Dynavena Active 50

S

SirWillgott

Skall eventuellt börja utfodra min häst med Dynavenas Active 50 efter mycket rekomendationer från både vet och stall kompisar!:)
Men...är inte detta fasligt dyrt?
Någon som vet hur mkt en säck kostar och hur mkt den är på ? Står inte på hemsidan..:confused:
Mycket tacksam för svar!!:bow:

Sv: Dynavena Active 50

WHAT??:o omg.... hmm hur mkt blir inte de egentligen för en säck på runt 25kg:crazy:
*räkna räkna räkna*
450 spänn /säck!? kan d everkligen stämma?:o

I mellan sverige kostar en säck active 50 runt 330 kr inkl. moms.
Så kilopriset ligger då på 13:20 kr . Men det kan säkert variera lite beroende på vart man bor någonstanns och vilka återförsäljare som finns. Sedan är det ju inte meningen att du bara ska behöva ge dynavena om du väljer att fodra med 50´in utan du ska väll komplettera med spannmål ? Eller är det är det jag som är vilse i pannkakan? :p

Jo jag ska ge 1,5kg havre och 1,5kg Active 50 :)
Jamen 330kr vaju inte helt farligt! Det är ju ungefär vad de kompletterings fodren och mineralerna jag ger honom nu blir tillsammans!:idea:
Syns baa att de finns så få återförsäljare.. ska ringa till en imorgon och höra angående pris hos dom!
Hur har ni som använt detta foder (eller andra dynavena produkter) upplevt det då??:)

Har bara hört massa bra om det här!!
Blankare hårrem, snabbt fint hull, bra för muskel uppbyggning, bra för känsliga hästar och hästar som vill slänga i sig maten etc etc etc:banana:

Jag har också hört mestadels bra om Dynavena men som någon nämde är det ganska dyrt, du kan lätt få samma mängd energi och smältbart råprotein genom att ge annat , vanlig havre och lucern kommer man långt med. Ibland ger det ingen bättre effekt att ge färdigfoder om det inte är utav någon särsklid anledning. Förutom att det möjligtvis är dyrare då.

Det kan mycket väl vara så att du behöver komplettera och ge något mer fodermedel t.ex. mineralfoder eller tokosel en enbart dynavenan. Det innehåller t.ex. inte så mycket selen och ibland även annat som kan behövas. Man får ju tänka på att det inte är tillverkat i Sverige , och man får ju anpassa sig för vilka förhållanden vi har här och hur det ser ut där fodret är tillverkat.

Förutom att priset på Dynavena är en aspekt så kan man ha miljösynpunkter på att transportera foder långa sträckor. Känns konstigt att vi köper Fransk hästmat samtidigt som vi betalar svenska bönder för att inte odla på sina marker.

Jo, men enligt vet( som haft active 50 +havre och liiite betfor ,mest för smakens skull, till sina hästar) så behöver man och ska INTE ge några mineral tillsatser!:)
Allt finns i müslin.
Står mkt bra kommentarer på DynaVenas svenska hemsida ,från folk som använt foder därifrån till sina hästar!
www.dynavena.se :D

Det är säkerligen ett jättebra fullfoder men ja tycker i alla fall du ska kontrollräkna så du inte får selenbrist eller liknande..

Jo, men enligt vet( som haft active 50 +havre och liiite betfor ,mest för smakens skull, till sina hästar) så behöver man och ska INTE ge några mineral tillsatser!
Allt finns i müslin.

Även om man bara ger några hg av varje?

Fantastiskt, är det ett intelligent foder som ändrar sin mineralhalt efter behov?:d

Eller kan det vara så att man måste ge alla de rekommenderade kilona för att kunna fylla mineralbehovet?:angel:

Fantastiskt, är det ett intelligent foder som ändrar sin mineralhalt efter behov?:d

Eller kan det vara så att man måste ge alla de rekommenderade kilona för att kunna fylla mineralbehovet?:angel:

Håller fullständigt med ang. mineralbehovet :bow: (ffa . brukar det bli brist på just selen )

Jo jag vet inte, men både på hemsidan och enligt Vet. så står det att man inte ska lägga till mineraler då hästen lätt kan få överskott av det då..
Vet inte så mycket, inte allt för insatt i foder:angel:

Det är säkerligen ett jättebra fullfoder men ja tycker i alla fall du ska kontrollräkna så du inte får selenbrist eller liknande..

Jojo SJÄLVKLART ska jag kontrollräkna!!!;)

Ska prata lite med stallets "foderexpert" imorn å se vad hon tycker, hon ser ju min pålle i vardan och vet hans behov :) ( verkligen inte en häst man kan ,på ett "rätt" sett räkna ut foderstat åt)

Senast ändrad av en moderator:

Jo, som sagt är jag inte så insatt, tar in lärdom från andra i just detta ämne;)

Ja..de rekomenderade kilona är 1,5kg / dag och det är just vad min häst antagligen kommer behöva....
Självklart kanske man måste tillägga nåt grund mineral som ex. selen, men som sagt...
helst ska man inte det...:D

Självklart kanske man måste tillägga nåt grund mineral som ex. selen, men som sagt...
helst ska man inte det...

Värt att tänka på när man väljer utländska färdigfoder är att de är anpassade efter sitt eget lands jordmån och förutsättningar, inte efter de svenska.

Därför bör man ta ganska lätt på alla löften att man inte ska behöva tillsätta något extra, för det är stor risk att det bara gäller (någorlunda iaf, grovfoderkvalitén kan ju skilja sig även i andra länder...) i tillverkningslandet.

Just selen, t.ex. är svenska jordar ganska fattiga på...:idea:

Vad har du för problem med hästen? Går det inte att lösa med mer basic foder typ lucern för 4 kr/kg? Många är lyriska över Dynavenas effekt på musklerna, men det lär ju bero på bra och lättillgängligt protein. Om du utgår från din höanalys kan du nog göra en bra foderstat på billigare råvaror.

Håller helt med dig. Enligt en foderförsäljare från Hippo är trenden att köpa dyra utländska mixer. Hippo höjde priset på en svensktillverkad mix, då de trodde det skulle öka på försäljingen, men de fixk tji. Han sa det måste vara både dyrt och utländskt för att hästägarna skall gilla det. scarry.

Vad har du för problem med hästen? Går det inte att lösa med mer basic foder typ lucern för 4 kr/kg? Många är lyriska över Dynavenas effekt på musklerna, men det lär ju bero på bra och lättillgängligt protein. Om du utgår från din höanalys kan du nog göra en bra foderstat på billigare råvaror.

Jo, han är väldigt svårfödd, nästan lite fullblods aktigt:angel:
Men jag har faktiskt tänkt på lucern också!
Eftersom det är både billigare och mer lätt-tillgängligt..

Men har hört så mycket bra om detta foder så tänkte jag kanske skulle testa bara en säck och se om den är så bra som alla säger:D

ekedal- Som sagt, vill bara pröva ifall detta kan vara fodret för min häst ..
Är absolut ingen trend narkoman, Visste inte ens att fodret var utländskt innan nån här sa det:p

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 844
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 779
Senast: svea
·
Tjatter Måste bara skriva av mig om den smått osannolika situation som uppstått... Jag bokade för några månader sedan biljetter för att flyga...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 611
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Hej, Jag är gammal användare här men har visst raderat mitt hotmailkonto som användaren var registrerad på (säger något om hur länge...
Svar
8
· Visningar
2 977
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka