Sv: Dvärgschnauzer?
det är en trevlig hund. min veterinär sa senast igår att han inte haft någon speciell relation alls till dom när han flyttade hit för snart 10 år sedan.. här är det ganska gott om dom och han sa att det nu är en av de mest trevligaste raser han känner till! så mkt att dom ev. kommer skaffa en egen
veterinärer träffar ju hundar oftast i knepiga situationer, de drar i sår, klämmer, känner, ger sprutor och allt vad det är och då märks det ju verkligen hur de kan vara funtade. han har inte stött på en enda dvärgschnauzer som varit motvillig, arg, nervös eller skygg.
jag själv har en sen 7 år tillbaka och har flera vänner/bekanta som haft dvärgschnauzer innan dess. alla har varit lika trevliga och jag kommer defenitivt skaffa en till!
ang. trimningen så kanske jag upplevde den som lite jobbig till en början... men det var mest för att jag ville ställa ut och därför var tvungen att åka till en uppfödare för att trimma (närmsta låg nästan 10 mil från där jag bodde) därför blev det långt mellan gångerna och de som trimmade var ju inte helt nöjda vilket jag kan förstå.. när det visade sig att sigge inte var världens snyggaste dvärgschnauzer la jag ner utställningarna och köpte en rakmaskin, trimknivar, saxar och började lära mig själv med hjälp av en urgullig uppfödare som var duktig på att lära ut. nu vardagstrimmar jag själv ca 4 gånger per år och det funkar alldeles utmärkt! det man inte ska glömma är att de fäller knappt ett hårstrå och det kan jag säga att det är värt vartenda ryck
i övrigt så kan jag tillägga att dvärgschnauzern är en enkel och trygg hund som jag tror passar jättebra som förstahund... en sund ras både ur en psykisk och fysisk aspekt. det ända jag kan sakna litegrann (ibland) är lite mer arbetsvilja och kontakt men samtidigt så har inte jag världens arbetsvilja alla dagar jag heller så det passar mig nog perfekt
.. vi provade spår ett tag när han var unghund dock och det tyckte både han o jag var skitkul! defenitivt ngt jag kommer ge mig på igen!
lycka till. fråga gärna om du undrar över ngt mer..