Dynavena...

N

Naggur

Fick tips om dynavena fodret när jag skrev en tråd om min pålle som förmodligen har fått i sig sand och vägrar äta loppfrö. hur som helst så vill jag gärna att ni som provat dynavena (alla sorter) berättar vad ni tycker. varför började ni ge dynavena? vart hästen bättre? tacksam för alla svar!
 
Sv: Dynavena...

Hej! Hade en travare för några år sedan som drabbades av för höga leverväden, vi blev rekommenderade att dra ned proteinintaget, fodra m "vulkansand" etc etc:confused: . Inget funka förrän en vet. som hade sin egen teori sa att vi skulle ta bort havren, och havre finns i mycket foder;) . Dock inte Dynavena 100, hästen blev frisk!! :banana:
 
Sv: Dynavena...

Hej vi har haft dyna vena till våran ponny men det var så dyrt tyckte jag så vi gick öcer till hippo mussli som innerhåller ångkokt havre och våran ponny som inte kan äta havre funkade jättebra på hippos mussli och det var nästan halva priset per säck.
 
Sv: Dynavena...

Hejsan!

jag har använt Dynavena mestadels mech som fungerade mycket bra då min häst hade haft sandkolik och behövde ha något gott och bra att blanda loppfröna i samt behövde gå upp i vikt lite. Vårt stall hade även Dynavena, vanligt foder ett tag men det var dyrt och numera kör vi alla med havre och betför och så tillsätter var och en vad den vill att just sin häst ska ha.
 
Sv: Dynavena...

Hej
Jag fick tips av en här på Buke:D att testa Dynavena på min Frieser som har haft magsår.Han har fått det sedan december 2005. Jag ger honom Dynavena Mash och Dynavena Ackitv 100. Det har funkat toppenbra. Han har inte mått så bra med detta foder sen jag köpte honom. Jag kommer alltid att fodra honom med Dynavena och inte gå tillbaka till havre, betfor mm. Det kostar lite men det överväger tycker jag då hästen mår så bra av det. Dom får finare päls och hovar oxå av detta foder så jag kan bara säga: det rekommenderar jag dig att testa.
Lycka till
 
Sv: Dynavena...

PÄMMI skrev:
Hej! Hade en travare för några år sedan som drabbades av för höga leverväden, vi blev rekommenderade att dra ned proteinintaget, fodra m "vulkansand" etc etc:confused: . Inget funka förrän en vet. som hade sin egen teori sa att vi skulle ta bort havren, och havre finns i mycket foder;) . Dock inte Dynavena 100, hästen blev frisk!! :banana:


Vad var veterinärens teori? Varför skulle havren vara orsaken till de höga levervärdena? Hur mycket havre fick hästen?

Vad är vulkansand??
 
Sv: Dynavena...

Min kompis har en häst som hade errlischios (stavning??) typ hjärtmuskelinflammation. Den gick på dynavena ett tag, men jag vet inte om det hade med saken att göra. När de sedan gick över till havren så fick jag en hel tunna av dem och gav min ponny en del. Han blev sjukt pigg.. Annars märkte jag inget speciellt....
 
Sv: Dynavena...

Vad är vulkansand??

Vulkansand är ett mineral och säljs bland annat under handelsnamnet "Cleanolina". Sanden är avsedd att vara en kroppsreningskur. Enligt Läkemedelsverket är produkten inte klassificerat som ett läkemedel eller naturläkemedel. Mineralet som kuren består av kan vara förorenat med olika tungmetaller som bly men även med arsenik och dioxiner. Importörer och försäljare av en sådan produkt är skyldiga att säkerställa att produkten inte innebär några hälsorisker.
 
Sv: Dynavena...

Jag ger dynavena activ 100 & ibland även lite Dynavena Masch till mina 2 odjur.
Har sett störst skillnad på nordisen, han sätter muskler übersnabbt, är lätt att hålla ren & han äter lugnt (hetsåt kornkross & betforn innan) samt blir inte het på det. Vinterpälsen fälldes på ca 3 veckor. :love:

Visst fodret är dyrt ca 8 kr kilot. Men jag kommer fortsätta med det efter ha sett resultatet i stallet. Störta plusset är att det inte innehåller melass så fodret fryser inte när det är kallt. Sen slipper jag stå & pytsa upp olika fodersorter i spannar, jag tar direkt ur säcken vid fodringarna helt enkelt = sparar tid,
 
Sv: Dynavena...

Till alla!
Tack så jättemycket för alla svar! får ta å köpa en säck och börja ge han efter betet. lite onödigt att vänja om honom när han ska ut på bete om 2 veckor. så första juli börjar vi då=) hur tcket tycker ni att man ska börja vänja in me?

Ni som fodrar med dynavena, ger ni inte betfor?
 
Sv: Dynavena...

Min häst åt dynavena under ca 1,5 år, sen bytte jag pga priset.

Hon fick jättefin päls och hovar. Vet att många "maghästar" äter det med gott resultat.

Min åt även betfor.

Jag brukade börja med 0,5kg och vänja in med ungefär samma mängd varje vecka.
 
Sv: Dynavena...

Då det gäller Zeeke så får han inget annat än Dynavena Active och Mash samt hö, inget annat ss betfor eller så. Morötter får han som sockerfoder.
Jag tycker att Dynavenan är ett superbra foder, inget meckande med en massa pyttsar med olika saker i, det enda jag tillsätter är lite salt för det blev det brist på då foderstaten räknades ut.
Om man räknar ut vad man ger sin häst under en dag med olika fodermedel så kommer man nog upp i en skaplig summa trots allt, så 8 kr per kg för Dynavenan är inte så dyrt trots allt tycker jag iallafall.
I Zeekes fall är det superbra då han har en mycket känslig mage med tidigare magsår.
 
Sv: Dynavena...

knapplån
tycker inte heller fodret är så hemskt dyrt. kostar ju som de andra dyrare färdigfodrena som typ fibergi. och skulle man följa rekomendationerna som står på säckarna (alla sorter, inte bara dynavena) så förstår jag om man tycker det är dyrt. de måste va ett riktigt kasst hö man ger om man ska ge typ 2 kg kraft om dan=/ räknade på pållens foderstat i vintras. då visade det sig att han fick på tok för mycket mat. nu innan gräset kom fick han 8 kg hö, 2 dl havre, 1 dl krafft protein, 4 dl betfor och lite mineraler. nu har jag minskat ett kg på höt då han inte äter upp pga gräset. hästen är en islänning. Nu verkar det som om lusern blivigt väldigt poppis vilket jag tycker e bra så dom stackars hästarna som har mattar eller hussar som inte äkar på höt när hästarna blir tunna behöver äta flera kg korn och så...
 
Sv: Dynavena...

Jag ger inget betfor. Det är egentligen bara en sockerprodukt som jäser i magen samt ger snabb energi. Eftersom jag sällan rider "spurter" förrutom en & annan glad galopp då & då i skogen eller tävlar så klarar han sig gott på bara dynavena. Får även ca 5 kg morötter/dag för karotinet & tuggmotståndet.

Jag ökade på ca 3 dl varannan dag & drog bort samma fodermängd av det gamla fodret.

Nattis får ca 2 Kg/dag dynavena & fri tillgång till hö ca 10-13 kg plus lite gräs & rids 5-6 dagar i veckan mellan 30 min - 2,5 timme beroende på om vi rider på ridbanan eller i skogen.
Han är en Kallblodstravare på 18 år.

Jag är nöjd men fattig :smirk:
 
Sv: Dynavena...

okej. min kommer nog få betfor i alla fall. han gillar de massor=) och dit jag ska flytta så blir det enklast så. för betfor, chevinal och v.s.l ingår vid middagsfodringen. måste göra egna hinkar om jag ska ha dynavena och så blir det lättast om han bara får det morgon och kväll. jag tycker inta att de är så fruktansvärt dyrt... man tjänar ju enormt på å ge ett foder till hästen med dålig mage. både för att hästen mår bra och att man slipper ta ut veterinären i tid å otid.
 
Sv: Dynavena...

Naggur skrev:
Fick tips om dynavena fodret när jag skrev en tråd om min pålle som förmodligen har fått i sig sand och vägrar äta loppfrö. hur som helst så vill jag gärna att ni som provat dynavena (alla sorter) berättar vad ni tycker. varför började ni ge dynavena? vart hästen bättre? tacksam för alla svar!

dynavena är ett jättebra foder, funkar dom inte på det kan man ge dem GAin eller donson and horrel,
 
Sv: Dynavena...

Jag har en häst som haft återkommande magproblem, främst gaskolik.
Det har varit ganska allvarliga problem, så jobbiga att det varit nära att jag tagit bort hästen.Har prövat allt som man kan tänka sig, utan vidare resultat. Jag fick ett tips här på bukefalos att pröva Dynavenas foder. Så jag bytte helt från havre o betfor till Dyna venas Active 100 och mash. Hitills har det funkat jättebra,framför allt har jag fått en mycket piggare o gladare häst som musklar sig fint och orkar mer. Jag hoppas att det ska hjälpa mot magproblemen som brukar komma under vintern.
 
Sv: Dynavena...

Alla hästar gillar socker - det är ju en sockerprodukt. :d

Ge betfor om du känner för det.
Men jag rekomenderar du läser på säcken vad den innehåller & jämnför med hans foderstat så du inte omedvetet trycker i han dubbla doser av någonting så han får ett överskott.
Risken är om han får för mycket betfor, då kan du få en sockerspeedad häst om du kör han på Dynavena som är ett färdigt "komplettfoder" & för mycket betfor samtidigt..

Lycka till

spirit
 
Sv: Dynavena...

Någon som skulle kunna göra mig en tjänst?
Jag skulle vilja ha en bild på hur Dynavenas müsli ser ut..

Någon som har lust att hjälpa mig med det?
 
Sv: Dynavena...

Jag skulle inte ge min häst en foderstat som inte är uträknad=) har suttit många timmar å dragit av några gram å lagt till och hållit på¨å pusslat. Flyttar till ett nytt stall i augusti så jag måste ändå räkna om foderstaten då höleverantören inte e den samma. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så tvivlar jag på att jag behöver ge så mycket som är rekomenderat. Bara man har ett bra hö=)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 583
Senast: Shaggy
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
534
Senast: Kristall10
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 250
Senast: Cina B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp