Dynavena Activ'100

ankic

Trådstartare
Som jag skrivit i andra trådar så har våran kille problem med sin mage höst/vinter , (inte konstant men vissa dagar har det runnit mycket) .Läste om detta foder och tyckte att det lät intressant , Någon som fodrar med det ?? Fakta om fodret :

Ett helfoder att givas utan att blandas med havre eller korn . ACTIV'100 har visat sig ha en mycket positiv effekt på hästar med kronisk diarré, Magsårshästar, kolikhästar, dammallergiker, eller hästar som blir "överaktiva" på vanlig havre.
Beroende på att allt spannmål i fodret är ångkokt och knäckt, innehåller rikligt med essentiella fetter, allt för att göra dom högvärdiga protein- och energi- källorna mycket lättåtkomliga. Det höga proteinvärdet i fodret kan helt eller delvis kompensera hö om det finns halm att tillgå för fiberbehovet. Alla vitamin och mineralbehov finns tillgodosedda i fodret. Bör kompletteras med ACTIV'50 för tävlingshästar.

Exempel på giva till halvblod, vikt ca 500 kg, i medel- arbete: 2,5 - 3 kg + hö. Ponny, 350 kg medelarbete: ca 2 kg + hö

Innehåll per kg foder:
Energi 12,5 MJ.
Råprotein (smältb): 91 g.
1 lit = 500 g

Sv: Dynavena Activ'100

Jag har varit och köpt detta activ 100 i dag. Han ska få det för första gången i kväll. Hoppas verkligen att det fungerar.

Det är ett rätt ok foder men nån effekt på dåliga magar har jag inte märkt och inte heller att havreknäppa hästar blir mindre knäppa av detta foder. De flesta hästar verkar tycka att fodret är gott, det brukar sällan vara problem med att få dem att äta det. Dock är det alldelles för dyrt tycker jag.

Det bästa foder för magarna som jag och några med mig stött på är faktiskt Hippo Alfa, jag slutade med det för några år sen och gick över till ovannämnda Dynavena och så fort jag fodrat upp allt Dynavena jag har kvar så tänker jag gå över till Hippo igen för det var faktiskt riktigt bra.

Hoppas verkligen att detta foder hjälper honom nu. Blir lite orolig när du säger att du inte märkt någon skillnad. Får väl pröva Hippo Alfa nästa gång då. Var köper man det? Hur mycket kostar en påse och hur mycket är det i den.
Dyrt vet jag inte om jag tycker att det är eg. Om det hjälper vill säga. Har ett bra hö och då behöver han bara äta ca 0,3 kg. Då räcker ju en påse länge till 10 kg hö.

Djurjouren skrev:
Det är ett rätt ok foder men nån effekt på dåliga magar har jag inte märkt och inte heller att havreknäppa hästar blir mindre knäppa av detta foder.

Nu vet jag inte om det är just den Dynavena-produkten en av mina hästar äter (Dynavena är det i alla fall), men hon har definitivt blivit mindre knäpp på det fodret. Hon blir komplett stollig av den minsta gnutta havre & är betydligt bättre på Dynavena.

Använder även fölfodret till årets föl som glatt knaprar i sig det & är i fint hull.

Jag använder Active 100, och tycker det är fantastiskt för det mycket upp musklerna på hästarna så mycket. Dessutom är min pålle så känslig för socker (betfor tex), så det slipper jag ju där, pga dess låga socker halt.

Men för att få nån effekt på magproblemen, bör du ta Dynavenas Mash också. DÄR har det effekt på magen. Det är super tycker jag, (i kombination med Active).

Tom med gamling har blivit bättre i magen och sätter äntligen mer hull.

Marie gör ju också foderstater till en.

Nu stod det ju att Active 100 var ett foder som var bra för magen. Inte vill man väl blanda. Det andra som du skriver om var ju ett pris på över 500 kr påsen om jag inte blandar ihop dom nu.

Jodå, man kan ge både och. I mitt fall byter jag ut Active 100 mot Mash 3 ggr/veckan.

Mash kostar definitivt inte 500 kr påsen, möjligen hälften.
Active 100, är inte dyrare än många andra kraftfoder, men det beror väl också på vilken återförsäljare man väljer.
Jag köper ju direkt från generalagenten, eftersom det inte finns nån återförsäljare här.

Maila Marie, på Dynavena för råd och prislista, så kan du avgöra om det är nåt du tycker är värt att prova.

Gå in på deras hemsida, och läs vad som står där, där finns också tel.nr.

Får man fråga om någon i Falun har detta foder :P
Jag bor i Falun och skulle gärna vilja testa fodret men
jag vet inte vart det finns att köpa lr pris för den delen..

Jag har en återförsäljare här i min stad. Åkte och köpte en påse i måndags. Han har nu fått 1 dl morgon och 1 dl kväll i 2 dagar. Och peppar, peppar det verkar fungera. Han är hittills inte lös i magen än.
Jag betalade 265 kr för en säck Activ100 det är ju inte så förskräckligt dyrt. Har ju köpt nya Krafft groov förut. Nu behöver han bara ca 0,3 kg ca 5-6 dl av detta per dag eftersom mitt hö är så bra värden i. Så dyrt blir det ju inte för mig. Men har man 4 hästar som jag har så kanske man reagerar när man måste betala lite extra.
Om du köper från generalagenten får du väl betala dyrt porto också eller??

"Molin" Gå in på deras hemsida så kan du se var dom säljer detta.

Molin skrev:
Får man fråga om någon i Falun har detta foder :P
Jag bor i Falun och skulle gärna vilja testa fodret men
jag vet inte vart det finns att köpa lr pris för den delen..

Jag köper i Rättvik.

Nej, Det blir inte dyrare att skicka efter direkt, vi är några stycken som sambeställer. Återförsäljaren lägger väl på sitt såklart.
Men det är ett jobb att vara samordnare, så jag önskar det funnits en återförsäljare. Men det kanske kommer såsmåningom.

Dalatjej skrev:
Jag köper i Rättvik.

Okey, jag var in på deras sida och det står Rättvik inom
Dalarna.
Men va taskigt igentligen, måste man åka ända dit bara för att
köpa foder, nee då får det bli nå annat, hehe..
Fick iaf veta priset 260kr för 25Kg..

Poängen är, att det har 12 mån. hållbarhetstid, så man behöver inte åka särskilt ofta...

Tölva skrev:
Poängen är, att det har 12 mån. hållbarhetstid, så man behöver inte åka särskilt ofta...

Jasså så pass långt tid, hmm..
Jadu men först hade jag ju velat testa, hehe

Men gud, då an ju köpa hem flera säckar om det ska räcka i tex
4månader, då behövs typ 5säckar om man ska ge typ 1l morgon 1l kväll.
Eller behöver man kanske inte ge så pass mycket, det står ju bara givning för tex Hbl, men det kanske blir samma sak nästan?

Jag ska ge min tös ensilage och vanlig hö, i vinter kommer dom att få
fritt på ensilagen men hon kommer iaf få lite hö när hon är inne o kanske
lite innan ridningen, har ej bestämt mej, hehe

Men Korn, blå miner och antingen B-vitamin lr äppelcidervinäger,
funderar på äppelcidervinäger.
Sen ska jag testa med betfor, ägaren sa att hon puttar bort det med
jag tänkte att jag ska testa igen och se vad hon säger :)

Nu till "basfodret" musli, fibergi musli lr Dynavena Activ'100..
Jag kan ej bestämma mej.
Hon kommer ev att få lite havre oxå vi får se hur hon är då hon
kommer ;)

Ne nu ska jag göra mej iordning, skoldax nar..
Hej hej

Ja nu har jag ökat till 1 ½ dl morgon och kväll. I dag var min häst lite lös iaf. En strimma med blött hade runnit utefter benet. Så det verkar inte som om detta foder hjälper honom heller. Mycket ledsen och besviken nu. Men jag prövar ett tag till så får vi se. Får visserligen lämna tillbaka säcken oöppnad om jag vill. Fick ett par kg i prov som jag tar av nu. Men det ser ju så fint ut vill så gärna att min häst ska kunna äta detta.

Usch va trist att det inter funkar..
Jag har nog bestämt mej för att inte köpa det
fodret, testar nått annat först..

Kornet har alltid funkat samt höet på
mina andra så det får duga, dock så kommer
jag köpa nå musli till iaf + vitaminer och blå miner

Tänk på att det kan ta ett par veckor för magen att ställa om sig till nytt foder, så ge det några veckor innan du ger upp.

Sen är det frågan om du har provat rätt sort. Det är väl MASH man ska ha om det gäller magen? Ev i kombination med Active.
Och som sagt, alla omställningar av foder är i sig störande för magen, så man måste ge det lite tid att ställa om och börja fungera. Det går inte på några dagar.

Ja, jag hade ju tänkt att öppna påsen och ge det till honom. Men det beror ju på hur lös i magen han blir. Inte roligt att behöva tvätta honom där bak varje morgon när jag släpper ut dom Han är ju skäck och väldigt vit där bak så det syns rätt så rejält. Man kan ju förstå honom också att ha ont i magen jämt är inte kul.

Liknande trådar

Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
2 984
Senast: fleur
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Har kikat runt efter ett komplett kraftfoder som har högt vitamin + mineralinnehåll då jag inte fodrar själv och vill slippa att andra...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 408
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Ja årets hö verkar ju ha väldigt lite protein. Jag har då ett divigande sto och behöver därav massor protein till henne. Jag hade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 520
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar