Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Och vad var det jag sa, att media och stat för en politik som driver ner parterna i skyttegravarna eller hur?
Och att en fortsatt dylik politik kommer att resultera i en ökad tjyvjakt.

Men det är ju bra att du inser det nu.

Samtal betyder att man respekterar varandras åsikter, och dem du kallar varghatare blir just hatare pga av den inställningen.

Ja, media bidrar till viss del till polariseringen, det har jag inte ifrågasatt, jag höll ju t.o.m. med dig

Att det däremot är politiken, dvs. förslaget att det ska finnas 450-500 vargar i skandinavien och att stammen ska tillåtas spridas naturligt är den springande punkten till ökad tjuvjakt har du hävdat med hjälv av "experter". Det visade sig vara en expert, och det var inte det han sa.

Nej, hatar man varg gör man det av helt andra anledningar, hatet är helt oberoende av vad jag använder för benämning. Jag har inte heller sagt att alla som anser att vargen inte har en plats i svensk fauna är varghatare

Jag anser att frågan är långt mer komplex än så.

Ja, media bidrar till viss del till polariseringen, det har jag inte ifrågasatt, jag höll ju t.o.m. med dig

Att det däremot är politiken, dvs. förslaget att det ska finnas 450-500 vargar i skandinavien och att stammen ska tillåtas spridas naturligt är den springande punkten till ökad tjuvjakt har du hävdat med hjälv av "experter". Det visade sig vara en expert, och det var inte det han sa.

Nej, hatar man varg gör man det av helt andra anledningar, hatet är helt oberoende av vad jag använder för benämning. Jag har inte heller sagt att alla som anser att vargen inte har en plats i svensk fauna är varghatare

Jag anser att frågan är långt mer komplex än så.

Jak konstaterar bara att farhågor om en kraftigt ökad tjyvjakt framförts från initierad källa.
Och drar då naturligtvis den slutsatsen att det är de senaste årens utveckling som lett fram till detta. Vad skulle det annars vara?

Jak konstaterar bara att farhågor om en kraftigt ökad tjyvjakt framförts från initierad källa.
Och drar då naturligtvis den slutsatsen att det är de senaste årens utveckling som lett fram till detta. Vad skulle det annars vara?

Det återstår ju att se, "din expert" har inga vetenskapliga siffror än säger han, samt att han inte kan dra några slutsatser ang. orsaken.

Om nu din slutssats om att det är antal vargar som är problemet är riktig eller ej låter jag vara osagt än så länge

Det återstår ju att se, "din expert" har inga vetenskapliga siffror än säger han, samt att han inte kan dra några slutsatser ang. orsaken.

Om nu din slutssats om att det är antal vargar som är problemet är riktig eller ej låter jag vara osagt än så länge

Jag lyfter näsan över kanten till vår ankdam och tittar lite på vad som sägs i Finnland...intressant. särskillt slutklämmen på artickeln

pp till 90 procent av tjuvjakten på varg kommer aldrig till polisen kännedom, framgår det av en studie som Ruralia-institutet vid Helsingfors universitet presenterade på måndagen.

Orsaken ligger i att tjuvjägarna hålls om ryggen. De blir sällan polisanmälda och kan till och få tips om var stora rovdjur rör sig. Enligt studien utför tjuvjägarna smutsjobbet i sin gemenskap.

Projektchefen Mari Pohja-Mykrä vid Ruralia tycker att Finlands vargpolitik är misslyckad.

– Nu är sista stund att ändra kurs. Framdeles ska målen för vargbestånden sättas upp med tanke på invånarna i de vargtäta regionerna. Man ska koncentrera sig på att lösa lokala problem, kräver Pohja-Mykrä.

I studien förslås det också att de som borg i vargtäta områden borde få kompensation för att de delar sina marker med vargarna. (FNB)

Citat från http://www.abounderrattelser.fi;)

Men det tar säkert 10 år innan man överväger att diskutera i dessa banor i sverige...

Jag lyfter näsan över kanten till vår ankdam och tittar lite på vad som sägs i Finnland...intressant. särskillt slutklämmen på artickeln

pp till 90 procent av tjuvjakten på varg kommer aldrig till polisen kännedom, framgår det av en studie som Ruralia-institutet vid Helsingfors universitet presenterade på måndagen.

Orsaken ligger i att tjuvjägarna hålls om ryggen. De blir sällan polisanmälda och kan till och få tips om var stora rovdjur rör sig. Enligt studien utför tjuvjägarna smutsjobbet i sin gemenskap.

Projektchefen Mari Pohja-Mykrä vid Ruralia tycker att Finlands vargpolitik är misslyckad.

– Nu är sista stund att ändra kurs. Framdeles ska målen för vargbestånden sättas upp med tanke på invånarna i de vargtäta regionerna. Man ska koncentrera sig på att lösa lokala problem, kräver Pohja-Mykrä.

I studien förslås det också att de som borg i vargtäta områden borde få kompensation för att de delar sina marker med vargarna. (FNB)

Citat från http://www.abounderrattelser.fi;)

Men det tar säkert 10 år innan man överväger att diskutera i dessa banor i sverige...

En mycket intressant studie, tycker du ska läsa den:angel:

initierad källa, den berömda lbb kristallkulan?

har du slarvat bort din igen?
nå då så: http://www.abounderrattelser.fi/news/ :D

Iisalmen Sanomat: Vargflock försvann i Norra Savolax

Av
ÅU Notis
– 09:27, 13 marsPublicerat i: FNB

En försvunnen vargflock förbryllar i Norra Savolax, rapporterar Iisalmen Sanomat. Enligt tidningens uppgifter har Vieremäkipolisen meddelats om försvinnandet.

Vargarna är spårlöst borta sen flera veckor. Flocken har i cirka fem år haft ett vidsträckt revir kring Marttisenjärvi. Två av vargarna är försedda med sändare, men enligt uppgift uppfattas inga signaler. Rovdjursforskare Seppo Ronkainen vill inte spekulera om vad som hänt vargarna.

– Jag har hört att polisen är underrättad. I övrigt vill jag inte kommentera ärendet, sade Ronkainen till Iisalmen Sanomat. (FNB)

eller

Polisen får vetskap om bara 10 procent av tjuvjakten på varg

Av
ÅU Notis
– 18:21, 18 marsPublicerat i: FNB

Upp till 90 procent av tjuvjakten på varg kommer aldrig till polisen kännedom, framgår det av en studie som Ruralia-institutet vid Helsingfors universitet presenterade på måndagen.

Senast ändrad av en moderator:

Nej inte kan du ha läst, då skulle du gjort avbön och bett om ursäkt för att du inte hållt med i allt ;) att läsa är att tro på kristallkulan.

Nej inte kan du ha läst, då skulle du gjort avbön och bett om ursäkt för att du inte hållt med i allt ;) att läsa är att tro på kristallkulan.

är du ute och seansar igen?:o

o förlåt din kritik var ju riktad till miss.
jkla miss.....

det har jag och till på köpet så har jag förstått och kommit till rätt slutsats av informatoinen:grin:

Haha, rätt slutsats, kristallkullan eller drömvärlden?

Om man nu inte håller på med matematiska bevis, mordgåtor och liknande utan åsikter om framtiden och spådomar så finns det inte något facit utan det är något man får se hur det utfaller. Du har uppenbara problem när det gäller logik.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka