dygnet runt..

Sv: dygnet runt..

Det är väl lite vaga regler gällande när de får gå ute, vad jag vet så ska "betestillväxt ske" om de ska få gå ute utan lösdriftshall. Betestillväxten går ju lite hand i hand med väderleken, och här har det väl tittat upp lite gräs här och var, men inga mängder, därav äter de fortfarande hö. Mina har skydd i form av skog, och jag skulle ta in dem nattetid om det skulle bli såpass fuktigt att de inte hade en torr liggplats.

Min går ute från slutet på maj ungefär, beror på hur mycket gräset växt upp.
Hon tränas precis som vanligt, den enda skillnaden är att hon får kraftfodret direkt efter motion istället.

Vi brukar släppa "dygnet runt" någon gång i början på Juni - lite beroende på vädret.

Vi har inte direkt några rutiner när de går ute dygnet runt. Var och en ger sin pålle ev kraftfoder/mineraler etc i hink utanför hagen vid den tid man råkar vara där.

*KL*

Får man ha hästarna ute redan? Eller har ni ligghall/vindskydd till de? Måste det inte finnas bete för att de ska kunna gå ute dygnet runt?

Jag kommer inte att släppa mina förens tidigast i maj. Brukar oftast bli i juni. Men om vädret fortsätter att vara så här fint så blir det nog lite tidigare i år.

Om man får?? för vem??..Det går alltid att argumentera mot en inspektör!! Jag ser till djurens bästa och inte till ett regelverk!!

Jag frågar mina hästar, (15 st), på kvällen, vill ni komma in?? De som kommer släpper jag in, resten får vara ute. De som har inhyrda hästar här får själva bestämma hur de vill ha det......

Rundbal hösilage ute i hagen.

Skulle aldrig få för mig att gå efter datum utan här är det hästarnas vilja som bestämmer!!!

Just denna natt är 8 ute och 7 inne.

Jag gör som amanin. Dvs blir det blött åker dom givetvis in på nätterna. Har stor skog som dom går i och här växer det faktiskt gräs men inte så mycket att dom klarar sig på det.

/Maria

Våra hästar är ute dygnet runt sedan två veckor. De får hö tre gånger och morgonkraftfodret ute. De får kraftfoder en gång inne. Hästen som behöver mest äter snabbast och är högst i rang som tur är.
Det finns ingen ligghall i hagen men skog. Blir vädret dåligt får de vara inne mer.

Så fort hagarna är helt torra och natttemperaturen är stadigt minst 8-9 grader så brukar vi släppa ut våra hästar dygnet runt, men vi har ändå samma rutiner med fodringar, både kraft foder och hö då det inte finns nåt gräs i deras hagar, tills de släpps på riktigt bete i början av juni.

Våra har varit ute sen den 13/3 och dom får kraftfoder och ensilage på kvällen.
Har ligghall oxå.

/Isabella

Våra får gå ute när det slutat vara nattfrost och om det inte börjar regna mycket sen så är det väl dags om ett par veckor tror jag. Rutiner är de samma, fódringstiderna ändras inte och de som ska ha kraftfoder få komma in och äta det.

den hästen jag tar hand om + den jag rider går ute på nätterna, dom får kvälls + morgonmat & så har dom fri tillgång till hösilage :D

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 227
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
428
Senast: movi
·
IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
12 509
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar