Dvärgflodhäst

Såg på svtplay https://www.svtplay.se/video/272298...ga-liv/dvargflodhastens-hemliga-liv-avsnitt-1 (kan ses till 21 nov.)
Vilket spännande - och tyvärr hotat - djur!
Nattlevande i Afrikas djungler och med liv ganska olikt de stora flodhästarna.
Tydligen ett av de minst kända däggdjuren i världen som man knappt lyckats fota.
Visste ni att de fanns?

Kristiansands djurpark i sydnorge har, eller hade i alla fall en dværgflodhæstmor med unge då jag var dær før længe sedan.

Såg på svtplay https://www.svtplay.se/video/272298...ga-liv/dvargflodhastens-hemliga-liv-avsnitt-1 (kan ses till 21 nov.)
Vilket spännande - och tyvärr hotat - djur!
Nattlevande i Afrikas djungler och med liv ganska olikt de stora flodhästarna.
Tydligen ett av de minst kända däggdjuren i världen som man knappt lyckats fota.
Visste ni att de fanns?

Finns ett gäng på Parken Zoo i Eskilstuna. Där knatar de iaf gärna omkring dagtid och blir fotograferade. Väldigt söta! :)

Parken Zoo har som sagt, de har även lyckats med avel (vilket är svårt) och hittills fått två avkommor från sitt avelspar. Olivia, den senaste som föddes 2014, kan har varit bland det sötaste som någonsin funnits.

Däremot är det lite delade åsikter om deras vilda leverne eftersom de är så sjukt svåra att följa på ett bra sätt eftersom de är rätt skygga.

Både roliga och rätt bökiga djur att ha o göra med. MYCKET personlighet och är rätt så svårflirtade, vilket kan vara både frustrerande och superhärligt... :D

Pressbild på Olivia som liten
anocvl5aikedy7o36p7z.jpg

Liknande trådar

Gnägg En liten spinoff på "Lär dig rida"-tråden, där jag tänkte vi kunde samla lite äldre (säg 1990-talet och bakåt) videoklipp som har med...
2
Svar
21
· Visningar
3 845
Senast: WildHorse
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 827
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 977
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar