Dyon The difference

manhattan_2006

Trådstartare
Någon här som har det? Har ni lust att lägga ut bilder? Är ni nöjda med tränset? Undrar lite över storleken passar det en häst som har x-full? Går det att rida med ett pelhambett och detta träns eller åker tränset fram då?
tacksam för svar

Sv: Dyon The difference

Jag har det tränset på en av mina hästar. Visst, jag är nöjd med det, det är bra kvalité och det verkar vara bekvämt för hästen, men ärligt talat märker jag ingen som helst skillnad ridmässigt. Hästen känns exakt likadan som med vilket annat träns som helst. Fast det är förmodligen olika från häst till häst, beroende på hur känsliga de är.
Min häst är ca 175 cm hög och har inte jättelitet huvud, ändå finns det två hål kvar på sidostyckena. Som du ser så har jag dock pelham, och det gör ju att sidostyckena inte behöver vara lika långa.
Tränset sitter bra och åker inte fram trots att jag rider med pelhambett. Jag kan dock tycka att både tränset och bettet förlorar en del av sin funktion vid användning av detta bett. Det känns bla som att bettet blir lite mildare, då det trots sin hävstång inte ger trycket i nacken. Det passar dock mig och hästen bra, då jag egentligen tyckte att pelham var lite för starkt. Men som sagt, jag har inte haft några problem med att tränset åker fram.

En bild:
19939309.jpg

vad fin din häst var i tränset. Frågan är om min häst kan ha det bara hon har som sagt inget litet huvud, jag får väl ta hem och prova det. Undrar lite över käkremmen det verkar som att man får spänna den ganska hårt, känner inte hästen obehag av det har du märkt nåt? Din häst passade verkligen bra i det tränset

Tack :)
Nej, jag har inte märkt av något sådant. Det är ju ingen vanlig käkrem, utan som en pullarnosgrimma. Man måste bara tänka på att placera korsningen på krysskäkremmen lågt, så nära nosgrimman som möjligt, annars kan trycket störa hästens strupe.
Men som sagt, ingen av hästarna jag har provat tränset på verkar bry sig.

Jag köpte ett sånt träns till min holländare, men eftersom hon har föl just nu använde jag det på min stora tävlingshäst. Han är 178 cm hög och har ganska stort huvud. Tyckte att det funkade ganska bra på honom rent passformsmässigt. Men märkte sen att när jag satte på det på dom andra mindre hästarna, så var det en helt annan passform (satt perfekt). Så min häst passade inte i full.
Red dessutom med pelham. I början funkade det jättebra, men efter ett tag tappade jag all ridbarhet på honom, funkade inte alls!!
Men jag är jättenöjd med det till den andra hästen :)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 328
Senast: Lady_S
·
Utrustning Hejsan! Jag har en häst som är känslig runt öronen när det kommer till just nackstycket på träns. Vi har provat många olika varianter...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 510
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka