Sv: Dyr hund

Fast det är ju mestadels lite ovanligare raser som ligger över 10 000 kr. Rasen jag ska ha är väldigt ovanlig och kostar således mycket mer att föda upp (Import osv), så därför blir valparna dyrare.

Bah! En bekant köpte en dvärgpudel för 12.000!!!!!! Inte klokt!! Så ovanliga är de väl inte :crazy: Antar att det inom vissa raser blir lite... Kartell...

Jag förstår att vissa raser är dyra. Men en dvärgpudel... ??

Iofs blir det ofta få valpar. Vi hade vissa riktigt sbaga tiklinjer som gav 1-3 valpar. Ibland någon död också. Det var engelska (snygga) linjer och har utvecklingen gått så, så kan jag nästan förstå det. Men normalt ska det ju iaf bli 4 friska valpar.

Ja, jag förstår uppfödarna. Det kostar att föda upp bra hundar. Vi går back i slutändan på att föda upp Fransk Bulldogg, trots att det är en dyr ras att sälja.

Fast jag har ju den inställningen att man föder upp för att själv få en ny avelshund. Å då kan man aldrig gå back för en sådan hund kan man inte värdera i pengar!! :D

fast 12 000 för en dvärgpudel är faktiskt ett normalt pris det är vad dom flesta tar för en valp men jag har hört att vissa uppfödare (nämner inga namn) tar hela 25 000 för en pudelvalp :o och det tycker jag är kanondyrt!!!!!

min köpte jag billigt han kostade bara 9 500....

Ja precis! Det är ett normalt pris för en dv.pudel. Men jag tycker att det är fär högt :)

Vi har inte köpt in hundar som är dyrare än 8.000kr men sålt några som legat över 100.000kr. Men dessa har varit för tjänst.

Vi köpte våran West Highland White Terrier för massa år sen för 8´000. Han hade då en av de bästa stammarna och va tilll utställning. (han fick bara en kula, så nån utställning blev d inte sen) o vi fick honom såpass billigt mot att vi lova att ställa ut, men så d gick ;) Men underbar hund som dessvärre togs bort i våras. :cry:

En bekant till mig som för ca 10 år sedan hade en mycket fin schäferhane, frisk, bra stam, vältränad etc hade ett seriöst bud på 30 000:- om han ville sälja honom. Bekanten tackade nej för som han sade, den här hunden är en på 1000.

/KT

Mina hundinköp ligger på mellan 8-10000:- Dvs rätt så normala priser..

Däremot, så är jag ju på jakt efter en Jämthundstik och ringde på en 3-årig tik, med "normal" stamtavla (ingen superduperstam), Inte HD-röntgad, Inte ögonlyst, Inte startad jaktprov, Inte utställd, Korta sökrundor, Inga älgar skjutna för hunden, men kan skälla på älg om hundföraren stöter lös dom åt henne...
Priset då ?? Jo rena fyndet..
Ägaren ville bara ha 40 000:- för den hunden "inte en krona mindre"...... :crazy:
Behöver jag säga att jag köpte INTE den hunden.... ;)

Nej, jag förstår hur du tänker. Men jag menade mer helt ekonomiskt nu. Vad det kostar att ha rasen och föda upp rasen (Ev snitt, sen dom övriga kostnaderna runt valpar och resten av året då) och vad man sen "tjänar" på det.

Men som sagt, vi har fått fram 2 st superbra tikar som vi behållt (Har inte hållt på i så många år än ju) varav den ena lämnat 2 kullar där alla valpar varit mer än vad vi kunnat önska hittills! Och man föder ju ändå upp för att förbättra och tillföra rasen något, vilket är det bästa man kan få ut av uppfödningen och arbetet.

Vi köpte en Schäfer från Danmark för 18 000 kr. Visserligen ingen unghund, utan 5 år gammal, men istället tävlad och tränad med bra resultat.

Så uppemot en 20 000 kr tycker jag är helt normalt för det du letar efter!

Absolut! Jag skulle kunna tänka mig att betala uppåt en 25.000 för en trevlig och grundtränad hund. Sen börjar det kännas lite som att man strör pengar om sig :)

BC:n som jag hade gav jag 8000:- för (hon var 3 år då)
Min kompis kinesiska nakenhund (som inte lever längre) köpte kennelägaren för 30.000:- , men sålde den sen mycket billigare till min kompis.
Samma kompis var på jakt efter en liten hund (typ chihuahua, york mfl.) & fick erbjudande att köpa en 7 årig chihuahua tik som nästan var helt blind & delvis döv för 15.000:- :crazy:

en utbildad hund typ polishund eller handikappshund kan gå loss för 20-30 tusen :crazy:

Saybia skrev:
Samma kompis var på jakt efter en liten hund (typ chihuahua, york mfl.) & fick erbjudande att köpa en 7 årig chihuahua tik som nästan var helt blind & delvis döv för 15.000:- :crazy:

Ska man skratta eller gråta? Jag väljer att :rofl:

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: Myrten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 305
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 159
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
627
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama