DYI växthus?

Mia_R

Trådstartare
Jag har till min stora glädje fått hem ca 30 tvåglasfönster som skulle slängas och tänker bygga ett nytt och större växthus av dem. I år kommer det knappast att bli av att jag börjar men drömma går ju. :idea: Ev kommer jag sätta igång med att kitta om några av dem då jag har grannens maskinhall att hålla till i.

Någon som byggt att fristående växthus av gamla fönster? Vilka misstag har ni gjort, vad skulle ni gjort annorlunda, hur stort blev det och är ni nöjda med resultatet? Bilder? :)

Jag har till min stora glädje fått hem ca 30 tvåglasfönster som skulle slängas och tänker bygga ett nytt och större växthus av dem. I år kommer det knappast att bli av att jag börjar men drömma går ju. :idea: Ev kommer jag sätta igång med att kitta om några av dem då jag har grannens maskinhall att hålla till i.

Någon som byggt att fristående växthus av gamla fönster? Vilka misstag har ni gjort, vad skulle ni gjort annorlunda, hur stort blev det och är ni nöjda med resultatet? Bilder? :)
Vet inte om jag riktigt förstår frågan?

Är det inte bara att sätta sig vid ritbordet? Varje fönster ger två växthusfönster. Mät höjd och bredd och börja fantisera. Hur kan du ställa fönstren för att få ut maximalt av glasytan.

Du bör ha en bra grund av betong, sten eller tegel och regla upp med virke som gärna är rötbehandlat. Dörr är väl enklast att fixa av en helt vanlig begagnad dörr. Möjlighet att öppna vetilation så det inte blir för hett. (några öppningsbara fönster?)

Berätta hur du tänkt så kanske vi har input?

(En bekant byggde ett och hon ville ha det så stort att det går att sitta därinne och fika. Och att man kan stå därinne och jobba. Det blev jättebra. Det gör att jag själv inte skulle vilja ha för litet växthus om jag själv får råd nån gång.. )

Ytterligare en fundering. En bekant byggde ett och byggde norrgaveln av tegel. Hon hade drömmen att sätta in en kamin för att kunna värma -utan el - om det var risk för frost. det blev inte så, inte än.
Men jag själv känner mig väldigt lockad av den idén!

Vet inte om jag riktigt förstår frågan?

Är det inte bara att sätta sig vid ritbordet? Varje fönster ger två växthusfönster. Mät höjd och bredd och börja fantisera. Hur kan du ställa fönstren för att få ut maximalt av glasytan.

Du bör ha en bra grund av betong, sten eller tegel och regla upp med virke som gärna är rötbehandlat. Dörr är väl enklast att fixa av en helt vanlig begagnad dörr. Möjlighet att öppna vetilation så det inte blir för hett. (några öppningsbara fönster?)

Berätta hur du tänkt så kanske vi har input?
Frågan är: är det någon som byggt ett fristående växthus av gamla fönster, blev ni nöjda med resultatet, vilka misstag har ni gjort, vad skulle ni gjort annorlunda om ni hade byggt det idag, hur stort blev det och är ni nöjda med resultatet? Bilder?

Vi håller på!
Eller, det är nog mest sambon:o

Har fått fönster billigt av en bekant, stora fina med tolv rutor. :up:
Har lagt plattor som grund, fönstren kommer stå på lecablock tror jag. Men det kan hinna ändras. Hade tänkt tegel först men det blir det nog inte. Två eller tre leca i höjd isf. Dörren en vanlig dörr med mycket glas, om vi hittar någon. Nån typ av plasttak. Hur han tänkt med gavlarna (spetsen mot taket) vet vi inte än. Regla gör vi med tryckimpregnerat virke.

Ritningen/idén/måtten är klara och plattorna lades förra året.
nu är vi på stadiet att renovera fönstren.
All färg ska bort helt, då vi ska linolja och sen måla med linoljefärg, vit. Mycket tidsödande :p Tvätta allt glas, som är bortplockat nu och så ska de ju sättas tillbaka o kittas.
Har gjort nästan alla fönster trärena nu så det är snart dags för olja.
Planen är att få upp växthuset nästa år.

Har inga mått i huvudet men fönstren är nog 1,80 m höga så det blir en stående rad.
Tre fönster som kortsida och fura eller fem (tror jag) som långsida. Tippar på att de är cirka metern breda.

Vi ska odla i vårt :D och ha en sittgrupp utanför. Plattorna har vi lagt så det är en halvmeter tillgodo utanför växthuset plus att sittgruppsplatsen är plattlagd.
Rabatt på två sidor inramad med kantsten.

Kul med fler som håller på med liknande projekt :):up:

Jag fick boken "Växthus & uterum" med flera författare. Där fanns många bra tips för att bygga eget växthus!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 217
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Hur hade ni gjort? Ni bor i ett gammalt hus(torp) på en skogsgård! Ett litet hus som är allt annat än modernt/renoverat. Huset hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 721
Senast: Raderad medlem 6459
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 496
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar