dyker på pinnarna

Milosari

Trådstartare
nu är snart tävlingssäsongen över och då är det dags att börja pilla i momenten igen. en sak som vi ska ta itu med i vinter är vittringsapporteringen. med jämna mellanrum får loke för sig att dyka ner i pinnarna. efter det gör han som han ska, dvs luktar reda på rätt och apporterar. men det ryker ju ett par poäng för "lek". någon som har haft liknande problem? hur har ni gjort?

han har gjort likadant med övriga apporter (trä + metall) men det har jag lyckats träna bort. jag har lite idéer om pinnarna men tar gärna emot tips. ju mer man har under fötterna, desto bättre :).

Sv: dyker på pinnarna

När han gör så så ta kalla helt enkelt in honom. Eller hämta honom BRYT momentet. Inget nej eller fy eller jäkla hund utan bara bryt. Börja om o gör momentet igen. Gör han samma sak så bryt igen. När han gör rätt så dunderbelöna honom. Bryt alla gånger han inte springer ut o gör det han ska dvs leta efter sin pinne.

Eller slå ner dom i marken. Alt. ett "Nej" när du ser att han tänker dyka på dom. Plus att du har väldigt kort avstånd till att börja med. Kanske rakt framför näsan först.

jag tror inte jag förstår riktigt hur det är meningen att hunden ska reagera. om jag kallar in kommer jag göra det när han har börjat lukta på pinnarna. reaktionstider och sånt du vet. risk för förvirring?

aliide: jag tror att dyket är ett tecken på osäkerhet. typiskt retriever att när det blir lite jobbigt så spexar man till det istället. som du vet har vi bråkat en del med pinnarna. men riktigt kort avstånd har diskuterats. att det är så kort att han inte hinner dyka och träna upptag av en pinne på längre avstånd parallellt. jag tror att sätter jag på honom koppel och går fram, då kommer han bli megafrustrerad och börja veva med tassarna av den anledningen. att sitta stilla på ren lydnad klarar han mycket bättre.

(och för att jag är gnällig. vad är oddsen för at det är massor av snö på två tävlingar i rad? snö förra tävlingen, ingen snö mellan, och nu är det snö igen när jag ska tävla i morgon?)

Senast ändrad:

Du har ju haft det här problemet upp förut och fick då massa tips om jag inte minns fel. Men om inget av alla tips fungerar så hade jag lärt om vittringen helt totalt. Lära hunden att en hög med pinnar innebär näsa. Och koncentration!

det förra problemet var identifieringen. han hade ingen näsa påkopplad och förstod inte alls vad han skulle göra. då fick jag tipset att gömma apporterna så han helt enkelt var tvungen att koppla på näsan för att hitta dem. så småningom plockades de rena pinnarna fram och till slut doftpinnen. nu är han stensäker på identifieringen, han kutar ut snabbt, hittar rätt, galopperar tillbaka och har även börjat lämna av på ett vettigt sätt. det är ingen katastrof, vi ligger väl på en 7-8, men jag vill ha 10 och det får man inte när man trampar på apporterna.

Skönt att det löste sig iallafall!

Men ang trampet så tror jag iallafall på vissa metoder. 1. Koppla hunden. 2. Kort avstånd med lös hund. 3. Sätt hunden på platsen där han skall skickas ifrån, gå själv och ställ dig bredvid pinnarna, kommendera "leta". När du ser att han tänker dyka på pinnarna så ett "Nej.".

Angående att hoppa på saker har det nog också lite att göra med hastigheten i upptaget. Jag har alltid haft massor av slams och hopp på apportbockar, men inte F*N skulle hon någonsin hoppa på en fågel!! Det var bara så snabbt upp i munnen som det ö h t gick bara för att ingen annan skulle hinna före...

"med sikte på 10:an" tar de upp hur de börjar lära sina hundar vittringen. Du kanske ska backa tillbaka och göra som dom gör då.
Godis bland pinnarna för att hunden skall konsentrera sig där. Svårta tt förklara utan boken dock :crazy:

Hoppar han på alla pinnar när ahn komemr dit, eller på den specifika hans ka ha när han hitatr den?

svarar flera: han dyker bara ibland (men typ alltid på tävling) och på första bästa pinne. det är full galopp och lite "rådjursskutt" vid inbomsningen. ibland avslutar han med att dyka, ibland börjar han leta direkt. efter dyket gör han som han ska. han är inte jättesnabb på att hitta sin pinne utan luktar noga på alla pinnarna i tur och ordning. när han väl hittat sin pinne tar han upp den och kommer glatt tillbaka.

kopparbergsemme: jag har provat med godis framför men då glömde han bort pinnarna och letade frenetiskt efter mer godis *suck*. han är extremt matfixerad och kan inte koncentrera sig på något annat än mat om han har godislukt i näsan.

okej, va synd..för deras metod att ha godis bland pinnarna för att få "mer nosarbete vid pinnarna" eller vad man ska säga verkar väldigt bra...

Antar att du sagt nej vid tillfällerna han gjort så utan resultat...
Om han gör så på träning och du avbryter direkt å skäller på han, va du nu säger (va e de för jävla dumheter,fy dej ;)) och sen säger du åt honom "gå bort" och chasar honom av planen och låter honom ligga där, medans du går och "plockar fram momentet" igen..?
Min hund tycker "fy å fy å gå bort från mig du får inte vara med" är det värsta bestraffningen som finns....

lite uppdatering: vi har provat lite allt möjligt, men mest kört med två pinnar. ett tag smetade jag in ena pinnen med köttbulle men så började han ta fel pinne! jag kunde för mitt liv inte fatta hur han kunde ta fel när den rätta stank köttbulle, tills jag kom på att han hade så mycket köttbullelukt i näsan att hjärnan kopplats från. så nu är det slut med det och han får köttbullar efter att han har gjort vad han ska.

slarvet har jag inte blivit av med. eller slarv och slarv, men han duttar hårt med nosen på pinnarna. senaste tanken är att han kanske fortfarande har för mycket köttbulle på hjärnan och har alldeles för bråttom? eller den omöjliga frågan; hur hittar jag rätt belöningsnivå? så att pinnarna blir roliga och värda att jobba för men inte FÖR roliga så det blir jättebråttom? han har inte dykt på länge! men om det är en tillfällighet eller inte vet jag inte än. har inte kört med många pinnar på ett bra tag.

jag har faktiskt också lyckats få honom att kampa med vittringspinnen. men fan va svårt det är när man har en cm på varje sida och hunden rycker och har sig :D. hur som helst så ska vi jobba vidare lite på detta för vi har kul när vi kampar och jag förlorar och "jagar hundfan" (läs: knäppiscillamuffins ropar nääää snodde du den din fuling och sen rusar en mycket sprallig och glad loke med en orangutang efter sig över hela apellplanen). tanken är att vittringspinnen ska bli värd lite mer än "något som man spottar ut så fort som möjligt för att få något annat/gott i munnen". än har vi inte gett upp hoppet om den där 10:an!

Bra att du lyckats kampa med honom! Alltid kul med en hund som håller i pinnen för att den är rolig och inte bara vill bli av med den fortast kvickt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer

Hästrelaterat

Tillbaka