Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Är det bättre med din modell när minoriteten ska bestämma över majoriteten?

? Mitt förslag är den kompromiss riksdagen kom fram till för ngr år sedan. Det var en kompromiss, inte ett utrotande av varg, som vissa minoriteter ville.

Vilket är ditt förslag...för tredje gången:D

? Mitt förslag är den kompromiss riksdagen kom fram till för ngr år sedan. Det var en kompromiss, inte ett utrotande av varg, som vissa minoriteter ville.

Jag är nöjd med dagens beslut.

Du tror tjuvjaken minskar om 50 vargar försvinner? Blir folk nöjda då?

Jag är nöjd med dagens beslut.

Du tror tjuvjaken minskar om 50 vargar försvinner? Blir folk nöjda då?

Jag tror, och det är inte ensam om, att har vi en reglerad licensjakt som håller stammen på de tidigare fastställda 250 så kommer inte tjyvjakten att öka.
En reglerad jakt som inkluderar de lokála jaktgrupperna gör att det blir svårare att obemärkt tjyvskjuta varg.

Idag så skulle jag tro att många jägare som sett hundar försvinna eller hittar vargriven älg rycker på axlarna om det står i tidningen att någon tjyvskjutit en varg i det aktuella länet.

Men inte fan slutade tjuvjakten för det.... vill jägarna få till stånd licensjakt så vill det till att de sluta skjuta på eget bevåg.

Mitt förslag är att vi behåller demokratin och inte låter oss påverkas av utpressning oavsett område. Det är bra om folk reagerar och protesterar för kampanjer mm, men när folk tar saken i egna händer och exempelvis skjuter varg, bränner hus, spränger båtar eller vad det kan vara, då har dessa gått för långt.

Jag tror, och det är inte ensam om, att har vi en reglerad licensjakt som håller stammen på de tidigare fastställda 250 så kommer inte tjyvjakten att öka.
En reglerad jakt som inkluderar de lokála jaktgrupperna gör att det blir svårare att obemärkt tjyvskjuta varg.

Idag så skulle jag tro att många jägare som sett hundar försvinna eller hittar vargriven älg rycker på axlarna om det står i tidningen att någon tjyvskjutit en varg i det aktuella länet.

Men återigen, majoriteten har en önskan om fler vargar samt att en naturlig spridning av stammen sker i landet

Att jägare rycker på axlarna är jag helt övertygad om, men det är inte ett skäl att vika sig för en minoritet bara för de har tillgång till skjutvapen och inte tvekar att använda dessa på ett olagligt sätt.

Men återigen, majoriteten har en önskan om fler vargar samt att en naturlig spridning av stammen sker i landet

Att jägare rycker på axlarna är jag helt övertygad om, men det är inte ett skäl att vika sig för en minoritet bara för de har tillgång till skjutvapen och inte tvekar att använda dessa på ett olagligt sätt.
Nej det är inte skäl, bara för att en minoritet vill ha det.
Men vad vill du göra åt att tjyvjakten ökar och du inte får de lokala jägarnas stöd vid sökandet efter skyldiga.
För det är ju vad som kommer att hända.

Och risken att då vargstammen istället för att öka, kommer att minska så som sker i finnland..

Och vad ska man göra åt det med demokratiska o ekonomiska ramar?

Men vad vill du göra åt att tjyvjakten ökar och du inte får de lokala jägarnas stöd vid sökandet efter skyldiga.

Och risken att då vargstammen istället för att öka, kommer att minska så som sker i finnland..

Ja vi vet att du gärna hotar med att ni jägare ändå kommer att skjuta vargarna, jag hoppas innerligt att inte du är representativ för jägrna. Vad du gör nu är att lobba för en opinion för vargen, inte sjutton kommer jägarna att få medhåll eller sympati genom liknade beteende, snarare tvärt om. Det underminerar demokratin att gå med på utpressning. Det är scenario du nu målar upp är just utpressning. Får vi inte som vi vill så gör vi som vi vill ändå.

Ja vi vet att du gärna hotar med att ni jägare ändå kommer att skjuta vargarna, jag hoppas innerligt att inte du är representativ för jägrna. Vad du gör nu är att lobba för en opinion för vargen, inte sjutton kommer jägarna att få medhåll eller sympati genom liknade beteende, snarare tvärt om. Det underminerar demokratin att gå med på utpressning. Det är scenario du nu målar upp är just utpressning. Får vi inte som vi vill så gör vi som vi vill ändå.

1 experter och så lilla jag varnar för en kraftigt ökad tjyvjakt på varg med den förda politiken.
Låt oss börja där, vad man sedan tycker om tjyvjägarna är naturligtvis upp till var och en, men det ändrar inte det faktum att allt talar för en kraftigt ökad tjyvjakt.

En utveckling snarlik den i finnland. Fast vi får inte in ett kontinuerligt flöda av varg österifrån som finnarna.

Så långt måste ändå även du inse att analysen är korrekt och inte färgad av mina åsikter.

Då till nästa steg, vad vill du inom demokratiska och ekonomiska ramar göra åt saken?
Mitt förslag känner du

Avsätt mer resurser för att skydda och bevara vargstammen givetvis.

Resurserna kan tex tas från glesbygdsstödet i aktuellt område:angel:

Avsätt mer resurser för att skydda och bevara vargstammen givetvis.

Resurserna kan tex tas från glesbygdsstödet i aktuellt område:angel:

Å den tekniken känner jag igen, den använder Israelerna mot självmordsbombarna. de river deras familjers hus som hämd mot bombningarna...kallas inte det kollektiv bestraffning och strider mot folkrätten:rofl:

förslagen skulle ju ligga inom både ekonomiska o demokratiska ramar. kollektiv bestraffning kan knappast anses som demokratis hur effektiv den än är i sin råaste form...

Senast ändrad av en moderator:

Å den tekniken känner jag igen, den använder Israelerna mot självmordsbombarna. de river deras familjers hus som hämd mot bombningarna...kallas inte det kollektiv bestraffning och strider mot folkrätten:rofl:

förslagen skulle ju ligga inom både ekonomiska o demokratiska ramar. kollektiv bestraffning kan knappast anses som demokratis hur effektiv den än är i sin råaste form...

Det var ett litet skämt;) men kul att du jämför tjuvjägare m terrorister:angel:

Det är du som säger att det inte får kosta mer, ingen annan. Är det så att folk inte respekterar förbudet att skjuta varg hit och dit och svenska folket bestämt på demokratisk väg att stammen ska öka så är det naturliga att anslaget ökas för att säkerställa detta. Var pengarna tar låter jag vara osagt....försvaret kanske

Det var ett litet skämt;) men kul att du jämför tjuvjägare m terrorister:angel:

Det är du som säger att det inte får kosta mer, ingen annan. Är det så att folk inte respekterar förbudet att skjuta varg hit och dit och svenska folket bestämt på demokratisk väg att stammen ska öka så är det naturliga att anslaget ökas för att säkerställa detta. Var pengarna tar låter jag vara osagt....försvaret kanske

nej jag jämför ditt förslag med brott mot folkrätten:D

så ditt förslag är alltså ytterligare miljoner till vargetablering.

hur ska man förhindra tjyvskyttet då?

det är ju snart ett område stort som en tredjedel av sverige.

och många av de enskilda vägar som leder in i skogen är bommade,

ska det ske med helikopter o skoter eller rent av till häst och hur många tusen betalda ska man anlita

men de kanske tar pengarna från den mjuka sektorn, bostadbidrag o soc är ju tunga poster....

Vad håller du på med egentligen, få hela Buke anti mot jägarkåren eller? Är det så alla jägare är funtade? Får man inte som man vill så gör man det ändå?

Vad håller du på med egentligen, få hela Buke anti mot jägarkåren eller? Är det så alla jägare är funtade? Får man inte som man vill så gör man det ändå?

Så ALLA jägare i finnland är tjyvjägare?
Nej naturligtvis inte.
Lika lite som att ALLA jägare här skulle vara det bara för att ngr få skjuter varg olagligt.

Och du tycks fortfarande inte fatta att det är inte mitt påstående, det att tjyvjakten kommer att öka med nuvarande politik, den åsikten har flera experter framfört + hur det ser ut i finnland nu.

Men jag frågar för 4 gången
Vad är ditt förslag, eller har du inget?:rofl:

Jag förstår att du verkligen vill få oss anti till jägare ;) och att jägare enligt dig är riktiga skitstövlar.

nej jag jämför ditt förslag med brott mot folkrätten:D

så ditt förslag är alltså ytterligare miljoner till vargetablering.

hur ska man förhindra tjyvskyttet då?

det är ju snart ett område stort som en tredjedel av sverige.

och många av de enskilda vägar som leder in i skogen är bommade,

ska det ske med helikopter o skoter eller rent av till häst och hur många tusen betalda ska man anlita

men de kanske tar pengarna från den mjuka sektorn, bostadbidrag o soc är ju tunga poster....

Det är väl tveksamt att "mjuka sektorn" drabbas, snarare andra projekt inom Naturvårdsverkets område

Bommade vägar är väl knappast ett hinder:angel: det som behövs är ju människor på plats som är villiga att ta ansvar. För varje potentiell tjuvgägare finns det säkert tio som är villig att jobba för att bevara vargen.

Men visst, du sågar mitt förslag och hävdar att allt kommer bli frid och fröjd om vi bara har 250 vargar

Det är väl tveksamt att "mjuka sektorn" drabbas, snarare andra projekt inom Naturvårdsverkets område

Bommade vägar är väl knappast ett hinder:angel: det som behövs är ju människor på plats som är villiga att ta ansvar. För varje potentiell tjuvgägare finns det säkert tio som är villig att jobba för att bevara vargen.

Men visst, du sågar mitt förslag och hävdar att allt kommer bli frid och fröjd om vi bara har 250 vargar

Nej jag är realist, jag ser framför mig 50 cm snö 15 grader kallt och 30 000 ha att kontrollera och vägarna är inte öppna för allmänheten eftersom kommunerna skär ner väganslagen.
Så ska det komma 500 "stadsungar" utan alltför stor vana vid att nattetid i bitande kyla befinna sig utomhus ett dygn eller två.

många förfrysningar lär det bli.

Det krävs ju att varje flock varg possitionsbestäms och skuggas av the wolfscheppards,,,,

polisen tar i dag bara en bråkdel av dem somtjyvjagar i betydligt mer tättbefolkade områden, vad får dig att tro att det skulle gå bättre i storskogen?

Nej jag är realist, jag ser framför mig 50 cm snö 15 grader kallt och 30 000 ha att kontrollera och vägarna är inte öppna för allmänheten eftersom kommunerna skär ner väganslagen.
Så ska det komma 500 "stadsungar" utan alltför stor vana vid att nattetid i bitande kyla befinna sig utomhus ett dygn eller två.

många förfrysningar lär det bli.

Det krävs ju att varje flock varg possitionsbestäms och skuggas av the wolfscheppards,,,,

polisen tar i dag bara en bråkdel av dem somtjyvjagar i betydligt mer tättbefolkade områden, vad får dig att tro att det skulle gå bättre i storskogen?

Varför ska det vara stadsungar? Jag är inte med på ditt resonemang.

Har inte vargar revir längre?

Sen försöker du problimatisera det hela med logistik och yta, allt har ju givetvis med resurser att göra....

Det bästa vor ju som sagt om idioter slutade skjuta varg för " buuuhuuu....jag kanske eventuellt får mindre älgkött i frysen gratis"

Varför ska det vara stadsungar? Jag är inte med på ditt resonemang.

Har inte vargar revir längre?

Sen försöker du problimatisera det hela med logistik och yta, allt har ju givetvis med resurser att göra....

Det bästa vor ju som sagt om idioter slutade skjuta varg för " buuuhuuu....jag kanske eventuellt får mindre älgkött i frysen gratis"

därför att det antal vargkramare du behöver överstiger tillgången på dem i glesbygden

jag försöker inte, jag vet att stora ytor, bitande köld och stora snömängder innebär svåra problem för dig att lösa inte minst logistska.

jag tror knappast ngr idioter skjuter varg, för jag tvivlar på att idioter har tillgång till bilar o vapen...;)

därför att det antal vargkramare du behöver överstiger tillgången på dem i glesbygden

jag försöker inte, jag vet att stora ytor, bitande köld och stora snömängder innebär svåra problem för dig att lösa inte minst logistska.

jag tror knappast ngr idioter skjuter varg, för jag tvivlar på att idioter har tillgång till bilar o vapen...;)

Och det vet du hur?

Vi har idag rätt bra koll på var varg bor, då återstår att kartlägga varghatare, det behöver man inte göra i skogen:grin:

Vad menar du med det? Man kan mycket väl vara "idiot" och ha både bil, körkort och vapenlicens

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka