Sv: Dyr hund

För någon vecka såg jag en annons på en vavva, var 8 månader eller något sådant och ägarna ville ha 25 tusen! :eek:
Visst att vavvor är en populär ras - men så mkt pengar? ^^

Njae, dom är mkt dyrare än så ofta.

En hane såldes för 28 000 kr, och han var inte färdigutbildad som väktarhund än. Dock L-testad och var lämplig att prövas som polishund, väktarhund, minhund osv.
Militären var beredd att betala strax över 40 000 kr för honom också.

Izor kostade 12000, dvärgschnauzer är han.
Seriös uppfödare, som ser till att valparna är reggade, chipsmärkta, vaccinerade - ja rubbet helt enkelt.

Dyrt är det, men jag har sett flera annonser i tidningen med samma pris från andra uppfödare, så helt ovanligt är det inte.
Tror att det är för att sålla bort vissa människor bland uppfödarna/valpköparna.

Vår ena hund (Tibetansk Spaniel, liten sälskapshund) kostade 6000 kr som 8 veckors valp, men det var ju 1996 så de är säkert dyrare nu. Seriös uppfödare med allt vad det innebär.

Den andra hunden vi har (av samma ras, med stamtavla, från samma uppfödare), fick vi gratis :love:

Jag har inte betalat över 10 papp för nån voffe :) chihuahuan var nästan lika billig som ena katten ;)

Köper jag hund spelar priset ingen roll.... utan jag kollar rasens egenskaper osv.

Jadzia skrev:
Jag kollar just nu på lite dyrare hundar. Exempelvis finns det en tik i Danmark som jag är intresserad av, men det är en 18-månaders hund som är friröntgad och har grundlydnad. Nästa hund ska ju bli den jag tänkt vinna SM med så den får kosta. Priserna ligger mellan 15 000 och 20 000 och jag tycker inte att det är så dyrt för en unghund där man kan se potentialen. Valp med liknande stam blir ju billigare såklart, men det är ett mer osäkert kort.
AMEN
Jag begriper inte alls varför folk tycker att "halvfärdiga" hundar ska vara billiga - helst gratis :angel:
Man har mycket större chans att "veta vad man får" om man vill satsa om man köper en unghund/vuxen än en valp.

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: Myrten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 305
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 159
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
627
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama