Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

1. Ingen (utom du då med din berömda kristallkula) vet med säkerhet hur något utfall blir. Hur många förslag som än ges så kan ingen veta vad utfallet blir.Ja jag ä'r ingen expert i ämnet, men som du läste så finns expertuttalande om att den illegala vargjakten ökar kraftigt så?..

2. Ditt alternativ är uselt då det är en mikroskopisk chans att att resultatet blir den livskraftiga vargstam som jag önskar och som Sverige beslutat om. Ditt förslag bygger på att hålla nere den under till en för mig önskvärd nivå och är däremd inte godtagbart över huvudtaget. Du är välkommen med ett förslag som åtminstone siktar mot att få den beslutade nivån på vargbeståndet.Då det liggande förslaget bäddar för en ökning av tjyvjakten är jag emot det, hellre väljer jag då det gamla alternativet och en reglerad jakt med ett brett tryck mot tjyvjakten, inte bara ifrån kramarnas sida..

3. Det finns inga som helst garantier att tjuvjakten blir på en lägre nivå när man tillåter jakt, om nu inte alla vargar dödas då upphör givetivs den olovliga jakten.Bara det faktum att dagens model ökar tjyvjakten jämfört med den tidigare..

4. Jag förbehåller mig rätten att inte framföra något annat alternativ än att hålla den linje som görs nu, att förbjuda jakt tills vargstammen är på rimlig nivå och försöka stävja tjuvjakten. Det finns liksom inte så mycket val här. Det handlar om att tillåta eller inte tillåta jakt. Du verkar inte acceptera det som alternativ och då får du väl hålla på och fortsätta tjata tills du dör, jag antar det är det enda som kan stoppa dig.

Så har vi då äntligen fått ett svar, blunda för verkligeheten låt allt som det är och hoppas att problemet löser sig av skig självt...må de?:angel:

Ett svar du fått flera gånger tidigare, gratulerar till bedriften att äntligen förstå svaret.

Och ja jag vet du vet allt, du och din kristallkula har sagt sanningen, den sanning du vill ha, så många gånger. Sanningen i din drömvärld är dock inte mycket värt för oss andra, vi vet att det inte är så enkelt som att hitta en expert som säger vad vi önskar och sedan är det en universell sanning.

Blunda du och dröm vackra drömar, en dag kommer du kanske att vakna upp.

Och nej jag blundar inte för verkligheten, jag låter bara inte mina åsikter att styras av en minoritet varghatare som inte har vett att följa demokratiska beslut.

Senast ändrad:

Så har vi då äntligen fått ett svar, blunda för verkligeheten låt allt som det är och hoppas att problemet löser sig av skig självt...må de?:angel:

Men du...inte ens dessa experter vet vad som kommer hända:) de gissar och tror.

Personligen tror jag att de som "hatar varg" så pass att de är villiga att tjuvjaga, likagärna kan tänka sig att skjuta va fan som helst, gå med i ND eller SD. De känner sig missgynnade, missanpassade och utanför

Men du...inte ens dessa experter vet vad som kommer hända:) de gissar och tror.

Personligen tror jag att de som "hatar varg" så pass att de är villiga att tjuvjaga, likagärna kan tänka sig att skjuta va fan som helst, gå med i ND eller SD. De känner sig missgynnade, missanpassade och utanför

känner ingen som jag vet tjyvjagar.
men alla ytterlighetsinriktingar uppvisar de symtomen, allt från funtamentalistiska djurens rätt individer tll rabiata varghatare.

snubben som hävdar att tjyvjakten ÖKAR, inte kommer att öka verkar ha på fötterna, han har jy tom. deklarerat hur han har kommit fram till sin ståndpunkt, han har varit i kontakt med ett flertal av demsomarbetar med vargadministration i sverige.

och vad som är allvarligt i det här fallet är att agerandet från media driver ner sidorna djupare i skyttegravarna. mindre kompromissvilja och en lägre tröskel för lagöverträdelser blir resultatet.

känner ingen som jag vet tjyvjagar.
men alla ytterlighetsinriktingar uppvisar de symtomen, allt från funtamentalistiska djurens rätt individer tll rabiata varghatare.

snubben som hävdar att tjyvjakten ÖKAR, inte kommer att öka verkar ha på fötterna, han har jy tom. deklarerat hur han har kommit fram till sin ståndpunkt, han har varit i kontakt med ett flertal av demsomarbetar med vargadministration i sverige.

och vad som är allvarligt i det här fallet är att agerandet från media driver ner sidorna djupare i skyttegravarna. mindre kompromissvilja och en lägre tröskel för lagöverträdelser blir resultatet.

Jag är helt enig med dig vad gäller media, man blir trött...

Sen tror jag att det faktiska antalet vargar har väldigt lite med viljan att tjuvjaga dom.
Ett intensivare arbete vad gäller attityder (i båda läger!) tror jag är mycket mer effektivt och gynnsamt på lång sikt.
Man kan tex titta på det arbete som görs i Indien med tigerbeståndet, där pågår ett ständigt arbeta med och nära byborna för att öka förståelse och förändra attityder.
Jag är helt övertygad om att det skulle fungera här i Sverige om det fungerar i Indien. Där en förlorad get ofta skillnad mellan svält eller mat och ett tigerskinn kan försörja en familj i månader

Jag är helt enig med dig vad gäller media, man blir trött...

Sen tror jag att det faktiska antalet vargar har väldigt lite med viljan att tjuvjaga dom.
Ett intensivare arbete vad gäller attityder (i båda läger!) tror jag är mycket mer effektivt och gynnsamt på lång sikt.
Man kan tex titta på det arbete som görs i Indien med tigerbeståndet, där pågår ett ständigt arbeta med och nära byborna för att öka förståelse och förändra attityder.
Jag är helt övertygad om att det skulle fungera här i Sverige om det fungerar i Indien. Där en förlorad get ofta skillnad mellan svält eller mat och ett tigerskinn kan försörja en familj i månader

betydelsen för antalet vargar kontra viljan att tjyvjaga får på sikt mindre betydelse. har man väl skapat en tradition att tjyvjaga så fortsätter man nog att jaga så längre det finns varg. det är ju därför det är så viktigt att inte skapa just den traditionen, vilket en del tycks vara välsignat omedvetna om;)

Traditionen finns redan och har funnits länge. Det finns en del som verkligen inte vill ha varg och är beredda att skjuta dem och det är ingen nyhet, vissa stoppas av att det är olagligt andra inte. Det är också illa om man i ett samhälle skapar traditionen att accepterar man inte ett beslut från myndigheter så är det bara att göra som man vill så ändras beslutet. Den har vi inte än och den hoppas jag att vi ska slippa.

Ett beslut ska inte baseras på risken att folk bryter mot det utan på sakskäl, ska vi tillåta vargjakt så är det för att man bedömer att det är det rätta och inte för att gå tjuvjägare till mötes. Vill vi minska mängden brott i Sverige så rekommenderar jag att sätta fri fart på vägarna, införa fri införsel av alla varor samt göra narkotika tillåten. När man ändå håller på så kan man tillåta att folk kör bil drogpåverkade också.

Senast ändrad:

Traditionen finns redan och har funnits länge. Det finns en del som verkligen inte vill ha varg och är beredda att skjuta dem och det är ingen nyhet, vissa stoppas av att det är olagligt andra inte. Det är också illa om man i ett samhälle skapar traditionen att accepterar man inte ett beslut från myndigheter så är det bara att göra som man vill så ändras beslutet. Den har vi inte än och den hoppas jag att vi ska slippa.

Ett beslut ska inte baseras på risken att folk bryter mot det utan på sakskäl, ska vi tillåta vargjakt så är det för att man bedömer att det är det rätta och inte för att gå tjuvjägare till mötes. Vill vi minska mängden brott i Sverige så rekommenderar jag att sätta fri fart på vägarna, införa fri införsel av alla varor samt göra narkotika tillåten. När man ändå håller på så kan man tillåta att folk kör bil drogpåverkade också.

idag är det kanske en handfull som är beredda att ta risken, med dagens politik kanske 100 är beredda om några år.

Det blir då inte så att de går ut enkom för vargjakt utan kanske en sommarnatt när x sitter på ett grisvak kommer där ngr vargar varav alfahannen är utan utan krage, fram till åteln. skytten som året innan förorat en älskad hund pga varg studerar vargen genom kikarsiktet....
på eftermiddagen möter han grannen och svaret på frågan blir - ja, jag bommade på en brungris.....
För att ta fast skjytten måste man vara på plats, han har med sig ett par sopsäckar som var tänkta till gris. så inget lämnas på plats, hans kompis levererar ved och sköter ålderdomshemmets panncentral och kremeringen är ett faktum redan samma förmiddag.
Att vi anpassar lagen till verkligheten är väl exemplet med att gå mot röd gubbe eller cykla mot enkelriktat exempel på...

Senast ändrad av en moderator:

betydelsen för antalet vargar kontra viljan att tjyvjaga får på sikt mindre betydelse. har man väl skapat en tradition att tjyvjaga så fortsätter man nog att jaga så längre det finns varg. det är ju därför det är så viktigt att inte skapa just den traditionen, vilket en del tycks vara välsignat omedvetna om;)

Jag tycker som sagt att det är viktigare att adressera "traditionen" och attityderna. För som du säger, det är inte antalet som är problemet för dessa människor, det är det faktum att det finns varg överhuvudtaget.

Jag är helt övertygad om att de som tjuvjagar med rätt metoder skulle kunna komma till insikt. Traditionen finns redan alltså bör den förändras, och det är tyvärr så att tjuvjägarna måste få hjälp med detta.

Jag tycker som sagt att det är viktigare att adressera "traditionen" och attityderna. För som du säger, det är inte antalet som är problemet för dessa människor, det är det faktum att det finns varg överhuvudtaget.

Jag är helt övertygad om att de som tjuvjagar med rätt metoder skulle kunna komma till insikt. Traditionen finns redan alltså bör den förändras, och det är tyvärr så att tjuvjägarna måste få hjälp med detta.

ja och då gäller det att genom en kompromissvillig politik se till att dessa människor inte blir fler.

och ser dessa att det fungerar, att den olagliga verksamheten slår sönder vargetableringen så har du incitamentet för tjyvjakt på plats.

och åt andra hållet, tröskeln för att anmäla en granne skulle bli ändå högre än den redan är.

rent praktiskt förstår jag inte hur det skulle fungera..utan att alla i en region får reda på att nu är storebrors patruller ute..passa er...;)

idag är det kanske en handfull som är beredda att ta risken, med dagens politik kanske 100 är beredda om några år.

Eller så är det ingen...eller har du tittat i kristallkulan igen

I vilket fall som helst anser jag att vi ska följa demokratiskt fattade beslut och inte låta en minoritet diktera besluten.

Eller så är det ingen...eller har du tittat i kristallkulan igen

I vilket fall som helst anser jag att vi ska följa demokratiskt fattade beslut och inte låta en minoritet diktera besluten.

alltså, kan inte..
hur förklarar du då att experter klart säger att all tecken tyder på en ökad tjyvjakt?

att de fåtal som är aktiva i branchen blir flera ggr aktivare i områden de inte känner?

?=förstå...

alltså, kan inte..
hur förklarar du då att experter klart säger att all tecken tyder på en ökad tjyvjakt?

att de fåtal som är aktiva i branchen blir flera ggr aktivare i områden de inte känner?

?=förstå...

Varför sätter du likhetstecken med förståelse och medhåll? Hur tänker man då egentligen?

Varför sätter du likhetstecken med förståelse och medhåll? Hur tänker man då egentligen?

Ja det kan man undra.
Jag har framfört den relevanta information som finns gällande tjyvskyttets utveckling i sverige. Mer kan jag inte göra, nu är det upp till dig att ta till dig informationen och ta ställning till den.

;)

Du är obetalbar, du kan alltså inte ens inse att folk kan ha andra åsikter än dig, har de det så hade bara inte läst och förstått. Jaja, lev du i din drömvärld där du är allvetande och din kristallkula är normen.

Du är obetalbar, du kan alltså inte ens inse att folk kan ha andra åsikter än dig, har de det så hade bara inte läst och förstått. Jaja, lev du i din drömvärld där du är allvetande och din kristallkula är normen.

som sagt..inte tvinga att dricka

ja och då gäller det att genom en kompromissvillig politik se till att dessa människor inte blir fler.

och ser dessa att det fungerar, att den olagliga verksamheten slår sönder vargetableringen så har du incitamentet för tjyvjakt på plats.

och åt andra hållet, tröskeln för att anmäla en granne skulle bli ändå högre än den redan är.

rent praktiskt förstår jag inte hur det skulle fungera..utan att alla i en region får reda på att nu är storebrors patruller ute..passa er...;)

En kompromiss behöver inte involvera antalet vargar, det finns andra sätt att föra en kompromissvillig politik.

Sen har har nu läst olof Lindberg intervju i SVD, ingen stans i denna oerhört kortfattade artikel framhåller han att det är antalet vargar som ev skulle ge en ökad tjuvjakt. En ökad polarisering i vargsebatten framhålls däremot som en trolig orsak på vargsymposiet där han deltog.

Jag har aldrig pratat om en "storebrorsövervakning" utan att man ökar resurserna för att skapa ett samtal och få ökad förståelse. Dvs minska polariseringen:)

En kompromiss behöver inte involvera antalet vargar, det finns andra sätt att föra en kompromissvillig politik.

Sen har har nu läst olof Lindberg intervju i SVD, ingen stans i denna oerhört kortfattade artikel framhåller han att det är antalet vargar som ev skulle ge en ökad tjuvjakt. En ökad polarisering i vargsebatten framhålls däremot som en trolig orsak på vargsymposiet där han deltog.

Jag har aldrig pratat om en "storebrorsövervakning" utan att man ökar resurserna för att skapa ett samtal och få ökad förståelse. Dvs minska polariseringen:)

Och vad var det jag sa, att media och stat för en politik som driver ner parterna i skyttegravarna eller hur?
Och att en fortsatt dylik politik kommer att resultera i en ökad tjyvjakt.

Men det är ju bra att du inser det nu.

Samtal betyder att man respekterar varandras åsikter, och dem du kallar varghatare blir just hatare pga av den inställningen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka