Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Så du menar att man inte kan begå brott för man planerar långt iförväg, vari ligger logiken? Och nu vet du att vagen kommer sisådär 8 år eller så efter du satt ut getterna i skogen, det gäller att ha god disciplin på den dära kristallkulan.

Dina ursprungliga getplaner är det inte mycket kvar av, och redan då så ansåg du att dina planer var oantastliga. Getterna som skulle inköpas när vargen kommit till trakten och sättas i en undermålig hage har blivit något obestämt djur som ska sättas ut i en ordentlig hage med tillstånd åtta år före vargen kommer. Tala om fanatism och varghat.

Tänker du fortfarande skjuta varningsskottet i efterhand?

Åtalspunkten är naturligtvis grovt jaktbrott. Det är upp till dig att visa att det faller under skyddsjakt, vi visar att du planerat upplägget i åratal!
PL

Och du har universitetsexamen..och inte ens känner till detta än mindre accepterar det. Nu skulle jag ju kunna sänka mig till din nivå,men det gör jag inte.

I Sverige liksom i de flesta andra länder så är det upp till åklagaren att ställa i bevis.

Grov olaga jakt fine men så bevisa det då!

Vi har en skyddsjaktsituation som uppfyller kraven för en sådan.
Vittnesmål, skyttens berättelse och sist men inte minst teknisk bevisning fastställer detta.

Det är de fakta som finns. Jag skulle aldrig skjuta en varg utan att kraven för skyddsjakt eller licensjakt är uppfyllda. Både min frihet och min vapenlicens är mig för värdefull. Dessutom är jag tämligen hemma på just jaktregelverket.

Så börja om, grovt olaga jaktbrott håller inte. Skälva jakten kommer att utföras enligt regelverket för skyddsjakt.

Att djuren finns där är även det enligt regelverket så där har du heller ingenting att hämta

Så du menar att man inte kan begå brott för man planerar långt iförväg, vari ligger logiken? Och nu vet du att vagen kommer sisådär 8 år eller så efter du satt ut getterna i skogen, det gäller att ha god disciplin på den dära kristallkulan.

Dina ursprungliga getplaner är det inte mycket kvar av, och redan då så ansåg du att dina planer var oantastliga. Getterna som skulle inköpas när vargen kommit till trakten och sättas i en undermålig hage har blivit något obestämt djur som ska sättas ut i en ordentlig hage med tillstånd åtta år före vargen kommer. Tala om fanatism och varghat.

Tänker du fortfarande skjuta varningsskottet i efterhand?

Återigen,jag tänker inte begå brott. Jag tänker, om tillfälle yppas göra bruk av den helt legitima skyddsjakten.
Hur det än svider så finns där inget olagligt i det.
Heller inte att ha djur i en hage enligt jbv;s regler.

Så för vad vill du anmäla mig?:confused:

En bra start är en diverse utskrifer från internet, så vet åklagaren var h*n ska titta. Troligen behövs det inte mer än att knyta dig till dina nick och bekräfta omständigheterna. Det är praktiskt när den tilltalade beskriver brott, tillvägagångssätt och motiv. Det behövs inte mycket mer än att kontrollera att omständigheterna stämmer överens med de faktiska omständigheterna.

Utan diskussionerna här vore det svårt att bevisa. Åklagaren kommer att tacka dig för din hjälpsamhet. Och inte en chans att denna diskussion inte kommer till åklagarens kännedom.

Är det inte uppenbart, inte för att jag kommer att behöva de, men vad säger dom om grov olaga jakt?

Och du har universitetsexamen..och inte ens känner till detta än mindre accepterar det. Nu skulle jag ju kunna sänka mig till din nivå,men det gör jag inte.

I Sverige liksom i de flesta andra länder så är det upp till åklagaren att ställa i bevis.

Grov olaga jakt fine men så bevisa det då!

Vi har en skyddsjaktsituation som uppfyller kraven för en sådan.
Vittnesmål, skyttens berättelse och sist men inte minst teknisk bevisning fastställer detta.

Det är de fakta som finns. Jag skulle aldrig skjuta en varg utan att kraven för skyddsjakt eller licensjakt är uppfyllda. Både min frihet och min vapenlicens är mig för värdefull. Dessutom är jag tämligen hemma på just jaktregelverket.

Så börja om, grovt olaga jaktbrott håller inte. Skälva jakten kommer att utföras enligt regelverket för skyddsjakt.

Att djuren finns där är även det enligt regelverket så där har du heller ingenting att hämta
Är du korkad nog att testa så varsågod
Vi är många som kommer att se till att åklagaren hittar planeringen

PL

Är du korkad nog att testa så varsågod
Vi är många som kommer att se till att åklagaren hittar planeringen

PL

först är jag tokig för att företräder en avvikande åsikt, nu hotar du om jag händelsevis skulle skydda mina djur. du, jag bor så långt borta från dig så att du ända inte ökar din omsättning på mina ev skadade djur.

jag säger väl så här. den dagen den sorgen.

om jag blir fälld för grov olaga jakt i samband med en skyddsjakt som utförts enligt alla regler, så må det vara hänt då.

Jag förstår bara inte hur åtalsbeskrivningen skulle skrivas

X har enligt gällande regler i nödvärn skjutit en varg då den var i färd med att riva hans djur, men på grund av Hr Lundins anmälan så väljer vi trots detta döma X för grov olaga jakt.....Må de:)

Vilket hemskt hot, att hjälpa åklagare och polis vid en brottsutredning, och visa på viktigt bevismaterial. Stackars dig :devil:

Vilket hemskt hot, att hjälpa åklagare och polis vid en brottsutredning, och visa på viktigt bevismaterial. Stackars dig :devil:

do i bother? nooo:D

eftersom ingen av er hittills lyckats påvisa på vilket sätt agerandet är olagligt

skyddsjakt enligt gällande lagstiftning är inte olagligt eller hur

att hålla djur kan många på det här forumet skriva under på att det heller inte är olagligt..så ja, jag sover nog gott i natt med:)

do i bother? nooo:D

eftersom ingen av er hittills lyckats påvisa på vilket sätt agerandet är olagligt

skyddsjakt enligt gällande lagstiftning är inte olagligt eller hur

att hålla djur kan många på det här forumet skriva under på att det heller inte är olagligt..så ja, jag sover nog gott i natt med:)

Ingen har lyckats påvisa att dit agerande är lagligt heller, däremot så är tjuvjakt olaglig och frågan är om det går att bevisa din avsikt eller inte. Genom de här diskussionerna har du tydligt talat om att du har föravsikt att skjuta varg, genom kreativ tolkning av lagen och planering och så fort de kommer in på din mark. Tydligar deklaration av intetion att begå jaktbrott får man leta efter.

Och åklagaren kommer att få tillgång till hela din planering ;)

Senast ändrad:

Ingen har lyckats påvisa att dit agerande är lagligt heller, däremot så är tjuvjakt olaglig och frågan är om det går att bevisa din avsikt eller inte. Genom de här diskussionerna har du tydligt talat om att du har föravsikt att skjuta varg, genom kreativ tolkning av lagen och planering och så fort de kommer in på din mark. Tydligar deklaration av intetion att begå jaktbrott får man leta efter.

Och åklagaren kommer att få tillgång till hela din planering ;)

:)
Att planera ngt brottsligt ex ett rån, ett mord är brottsligt i sig och har en straffskala som är avhängigt det planerade brottet.
Det är tämligen självklart för varje tänkande människa.

Att planera ngt som inte är brottsligt kan därför enligt samma princip aldrig betraktas som brottsligt.

Lika självklart för varje tänkande människa.

Det vi har diskuterat är den skyddsjakt som jag planerar. Låt oss då skärskåda det enligt samma principer.
1 Är skyddsjakt enligt de regler som föreskrivs olagligt? Naturligtvis inte'
2 Är det då olagligt att planera för den lagliga skyddsjakten? Naturligtvis inte.

På vilket vis ska du få denna planläggning för en laglig händelse att bli olaglig?:D

Ven försöker du övertyga? Dig själv eller, det är den enda som möjligen kommer att tro på dig.

Ven försöker du övertyga? Dig själv eller, det är den enda som möjligen kommer att tro på dig.

jag förstår att du har svårt att hantera logiska resonemang.

men att planera ngt lagligt kan inte vara olagligt!

faan jag planerar årets semesterresa just nu..vad är det för straffpåföljd för det?

om jag planerade en tjuvjakt dvs en grov olaga jakt så vore det ngt annat, det är som bekant en olaglig handling...men skyddsjakt i ett nödläge? knappast:)

så anmäl mig till polisen då, för planering av semesterresa för det är ju enligt dig olagligt att planera ngt lagligt....
är påföljden fängelse så får ni ju utan problem tag i ipnr och min identitet.....

Senast ändrad av en moderator:

Nej jag har inga problem med logiska resonemang, du är dock väldigt ologisk.

Hur kan man lagligt planera för "skyddsjakt"?
Naturligtvis kan vi inte anmäla dig för dina planer/fantasier men den dan du genomför dem så kommer polisen få reda på din planering från en massa håll.
O då talar vi inte om rykten utan vad du själv skrivit på nätet.
Rent juridiskt kanske det du skrivit borde räcka för att du skulle bli av med vapnen men knappast i praktiken.
PL

Som sagt man kan inte planera för skyddsjakt, man planerar för jakt, det du planerar för är att arrangera en tjuvjakt så att den ser ut som skyddsjakt. Risken att du åkt dit utan dina skriverier här är väl för all del liten, men om du åker dit så lär staffet knappast ligga på lägre delen av straffskalen. Denna typ av planering är inget man ser genom fingrarna med.

Men man kanske skulle testa att meddela polisen om planer på tjyvjakt o se vad som händer med vapenlicenserna.
PL

Hur kan man lagligt planera för "skyddsjakt"?
Naturligtvis kan vi inte anmäla dig för dina planer/fantasier men den dan du genomför dem så kommer polisen få reda på din planering från en massa håll.
O då talar vi inte om rykten utan vad du själv skrivit på nätet.
Rent juridiskt kanske det du skrivit borde räcka för att du skulle bli av med vapnen men knappast i praktiken.
PL

Alltså har "vi" kommit fram till att planera för skyddsjakt inte är olagligt.
Var på tiden.

Då är alltså planeringen inte olaglig, då är nästa fråga, är skyddsjakt olaglig om den genomförs enligt de föreskrifter som finns? Jag har hela tiden hävdat att den är laglig, är du av en annan åsikt? Om inte så då har vi ju klarlagt det hela. Varken planering eller genomförande av skyddsjakt på det vis JAG beskrivit det är olagligt :)

Men man kanske skulle testa att meddela polisen om planer på tjyvjakt o se vad som händer med vapenlicenserna.
PL

Självklart, det ställer jag upp på! Naturligtvis ska du anmäla all kännedom om ev tjuvjakt. (inte jakt på tjuvar tan olaga jakt)

Men vems vapenlicenser talar du om och vem tjuvjagar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka