Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Som sagt man kan inte planera för skyddsjakt, man planerar för jakt, det du planerar för är att arrangera en tjuvjakt så att den ser ut som skyddsjakt. Risken att du åkt dit utan dina skriverier här är väl för all del liten, men om du åker dit så lär staffet knappast ligga på lägre delen av straffskalen. Denna typ av planering är inget man ser genom fingrarna med.

att förbereda sig för en situation är att planera för den. jag förbereder, dvs planerar för en ev. skyddsjakt. vilket ingen här har visat rent juridiskt att det är ett lagbrott.
så istället för att svammla en massa tyckande kan du inte för en gångs skull komma med fakta.
var i sveriges rikes lag står det att det är förbjudet att planera ngt lagligt:)

Fattningsförmågan verkar vara lägre än vanligt!
Dina inlägg är naturligtvis inte brottsliga i sig men man kan bli av med vapenlicenser utan att ha begått ngt brott, risken är som jag skrivit innan liten men jag tror jag skall testa.
PL

att förbereda sig för en situation är att planera för den. jag förbereder, dvs planerar för en ev. skyddsjakt. vilket ingen här har visat rent juridiskt att det är ett lagbrott.
så istället för att svammla en massa tyckande kan du inte för en gångs skull komma med fakta.
var i sveriges rikes lag står det att det är förbjudet att planera ngt lagligt:)

Alltså planerar du tjuvjakt.
Än har bevisat att införskaffande av levande åtel och sätta ut dem i skogen i syfte att locka till sig varg inte är tjuvjakt.

Fattningsförmågan verkar vara lägre än vanligt!
Dina inlägg är naturligtvis inte brottsliga i sig men man kan bli av med vapenlicenser utan att ha begått ngt brott, risken är som jag skrivit innan liten men jag tror jag skall testa.
PL

bra!
först konstarar vi att det inte är brottsligt att planera/förbereda sig för en ev skyddsjakt och nu konstaterar vi att mina inlägg inte är olagliga.

så tittar vi på licenserna, där har man börjat gå lite hårdare fram(bra) och drar in dömda brottslingars licenser. vilket inte skulle vara aktuellt här, enligt dig.
andra orsaker är bla mental sjukdom, och du har ju själv sagt att jag bara är tokig när jag inte håller med dig så den infallsvinkeln håller heller inte.

Stäng nu eterburken, vädra en halvtimme och förklara sedan realistiskt på vilka grunder man skulle kunna dra in min licens:angel:

Är det inte en lite väl långtgående tolkning av yttrandefriheten i landet att bara för att det inte är olagligt att skriva om något så är det lagligt att genomföra det? Det är lagligt att skriva en instruktion m hur man tillverkar bomber också eller hur man bäst utövar krypskytte, för den skull är det inte lagligt att varken aptera bomber eller utöva krypskytte.

Är det inte en lite väl långtgående tolkning av yttrandefriheten i landet att bara för att det inte är olagligt att skriva om något så är det lagligt att genomföra det? Det är lagligt att skriva en instruktion m hur man tillverkar bomber också eller hur man bäst utövar krypskytte, för den skull är det inte lagligt att varken aptera bomber eller utöva krypskytte.

Att lära ut bombtillverkning skyddas nog inte av "det fria ordet " i sverige, samma gäller väl receptet på meth och andra droger.

Men det kan knappast vara olagligt att dels diskutera och dels framföra förslag hur en lagliga verksamhet ska utföras för att vara laglig.

att lära ut krypskytte på nätet? det lär nog inte gå eftersom det kräver tusentals skott på bana, däremot kam man helt lagligt lära sig kamuflage, vapenteknik, ballistik o andra viktiga saker

Men eftersom både pürsch o vakjakt är lagliga och accepterade varianter av svensk jakt så kan ju knappast planering eller spridande av dessa kunskaper vara olagligt eller hur:)

Frågan är väl varför du planerar skyddsjakt? Du har inte förutsättningarna för skyddsjakt nu, så du fixar det, why?

Frågan är väl varför du planerar skyddsjakt? Du har inte förutsättningarna för skyddsjakt nu, så du fixar det, why?

därför att jag planerar för att ha djur i den hagen. om den betas så blir den attraktiv för andra gräsätare. och så håller det undan slyet.

skottillfällen är ju liksom lök på laxen, en extrabonus.:o

men det är bra, vi har klargjort två av tre parametrar.

nu tittar vi på den tredje.

varför gör di på dette viset....

En kombination.
vi ska försöka få till stånd en ädellövsställning.
det finns två sätt att hålla undan slyet, mulen eller motormanuell röjning.

jag vill prova mulen.

att det sedan öppnar möjligheten för att helt legalt skjuta varg är en klar bonus

Senast ändrad av en moderator:

Att lära ut bombtillverkning skyddas nog inte av "det fria ordet " i sverige, samma gäller väl receptet på meth och andra droger.

Återigen visar du din brist på kunskaper om det svenska rättsystemet. Gogla på förslagsvis "bomb tillverkning konstgödsel" så får du massor av träffar och nej det är inte olagligt.

Men det kan knappast vara olagligt att dels diskutera och dels framföra förslag hur en lagliga verksamhet ska utföras för att vara laglig.
Nej, det är det som sagt inte, det mesta är lagligt att skriva om, vi har yttrandefrihet i landet. Det man skriver kan däremot användas som bevis såsom när man diskuterar hur man ska ljuga i rätten för att få en tjuvjakt till en skyddsjakt. Syftet med jakten är en avgörande punkt, ditt syfte är att locka till dig vargen och skjuta den.

att lära ut krypskytte på nätet? det lär nog inte gå eftersom det kräver tusentals skott på bana, däremot kam man helt lagligt lära sig kamuflage, vapenteknik, ballistik o andra viktiga saker
Det var ett exempel. Jag trodde att du skulle förstå det när jag till och med skrev ut det. Vill du ha fler? Bästa sättet att knivmörda, hur man förgiftar folk mm. Man får skriva om i stort sett allt, bara man inte uppmanar till brott.

Men eftersom både pürsch o vakjakt är lagliga och accepterade varianter av svensk jakt så kan ju knappast planering eller spridande av dessa kunskaper vara olagligt eller hur:)
Med risk för att vara tjatig, ja vi har något som heter yttrandefrihet, det gäller det mesta inklusive att tillverka bomber. Jag lärde mig för övrigt principen i gymnasiet, det ingår i gymnasiekemin, inte för att vi fick något recept direkt men kemi går ut på att bland annat lära sig om ämnes egenskaper och vad som händer när man blandar.

Återigen visar du din brist på kunskaper om det svenska rättsystemet. Gogla på förslagsvis "bomb tillverkning konstgödsel" så får du massor av träffar och nej det är inte olagligt.
länka gärna några svenska adresser

Nej, det är det som sagt inte, det mesta är lagligt att skriva om, vi har yttrandefrihet i landet. Det man skriver kan däremot användas som bevis såsom när man diskuterar hur man ska ljuga i rätten för att få en tjuvjakt till en skyddsjakt. Syftet med jakten är en avgörande punkt, ditt syfte är att locka till dig vargen och skjuta den.
jag har klargjort mitt syfte och det är inte olagligt

Det var ett exempel. Jag trodde att du skulle förstå det när jag till och med skrev ut det. Vill du ha fler? Bästa sättet att knivmörda, hur man förgiftar folk mm. Man får skriva om i stort sett allt, bara man inte uppmanar till brott.
visst en läkare vet exakt var han ska penetrera för att göra störst skada, i lumpen fick man sedan lära sig vinkeln i förhållande till lodlinjen

Med risk för att vara tjatig, ja vi har något som heter yttrandefrihet, det gäller det mesta inklusive att tillverka bomber. Jag lärde mig för övrigt principen i gymnasiet, det ingår i gymnasiekemin, inte för att vi fick något recept direkt men kemi går ut på att bland annat lära sig om ämnes egenskaper och vad som händer när man blandar.

jag hittade inga svenska sidor, men väl en hel del utländska com adresser eftersom USA har faktisk yttrandefrihet....

Jaja, för dig är ingen jakt av varg tjuvjakt ;)

Jag fick en träff med recept på 5:e träffen eller så och flera andra versioner på sökningar gav träffar.

Jaja, för dig är ingen jakt av varg tjuvjakt ;)

Jag fick en träff med recept på 5:e träffen eller så och flera andra versioner på sökningar gav träffar.

återigen hemfaller du att tycka vad andra ska tycka istället för att tycka själv:)

men så länka då.....

all icke auktoriserad jakt oavsett villebråd är tjuvjakt.

skyddsjakt enl de regler som finns, betraktas som auktoriserad, ergo ingen tjuvjakt;)

därför att jag planerar för att ha djur i den hagen. om den betas så blir den attraktiv för andra gräsätare. och så håller det undan slyet.

skottillfällen är ju liksom lök på laxen, en extrabonus.:o

men det är bra, vi har klargjort två av tre parametrar.

nu tittar vi på den tredje.

varför gör di på dette viset....

En kombination.
vi ska försöka få till stånd en ädellövsställning.
det finns två sätt att hålla undan slyet, mulen eller motormanuell röjning.

jag vill prova mulen.

att det sedan öppnar möjligheten för att helt legalt skjuta varg är en klar bonus

Ja du kom ju på i den här tråden att du behövde ha en anledning till att getterna skulle gå där ute i skogen. Men en skyddsjakt är ju inget planerat, det händer ju först när tamdjur står under angrepp, jag förstår inte hur du kan få detta till skyddsjakt....verkligen

Sen blir jag lite nyfiken varför du anser att det är en bonus att få döda en varg?

Ja du kom ju på i den här tråden att du behövde ha en anledning till att getterna skulle gå där ute i skogen. Men en skyddsjakt är ju inget planerat, det händer ju först när tamdjur står under angrepp, jag förstår inte hur du kan få detta till skyddsjakt....verkligen

Sen blir jag lite nyfiken varför du anser att det är en bonus att få döda en varg?

Som jag ett otal gånger förklarat.
skyddsjakt är inte olagligt om man följer de bestämmelser som reglerar den.

Om ex. en varg angriper tamdjur så uppstår en situation som öppnar dörren för skyddsjakt oavsett av vilken grund tamdjuren befinner sig på platsen. Skyddsjakten kan alltså inte planeras att äga rum exakt i tid o rum.

Om jag däremot agerar så att tamdjuren finns på plats, jag eller annan människa med skjutvapen finns på plats när och om predatorn väljer att angripa mina djur, så är förutsättningarna för skyddsjakt uppfyllda.

Alltså en planerad/förberedd skyddsjakt. Torn, skjutvinklar, säkerhetszoner för kulbanor, allt detta är förberett, eftersom vi jagar klövvilt på platsen med. Med ett stort mått av frivillighet och fritt val för predatorn. Ingenting tvingar den att angripa, inga hundar hetsar den till platsen.

Bonus?

Ja fördelarna med djurhållningen jag beskriver är dels att marken hålls öppen på ett sätt som jag önskar, att området fortsatt är attraktivt för klövvilt vilket gynnar jakten och för en jaktintresserad jägare är ett exklusivt skinn som trofé, just en bonus I de avtal jag har med dem som jagar här så tillfaller just den typen av troféer mig. Men jag skulle tro att en. skytt är beredd att betala en slant extra för det , alltså en bonus på verksamheten.

Var det inte ett annat par som flyttades från Norrbotten och någonstans söderut? De är det märkligt tyst om...

Var det inte ett annat par som flyttades från Norrbotten och någonstans söderut? De är det märkligt tyst om...
du menar Flyttat vargpar har bildat revir i Tiveden
22 mars, 2013
Det vargpar som flyttades från Norrbotten till Tivedens nationalpark går fortfarande tillsammans och verkar ha etablerat sig i området kring nationalparken.

Precis, en del flyttar fungerar.

skogen mellan vättern och e3;an är ju rätt glest befolkad..men trafiken rätt intensiv på både rv 51 och e3:an så.....
men där finns ju gott om mat..
dolly_545gr300.JPG

Senast ändrad av en moderator:

phu, nu funkar grejjorna igen..så landsbydsbo sitter på avbytarbänken igen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka