Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Jag förstår att du verkligen vill få oss anti till jägare ;) och att jägare enligt dig är riktiga skitstövlar.

enligt din argumentation är alla som rider och håller på med hästar riktiga skitstövlar bara för att det finns ett fåtal rötägg:D

är du en riktig skitstövel eller är skitstövlarna undantag bland både jägare o ryttare och resten normala människor?:rofl:

Och det vet du hur?

Vi har idag rätt bra koll på var varg bor, då återstår att kartlägga varghatare, det behöver man inte göra i skogen:grin:

Vad menar du med det? Man kan mycket väl vara "idiot" och ha både bil, körkort och vapenlicens

Därför att jag inser hur mycket folk o resurser det skulle gå åt, sedan är det även på landsbygden en minoritet av ungdommarna som är aktiva i skogen o har den vana som krävs för att kunna spåra o agera i stark kyla o mycket snö. och i den gruppen finns nog många jägare som hitills i alla fall (i vargregionerna) klargjort att man inte vill ha mmer varg. Så ideelt arbete från den gruppen kan vara svårt att få till.

Problemet med din registrerering av åsikters teknik är ju att den som verkligen vill tjyvjaga lever efter devisen skjut och håll käften så....

Så till ditt påstående om att en idiot får körkort:
I början av 1900-talet delade man upp begreppet sinnesslöhet i flera kategorier. En person med IQ under 30 klassades som idiot. Personer med IQ mellan 30-65 kallades för imbecilla.[6] Begreppet sinnesslö byttes mot psykiskt efterbliven 1955 och 1968 ersattes det av psykisk utvecklingsstörning. I den medicinska terminologin användes dock begreppen "idiot" och "idioti" ännu på 1960-talet. Den idag korrekta medicinska termen är mental retardation,[7] förkortat MR. I nuvarande svensk lagstiftning (se LSS) används dock begreppet utvecklingsstörning, vilket också är den i allmänt språkbruk vanligaste benämningen.[8]

Alltså jag tror inte en individ med IQ under 30 får ett lämp eller vapenlicens än mindre klarar av att köra upp.:rofl:

enligt din argumentation är alla som rider och håller på med hästar riktiga skitstövlar bara för att det finns ett fåtal rötägg:D

är du en riktig skitstövel eller är skitstövlarna undantag bland både jägare o ryttare och resten normala människor?:rofl:

Men ojdå, kunde du inte hitta på något bättre? Tråden handlar faktiskt om varg och ingen har diskuterat ryttare här över huvudtaget. Vad hittade du på att jag skrev nu, alltid spännande att se vad du tillskriver mig för åsikter och känslor, du har en usel träffsäkerhet dock?

Jaja, vill du inte ta varningen att dina inlägg är rena guldgruvan för vargförespråkare så är det upp till dig. Fast det kanske är dit syfte, att få folk att ta ställning för vargen, i så fall har du lyckats väl.

Men ojdå, kunde du inte hitta på något bättre? Tråden handlar faktiskt om varg och ingen har diskuterat ryttare här över huvudtaget. Vad hittade du på att jag skrev nu, alltid spännande att se vad du tillskriver mig för åsikter och känslor, du har en usel träffsäkerhet dock?

Jaja, vill du inte ta varningen att dina inlägg är rena guldgruvan för vargförespråkare så är det upp till dig. Fast det kanske är dit syfte, att få folk att ta ställning för vargen, i så fall har du lyckats väl.

tydligen var det en bra jämförelse, du reagerade ju surt:rofl:
du blundar, medvetet eller omedvetet för det faktum att den politik som förts de senaste åren föranlett experter att varna för ökad tjyvjakt (*" Jag har talat med många personer från olika landsändar om den illegala jakten. De säger nästan samfällt att de är övertygade om att den ökar nu, säger Olof Liberg, samordnare vid det skandinaviska vargforskningsprojektet Skandulv.")* Tagits från SVD

Men han är säkert en tjyvjägare i dina ögon eftersom han framför obekväma åsikter.

Men hur, rent praktiskt vill du minska tjyvjakten för 5;e gången

ps jag tilldelar dig inga egenskaper, om du läser och förstår vad jag skrev så ser du att jag frågar om du är....

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Det är bäst vi gör äggplundring lagligt eftersom det trots förbud finns människor som gör det. Det vore ju synd om vanliga Svenssons skulle bli kriminella på grund av att staten har bestämt att vi inte får ta skyddade arters ägg. Ja, bort med förbudet så dessa stackars Svenssons slipper bli brottslingar! :grin: (OBS: Ironi för den som inte förstod det)

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1405338-goteborgare-plundrade-tusentals-fagelbon

*kl*

Det är bäst vi gör äggplundring lagligt eftersom det trots förbud finns människor som gör det. Det vore ju synd om vanliga Svenssons skulle bli kriminella på grund av att staten har bestämt att vi inte får ta skyddade arters ägg. Ja, bort med förbudet så dessa stackars Svenssons slipper bli brottslingar! :grin: (OBS: Ironi för den som inte förstod det)

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1405338-goteborgare-plundrade-tusentals-fagelbon

varför det, det finns ju lagar och nu hade polisen tur som lyckades få fast dem.
jag har al´drig stött olaglig jakt, bara påpekat att ett visst agerande från myndigheter ökar incitamentet för en motreaktion.

bra exempel är vad som nu händer i danmark. där har man insett att en betydligt högre ölaskatt i danmark än i tyskland leder till privatimport varför man planerar att sänka ölskatten, till fromma för alla som då slipper köra hela vägen till tyskland...både danskar o svenskar

tydligen var det en bra jämförelse, du reagerade ju surt:rofl:
som vanligt har du noll koll. Sluta gissa vad jag känner, du har nog inte gissat rätt en enda gång. Din förmåga att tolka andra människors känslor ligger på minusskalan.

du blundar, medvetet eller omedvetet för det faktum att den politik som förts de senaste åren föranlett experter att varna för ökad tjyvjakt
Jasså blundar jag, ja man kanske gör det i dina ögon bara för att man inte håller med. Du har som vanligt noll koll. Vad i hela världen vill du att jag personligen ska göra, gå ner på knä och tacka den allsmäktiga lbb för att han upplyser om något som är allmänt bekant eller?. Det är knappast en nyhet att mängden lagbrott ökar när man inför en begränsning. Utan begränsningar går det inte att bryta mot bestämmelsen.

(*" Jag har talat med många personer från olika landsändar om den illegala jakten. De säger nästan samfällt att de är övertygade om att den ökar nu, säger Olof Liberg, samordnare vid det skandinaviska vargforskningsprojektet Skandulv.")* Tagits från SVD

Men han är säkert en tjyvjägare i dina ögon eftersom han framför obekväma åsikter.

Men hur, rent praktiskt vill du minska tjyvjakten för 5;e gången

ps jag tilldelar dig inga egenskaper, om du läser och förstår vad jag skrev så ser du att jag frågar om du är....

Jag har förstått för länge sedan, vad du söker är dock inte förståelse utan medhåll. Och du har med råge övertygat mig om att det är nödvändigt med ett förbud mot jakt på varg.

som vanligt har du noll koll. Sluta gissa vad jag känner, du har nog inte gissat rätt en enda gång. Din förmåga att tolka andra människors känslor ligger på minusskalan.

Jasså blundar jag, ja man kanske gör det i dina ögon bara för att man inte håller med. Du har som vanligt noll koll. Vad i hela världen vill du att jag personligen ska göra, gå ner på knä och tacka den allsmäktiga lbb för att han upplyser om något som är allmänt bekant eller?. Det är knappast en nyhet att mängden lagbrott ökar när man inför en begränsning. Utan begränsningar går det inte att bryta mot bestämmelsen.

Jag har förstått för länge sedan, vad du söker är dock inte förståelse utan medhåll. Och du har med råge övertygat mig om att det är nödvändigt med ett förbud mot jakt på varg.

Att du vill ha ett förbud mot jakt..på varg har du ju framfört ett otal gånger.
Men det var ju inte frågan.
Frågan var, vad föreslår du att vi ska göra för att mota den ökade tjyvjakten?
Den ger ju som bekant blanka den i lagar o förbud.

Och det hjälper inte att snacka skit om andra oskyldiga utan förklara hur du anser att vi ska bekämpa tjyvjakten...för 6;e gången:rofl:

Jaså har jag det? Konstigt eller inte, du är knappast känd för att förstå vad folk egentligen skriver, du tycks missuppfatta 95% eller så. Jag vill som de flesta andra här att vi ska jaga varg, men först när stammen kommit upp till en hållbar nivå.

När det gäller förbud såsom varg jakt, smuggling av narkotika, fortkörning, våldtäkt, skattebrott mm så föreslår jag att man efter bästa förmåga försöker stoppa brotten och inte inför licens att bryta mot förbuden. Jag är medveten om att allt inte går att stoppa, men att vika för våldtäktsmän eller jägare som vill ha undantag ser jag inte som en möjlig väg.

Och det hjälper inte att snacka skit om andra oskyldiga utan förklara hur du anser att vi ska bekämpa tjyvjakten...för 6;e gången:rofl:
De oskyldiga tjuvjägarna eller? Sedan när blev de oskyldiga? Varför i hela fridens namn skulle jag komma med förslag på hur vi ska stoppa tjuvjakten? Jag har då aldrig påstått att jag är expert på området och inte har jag påstått att jag har något förslag. Du kan tjata ihjäl dig och rulla omkring på golvet (du har valt en passande plats), bäst du vill.

Ursprungligen postat av lbb
Jaså har jag det? "Och du har med råge övertygat mig om att det är nödvändigt med ett förbud mot jakt på varg. var det det du inte menade?Konstigt eller inte, du är knappast känd för att förstå vad folk egentligen skriver, du tycks missuppfatta 95% eller så. Jag vill som de flesta andra här att vi ska jaga varg, men först när stammen kommit upp till en hållbar nivå.
Då är ju frågan vad du anser en hållbar nivå, 1 varg per 10 000 ha?Citat:
När det gäller förbud såsom varg jakt, smuggling av narkotika, fortkörning, våldtäkt, skattebrott mm så föreslår jag att man efter bästa förmåga försöker stoppa brotten och inte inför licens att bryta mot förbuden. Jag är medveten om att allt inte går att stoppa, men att vika för våldtäktsmän eller jägare som vill ha undantag ser jag inte som en möjlig väg.
Så vi ska alltså fortsätta den politiken som ökar incitamentet för tjyvjat på varg, skola in fler i det oönskade beteendet?Citat:
Och det hjälper inte att snacka skit om andra oskyldiga utan förklara hur du anser att vi ska bekämpa tjyvjakten...för 6;e gången
De oskyldiga tjuvjägarna eller? Sedan när blev de oskyldiga? Varför i hela fridens namn skulle jag komma med förslag på hur vi ska stoppa tjuvjakten? Jag har då aldrig påstått att jag är expert på området och inte har jag påstått att jag har något förslag. Du kan tjata ihjäl dig och rulla omkring på golvet (du har valt en passande plats), bäst du vill.

De oskyldiga tjyvjägarna är lika oskyldiga so de rötägg till häst som förstör för andra..
Och jag förstår att du inte har konsatruktiva förslag, det kräver ju att du sätter dig in i hela problematiken
.

Ditt förslag är att vika sig för minoriteten och hålla stammen på 250 djur? Då skulle tjuvjakten minska? Är du helt hundra på det? ;)

Då vi har bestämt att vi ska ha en vargstam som är större än så måste ju lösningen gällande tjuvjakt innehålla en större stam, eller hur?

Större resurser till polisen för att utreda dessa brott och att aktivt jobba med attityder och inställning på bred front i bla jägarkåren, men ffa i vargtäta län är mitt förslag

Risken att åka dit ökar vilket gör att människor inte vill ta risken på samma sätt och genom att få till en förståelse minskar oviljan att samexistera med varg

De oskyldiga tjyvjägarna är lika oskyldiga so de rötägg till häst som förstör för andra..
Det var konstruktivt, vi ska tillåta jakt på varg för att det finns ryttare som förstör för andra. Ett tips, det finns rötägg inom alla områden, det vet alla som om du vill framstå som kunnig så ta något lite mer originellt när du försöker avleda uppmärksamheten.

Senast ändrad:

Det var konstruktivt, vi ska tillåta jakt på varg för att det finns ryttare som förstör för andra.

Som om du inte vet att det var ett svar på ditt försök över att dra alla över en kamm.
Att det försöket är lika imbicillt som att hävda att alla hästägare är skitstövlar bara för det finns vissa rötägg inser nog de flesta..:D

Bra att du också insett det... det var på tiden. Det hindrar dock inte att enskilda individer kan förstöra mycket för en hel grupp. Du arbetar hårt på det.

Bra att du också insett det... det var på tiden. Det hindrar dock inte att enskilda individer kan förstöra mycket för en hel grupp. Du arbetar hårt på det.
Det är en vinkel du förtvivlat försöker att driva eftersom du inte lyckats producera en plaucibel förklaring hur du anser att vi ska hantera den ökande tjyvjakten.

Att som du klanka ner på budbäraren (mig och div, experter) visar ju hur seriös din diskussionsteknik är.

Jag har bara talat om det enkla faktumet att dagens politik i vargfrågan har bidragit till att incitamentet för tjyvjakt ökat. det gör mig din beskrivning till en förespråkare för tjyvjakt. Vilket är en rent infantil ståndpunkt då jag gång på gång förklarat att tjyvjakt är ett lagbrott och ska beivras.

Men för 7;e gången, har du en konstruktiv lösning på hur du ska få ner tjyvjakten?:D

Ja jag klankar ner på den budbäraren som förfemtielfte gången kommer med samma budskap, inte för budskapets skull utan för att det blir tjatigt i längden en gång räcker. Vi har läst, vi har förstått men åtminstone så tycker jag din lösning är kass och tydligen många fler här. Det ändras knappast om du skriver det femtio gånger till.

Inse att man kan läsa och förstå vad du vill framföra utan att hålla med så slipper du nöta på tangentbordet.

Ja jag klankar ner på den budbäraren som förfemtielfte gången kommer med samma budskap, inte för budskapets skull utan för att det blir tjatigt i längden en gång räcker. Vi har läst, vi har förstått men åtminstone så tycker jag din lösning är kass och tydligen många fler här. Det ändras knappast om du skriver det femtio gånger till.

Inse att man kan läsa och förstå vad du vill framföra utan att hålla med så slipper du nöta på tangentbordet.

Ok att du anser mitt alternativ är kasst, det krävs det bara 50 i IQ att framföra, Att presentera ett alternativ som inte eskalerar tjyvjakten kräver betydligt mer, så är du vuxen uppgiften?
För 8;e gången vad är ditt alternativ för att minska tjyvjakten:D

Ok att du anser mitt alternativ är kasst, det krävs det bara 50 i IQ att framföra, Att presentera ett alternativ som inte eskalerar tjyvjakten kräver betydligt mer, så är du vuxen uppgiften?

Men ditt alternativ är ju redan ute ur bilden, t.o.m. EU säger det, och då är det så;)

Men ditt alternativ är ju redan ute ur bilden, t.o.m. EU säger det, och då är det så;)

Tror du inte jag är medveten om att man frångått det alternativet. Problemet, pudelns kärna sas. är ju inte det utan att dagens alternativ driver upp tjyvskyttet och skolar in allt fler till en allt negativare inställning till varg.

Och det kommer på sikt att leda till att vargstammen kommer att minska långt under de 250.

För för att vara framgångsrik som vargjägare måste du kunna varg. Och kan du varg vet du också hur du ska tillfoga stammen störst skada med minst risk.

Skjut exempelvis undan alfadjur nu när tiken valpar, så sliter du sönder flocken i innre stridigheter. Ett eller två viktiga individer i en flock som försvinner så tar det flera år innan flocken är i harmoni igen.
detta har tydligen skett i finnland eftersom så många ensamma vargar påträffas
kolla bara här
http://svenska.yle.fi/artikel/2013/02/13/vargarna-har-minskat-fran-i-fjol

1. Ingen (utom du då med din berömda kristallkula) vet med säkerhet hur något utfall blir. Hur många förslag som än ges så kan ingen veta vad utfallet blir.

2. Ditt alternativ är uselt då det är en mikroskopisk chans att att resultatet blir den livskraftiga vargstam som jag önskar och som Sverige beslutat om. Ditt förslag bygger på att hålla nere den under till en för mig önskvärd nivå och är däremd inte godtagbart över huvudtaget. Du är välkommen med ett förslag som åtminstone siktar mot att få den beslutade nivån på vargbeståndet.

3. Det finns inga som helst garantier att tjuvjakten blir på en lägre nivå när man tillåter jakt, om nu inte alla vargar dödas då upphör givetivs den olovliga jakten.

4. Jag förbehåller mig rätten att inte framföra något annat alternativ än att hålla den linje som görs nu, att förbjuda jakt tills vargstammen är på rimlig nivå och försöka stävja tjuvjakten. Det finns liksom inte så mycket val här. Det handlar om att tillåta eller inte tillåta jakt. Du verkar inte acceptera det som alternativ och då får du väl hålla på och fortsätta tjata tills du dör, jag antar det är det enda som kan stoppa dig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka