Dvärgschnauzer?

T

Tintomara

Tittar runt en hel del om olika hundraser eftersom jag väl tänkt försöka införskaffa min första hund någon gång när jag fått ett jobb, vilket borde bli inom ett år eller så.

Har fastnat lite vid dvärgschnauzer just nu, då jag läst att den skall vara "lagom" tuff, kunna gilla iaf fritids-agility och vara en trevlig hund i allmänhet.

Men - det är ju en trimras. Hur mycket jobb är det med detta om man är helt hundnybörjare som jag är?

Är det någon annan som köpt dvärgschnauzer som förstahund och känt att det fungerat bra?

Sv: Dvärgschnauzer?

Världens bästa ras om du frågar mig :angel: Har själv två stycken, mina första egna hundar men har tidigare haft schnauzer i familjen. Otroligt okomplicerade hundar som är med på allt. :love:

Det är en del jobb med en trimras. Ca 1 gång i veckan behöver man kamma igenom hela hunden med underullskam, tar ca 30 minuter. Sedan behöver den trimmas minst var tredje månad, helst oftare. Trimmar min utställningstjej var tredje vecka, detta för att jag vill ha henne fin jämt. Detta kan man lära sig själv eller lämna in, kostar från 500kr och uppåt.

Min lilla tjej:
Leiadegerfors1.jpg

Hoppas du hittar en trevligt ds! Fråga gärna om det är något dy undrar över!

Vilken underbart fin hund du hade!

Att kamma igenom hunden en gång i veckan och trimma kanske varannan månad låter ju dock inte som oöverstigliga hinder. Eftersom jag tänkte skaffa jobb före hund så borde kostnaden inte vara nåt problem heller.

Just detta med "okomplicerade hundar som är med på allt" har jag ju läst på olika håll, och det låter ju bra (även om jag ju förstår att alla inte är 100% okomplicerade på allt, men vilken hund är det?)

Har du haft både hane och tik förresten? Är det stor skillnad på dem isåfall i sättet isåfall?

det är en trevlig hund. min veterinär sa senast igår att han inte haft någon speciell relation alls till dom när han flyttade hit för snart 10 år sedan.. här är det ganska gott om dom och han sa att det nu är en av de mest trevligaste raser han känner till! så mkt att dom ev. kommer skaffa en egen :) veterinärer träffar ju hundar oftast i knepiga situationer, de drar i sår, klämmer, känner, ger sprutor och allt vad det är och då märks det ju verkligen hur de kan vara funtade. han har inte stött på en enda dvärgschnauzer som varit motvillig, arg, nervös eller skygg.

jag själv har en sen 7 år tillbaka och har flera vänner/bekanta som haft dvärgschnauzer innan dess. alla har varit lika trevliga och jag kommer defenitivt skaffa en till! :)

ang. trimningen så kanske jag upplevde den som lite jobbig till en början... men det var mest för att jag ville ställa ut och därför var tvungen att åka till en uppfödare för att trimma (närmsta låg nästan 10 mil från där jag bodde) därför blev det långt mellan gångerna och de som trimmade var ju inte helt nöjda vilket jag kan förstå.. när det visade sig att sigge inte var världens snyggaste dvärgschnauzer la jag ner utställningarna och köpte en rakmaskin, trimknivar, saxar och började lära mig själv med hjälp av en urgullig uppfödare som var duktig på att lära ut. nu vardagstrimmar jag själv ca 4 gånger per år och det funkar alldeles utmärkt! det man inte ska glömma är att de fäller knappt ett hårstrå och det kan jag säga att det är värt vartenda ryck ;)

i övrigt så kan jag tillägga att dvärgschnauzern är en enkel och trygg hund som jag tror passar jättebra som förstahund... en sund ras både ur en psykisk och fysisk aspekt. det ända jag kan sakna litegrann (ibland) är lite mer arbetsvilja och kontakt men samtidigt så har inte jag världens arbetsvilja alla dagar jag heller så det passar mig nog perfekt ;) .. vi provade spår ett tag när han var unghund dock och det tyckte både han o jag var skitkul! defenitivt ngt jag kommer ge mig på igen!

lycka till. fråga gärna om du undrar över ngt mer..

Åh, vad bra det låter!

Nja, utställningar tror jag inte är min kopp te överhuvudtaget, jag letar mest efter en ren hundkompis att ha kul med när jag tittat runt efter hund. Det jag skulle kunna tänka mig vore just agility. Annars mer promenader och bara ha en trevlig kompis.

Är de så skälliga som ryktet säger?

världens bästa kompis kommer du att få!

ang. skällandet så kan jag ju inte påstå att min inte skäller men som alltid så beror det heelt och hållet på hans ägare, dvs mig. :(

vissa påstår att de är mer skälliga av sig än genomsnittet men som alltid så går det att träna bort och det gäller ju långt ifrån alla.

min skäller när det kommer folk, även när jag eller min man kommer hem och på barn som springer... han gillar att snacka helt enkelt :angel: däremot så skäller han ALDRIG på andra hundar. han har en helt otrolig förmåga på att läsa av andra hundar och även katter! med tanke på att han blev attackerad bakifrån av en lös hund som kastade upp honom och högg honom i magen (ordentligt, låg inne i 14 dgr, opererades i 3 dgr) men ändå inte beter sig knepigt mot andra hundar efter det är ganska otroligt... tycker jag.

jag är jätteförtjust i de här små härliga hundarna! de jag har träffat har varit just okomplicerade, men samtidigt haft rätt bra motor. jag har inte upplevt dem som skälliga, speciellt inte om man jämför med andra småhundar.

Låter ju kanon.

Vill ha en lite mindre hund, men ändå en hund som har lite motor i sig, så det låter ju onekligen bra då.

Angående skällighet: Så länge de inte skäller "jämt" och på allt så är det inte nån fara, hade bara läst att de kunde vara väldigt skälliga, så jag blev lite fundersam.

Åh vad jag ser fram emot att kunna skaffa mig en... måste bara få klart sista rycket på studierna och hitta ett jobb så... Har velat ha hund så länge jag kan minnas, så om jag måste vänta ett år till så är det inte mkt i jämförelse. :)

Ja jag brinner för den rasen :)

Har själv en liten svart dvärgschnauzer som jag kör lite agility med och har med ut när jag rider utan problem.

De jag har träffat har inte varit skälliga. Visst nån gång ibland men jag har inte upplevt det som någon skällig ras.

Lättlärd och självständig. :D

En jättetrevlig ras. "Min" (har "gett" bort henne till en kompis) Skäller bara av glädje när det kommer ngn. Däremot har hon rätt stark jaktlust. Sticker inte ensam men får hon en kompis så drar hon så fort hon får chansen. Kan, och vill, vara med överallt. Funkar jättebra ihop med andra djur, av större format. Kommer det en kanin eller marsvin ivägen så lever den inte så länge till. Men schnauzrarna är ju från börja avlade till råttjägare, så man kan väl inte helt skylla henne för sin jaktlust.
En underbar kompis

Jag tycker att att du ska titta på föräldrarna och se hur mycket moptor dessa har. Min äldsta tik har inte mycket motor alls, gillar mesta att gå och strosa i sitt eget tempo. Min yngsta däremot har väldigt mycket motor, även hennes mamma har det. Det var en av de kriterier jag tittade på när jag skulle skaffa en till hund. Hon älskar att träna lydnad, dock får man inte nöta samma moment för länge. Men en mycket arbetsvillig hund är hon iaf!

En jättetrevlig ras. "Min" (har "gett" bort henne till en kompis) Skäller bara av glädje när det kommer ngn. Däremot har hon rätt stark jaktlust. Sticker inte ensam men får hon en kompis så drar hon så fort hon får chansen. Kan, och vill, vara med överallt. Funkar jättebra ihop med andra djur, av större format. Kommer det en kanin eller marsvin ivägen så lever den inte så länge till. Men schnauzrarna är ju från börja avlade till råttjägare, så man kan väl inte helt skylla henne för sin jaktlust.
En underbar kompis

Jo, man får ju inse vad de var avlade för, absolut. Hur fungerar de med katter? (Antagligen är det väl också högst individuellt)

Åh. Nu börjar jag verkligen känna mig helsåld på denna ras. Synd att man inte visste om någon som behövde lite hjälp med promenader och så med en dvärgschnauzer i närheten så att jag kunde få träffa på någon lite mer live också... Får nöja mig med att titta och längta på nätet. :)

Jag har endast träffat på en dvärgschnauzer så jag kanske inte är rätt att svara. Men det är en väldigt osäker och lättskrämd liten plutt som dock tycker det är väldigt roligt att vara kaxig mot och jaga min katt.
Ganska charmig hund bara man får komma henne nära men det tog länge.

Du får komma till Österbybruk och hälsa på min tjej i helgen. Är där både lördag och söndag, sover även över i Uppsala.

Åh om jag ändå kunde...helgen är så uppbokad pga projekt som måste arbetas med. (Ett 7-veckorsprojekt som vi ligger ett par veckor efter med...illa.)
:(
Tack ändå.

oj vad olika... min hund är totaaaaaaaaaalt ointresserad av vilt. det kan hoppa fram rådjur 4 meter ifrån honom och han lyfter inte ens på huvudet. däremot är han intresserad av smådjur som fåglar, igelkottar mm.. men han skulle aldrig våga gå fram. han viftar bara på svansen och checkar in mig hur jag reagerar.

vad gäller kaniner och marsvin så fullkomligt avgudar han dom. vi har en kanin som han brukar leka med (han låter kaninen jaga honom -skitkul!) och som han brukar tvätta :love: han har även träffat andras kaniner och ett marsvin och han är lika snäll då. nyfiken och kollar av om det är ok att närma sig.. om det andra djuret visar minsta tecken på rädsla eller framförallt agressivitet så dör intresset ganska omgående och han lämnar dom ifred..

råttor skiter han totalt i.. däremot så dribblar han mycket med tassarna när vi leker med föremål och det sägs att det hamrandet är typiskt dvärgschnauzer pga att de tidigare användes till att fånga råttor.

han skulle gärna få fånga lite råttor i mitt stall :crazy:

Har också en dvärg, en svartsilverhanne på 11½år.
Har har aldrig skällt annat än på joggare och barn som springer förrän nu på gamla dagar då han fått starr. Han ser väl inte på samma sätt längre så det är honom förlåtet.
Han har ingen jaktlust och är en väldigt lugn hund. Han är mycket mån om att vara till lags och har hittills aldrig smitit från gården trots att han jämt är lös och vi har löptikar omkring oss.

Kika på rasens hemsida. Kanske finns det i din närhet någon schnauzerträff du kan fara på. I mitt område är det träffar 1 g/månad och då träffas ett tjugotal hundar och ägare. Hundarna springer många gånger lösa allihopa utan bråk.Jag blev en aning storögd första gången måste jag säga. Min kille var äldst tillsammans med en jämnårig hanne men de brydde sig inte om varandra efter att ha kollat på den andre. Tikarna var mycket intressantare...
Rasen lär vara känd för detta, enligt en uppfödare.

Min hund är högt i rang och har aldrig varit i bråk.
Och visst är det skönt att slippa hundhår överallt. Man tänker inte på det förrän man varit hos någon med hund som fäller.

gallery.asp

Jobbar hennes matte inom hästbranschen? I så fall har jag träffat henne.

Ja, jag känner mig rätt helsåld på de här små skäggiga hundarna nu. Bara att börja spara pengar...

En underbar kompis

Min schnauzertjej alskar kaniner - hon ar valdigt forsiktig, slickar dem och skulle aldrig dromma om att skada dem. Kaninerna har varit borta i 5 ar och hon blir fortfarande alldeles till sig om jag fragar om hon vill "ga ut till kaninen". :) Daremot jagar hon duvor, men tror inte att hon skulle skada dem. Hon ar radd for katter, men jaktinstinkten gor att hon inte kan lata bli att jaga dem. Hon vagar aldrig rora dem dock. Hon har lart sig sin laxa flertalet ganger.

Alskar schnauzrar - min tjej ar valdigt positiv, energisk, alskar att folja med till stallet, alskar agility. Tuff hund, men anda valdigt lattlard, hon gillar att vara till lags. Dock kan hon vara valdigt envis. Skaller nar nagon ringer pa dorren - aven nar det ar pa TV. Sager man at henne blir hon tyst och gar och lagger sig i sin korg och morrar for sig sjalv i stallet.

Underbar ras, tycker jag.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 044
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
902
Senast: Nordthor
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 904
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 217
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar