyvärr måste vi båda lära oss att lyckan ligger inte att förse banet med mer prylar. Mina andra barn är inte alls lika materialistiska och det är ju tur för dem då de har mindre saker och är nöjdare...

Som förälder vill man alltid göra sitt barn lycklig- men det går inte med grejjer...

Sedan att man kan visa hur barn har det i nutid i andra delar av världen kan hjälpa temporärt. Man får försöka få banet att inse att egentligen har de tur!

Senast ändrad:

Det går att köpa nya ps3 för 3000kr :)

Annars håller jag med om att kompromissa om att sälja de äldre konsollerna :)

Det är nog så att han förstår men inte vill acceptera - kanske. Jag har två andra barn som inte tänker på samma sätt. Behöver kanske förändra hela mitt sätt mot honom.
Är sonen äldst? Det kan ju förklara att han inte tänker likadant.
Har han skrivit en önskelista? Annars be honom göra det och gå sen igenom den och förklara läget vad dina pengar ska räcka till.
Han är tolv år och bör förstå även om han inte vill ;)
Du kan inte skydda honom från besvikelse men du kan tala om varför han måste bli besviken.

Ok. Kollade bara priser på blocket. 3500 är med massa spel och tillbehör. Då får han ju även 500kr över ungefär att köpa ett spel till om man väljer att köpa ett nytt.

Så här: hellre ge barnet något det önskar sig än en massa saker det inte önskar sig men som befinner sig i samma prisklass, samt att detta ska ske i den mån ekonomin tillåter det, samt, att man ju kan gå samman flera stycken för att köpa något barnet önskar sig eller samla till en grundplåt. Till sist, att detta gäller barn som inte är otacksamma och bortskämda (och kanske om de är det också, men det är ju ett problem som kanske ska angripas på annat sätt än att göra som TinyWinys och mina föräldrar gjorde - därmed inte sagt att vi var bortskämda och otacksamma). Jag ser alltså TinyWinys inlägg som lite mer allmänt gällande, som en diskussion i diskussionen som inte direkt behöver rikta sig till TS.

Jag tolkade på samma sätt. Kanske för jag upplevt just det. Att önska sig sak X, som kostar XXX kr. På julafton får jag fyra paket, med saker jag inte önskat mig, men inte sak X som jag önskat mig. Värdet av de fyra paketen är lika mycket eller mer än X.

Jag har ALDRIG, ens i vuxen ålder, kunnat låta bli att tänka tanken att 'men varför inte köpa X, det är ju mindre/lika mycket pengar, varför köpa det här?'. Nu skulle jag aldrig i hela livet klaga på julklappar/gåvor/etc (möjligen när jag var väldigt liten och trött, vet mamma fick en skrapa för jag fick en Mark och inte en Ken ett år...), men tanken har funnits där.

Naturligtvis baserar detta då på att det som köps är i samma prisklass eller dyrare än det som önskats.

Om barnet BARA önskar sig en för dyr grej, så är jag helt för att ge pengar som en grundplåt, hellre än 5 än andra paket för de pengarna. Samtidigt är jag helt för att låta barn inse att saker kostar, och att det krävs en insats (jobb/sparande/etc) och man inte bara kan få och få. Dvs i TS läge anser jag att barnet inte ska få ett PS3. Utan endera andra klappar, eller så pengar. Med tanke på hur gammalt barnet är skulle jag kunna tänka mig att prata med honom, och fråga vad han helst vill ha, pengar/presentkort som en bit på vägen till ett PS3, eller andra julklappar från önskelistan men billigare.

Vi har ju en maxgräns på 500 till min dotter, sen köper jag nåt extra ex vis ett sällskapsspel eller nåt spel till wii om jag har råd.
I år hittade jag rävspel och kinashack för under 100 lappen:)
Jag försöker köpa nåt hon önskar, men en riktig hund, marsvin eller ja svindyra saker, det får hon inte.
Det är svårt att vara barn idag, prylhysterin är enorm.
JAg fick ju dock en häst när jag fyllde 15 sen fick jag bara kläder, för jag lade barnbidraget på hästen och jobbade ihop hö mm.

Wii köpte jag inte som julklapp utan till mig som träningsredsskap, men jag anser inte att man ska ge dem allt de önskar, men att ge dem en grundplåt och de sen får spara till dyra saker??
TS son kanske har syskon som använder de gamla konsollerna så det inte går att sälja dem.

Jag tror du får vara ganska tuff faktiskt och absolut inte ge med dig. Barn behöver få längta och önska sig och inte få det de vill ha jämt. Får man allt man vill ha tror jag att ens drivkraft på något sätt dör, man behöver inte kämpa för att få det man vill ha.

Du har fått en del fina tips tycker jag, som att sälja de gamla konsollerna och ge honom pengar att spara ihop till ett ps3 eller vad det nu var. Då om någon gång så lär väl sonen förstå det här med pengars värde.

Hur är hans kompisar? Är de sådana som skryter om sina fina grejor, vill de komma hem till er om ni inte ha de senaste häftigaste sakerna/spelen? Kan det vara lite mobbing som försigår mot den som inte har dyra grejjor? Bara en tanke så här på kvällskvisten.

Du tolkade mej som jag menade :)

När min dotter, nu 17 år önskade sig lite dyrare saker, så sa jag att hon kan få det som en kombinerad julklapp/födelsdagspresent ( hon fyller i jan) eller så fick hon de pengarna jag hade råd att ge, och önska sig pengar av t.ex mormor och pappa, och så fick hon spara månadspengen eller hjälpa till extra hemma, tills hon hade råd.

Jag har alltid försökt ge det mina barn önskar, men ibland har jag fått säga till om det är extremt dyrt, att det där kan kosta lite mycket, finns det nåt annat du önskar dej förutom den grejen?

När hon och de 2 bonusbarnen ville ha nya mobiler i juklapp, gick jag in på netonnets sida och sa att de fick välja mellan de under typ 1500 så då visste de att de kunde få den de gillade mest, istället för att jag bara köpte en.

Lättare att köpa till de små på 3 och 4 år :) dom önskar sig godis och en rejserbil :)
Fast 4-åringen säger att " tomten åker med bilen och köper julklappar" :cool:

Knapplån

Själva felet med att barnet inte får kämpa för att få den han vill ha, är för att om du bara går och köper ett ps3 så kommer han nästa år vilja ha senaste xbox. Det spelar ingen roll vad du köper så blir han aldrig nöjd, för den tillfredsställelse som fås av det nya ps3an klingar av rätt snabbt och han önskar sig snart något nytt... (jaa, jag pluggar till en sociologitenta) men det är ju det hela materalismen bygger på, vi tror att vi ska bli lyckligare och gladare om vi får eller köper det och det...men den njutning som ges klingar av väldigt fort och det bildas en tomhet som vi vill fylla med ännu en ny tröja.

Jag skulle gjort så att jag skulle gett honom en viss summa 500 typ? i julklapp och pratat m mormor och farmor osv om de kanske också vill ge pengar? sen skulle jag gjort ett fint kort med ett ps3 på och sagt att här har du en liten bit på vägen, resten får du spara själv.

Jag funderar på att donera pengar till unicef och ge ett kort med ett svältande barn på i julklapp till mina föräldrar.

kl

Städade en skrubb igår och hittade dotterns önskelista från det hon var 10 år.

1. 4 lampor till dockskåpet
2. Ett kort på favorithästen på ridklubben.
3. Blå färg till lekstugedörren.
4. Nya tapeter på rummet om det inte blir för dyrt.
5. Rommerska bågar.

Jag tror jag ska rama in den och ge henne den i julklapp! Tycker den var så gullig.

Knapplån

Jag skulle gjort så att jag skulle gett honom en viss summa 500 typ? i julklapp och pratat m mormor och farmor osv om de kanske också vill ge pengar? sen skulle jag gjort ett fint kort med ett ps3 på och sagt att här har du en liten bit på vägen, resten får du spara själv.

Håller med. Så fick vi och vi började jobba "på riktigt" när vi var runt 14 och innan dess krängde man jultidningar mm. Det är faktiskt först när man börjar spara ihop/jobba ihop till saker själv man inser pengars värde. Och hur låång tid det tar att få ihop ens 500 spänn..

Du tolkade mej som jag menade :)

Jag tycker som du :)

Att ge något ur barnets önskelista, inte köpa för köpandets skull.
Tycker inte heller att det är antal paket som räknas utan vad som är
i dom. Är det något som är väldigt dyrt så är det ett jättebra förslag att
ge en slant som grundplåt, höra med släkten om man ska gå ihop samt
sälja av de gamla spelen/leksakerna och/eller "jobba ihop" resten.

Viktigast är väl ändå att man hörsammar barnen.
Alla har ju rätt att önska sig vad man vill.....

Är det inte möjligt att kunna köpa det så kan man hjälpa till att
pusha barnet genom att komma med olika förslag/ en plan som gör
att önskan så småningom kan uppfyllas, även om det råkar bli efter 24/12.
Jag tycker då också att det är viktigt att man har pratat igenom det innan
julafton så att barnet slipper gå med falska förhoppningar och därmed bli
jättebesviken. Det är ju inte särskilt kul för någon....

Mvh J.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Äldre Nu börjar ångesten komma krypande och jag hatar att känna såhär varje år. Mina föräldrar är skilda sen ca 30 år tillbaka, de har två...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 741
Relationer Jag är socialt handikappad när det gäller släkt och familj. En snabb bakgrund vid jul har sett ut såhär: Som liten, fram till...
2
Svar
30
· Visningar
5 013
Senast: Corminta
·
Övr. Barn Jag har 4 barn, 2 stora med ett ex och 2 små med sambon. Detta är något som poppat upp ofta efter de smås födelse och kan få mig att...
2
Svar
24
· Visningar
3 772
Senast: Pigan
·
  • Låst
Övr. Barn Har en dotter på tre år som bor varannan vecka hos mig och pappan. Har funkat hyfsat ok senaste tiden men idag small det igen...
Svar
13
· Visningar
1 151
Senast: emma74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama