Dvärgbandmask

Sv: Nu har det hänt :(

Om det visar sig att spridningen är ett faktum så innebär det att boende i högriskområden bör avmaska i förebyggande syfte ( vilket i sig inte är bra ), man bör vara hypernoga med hygien på både sig själv och sin hund, man bör absolut inte äta färska bär/svamp osv från skogen. Hunden kan agera som värd och sprida ägg genom avföring/päls osv till människan som i sin tur blir mellanvärd, blir man smittad ( vilket är rätt ovanligt trots allt ) får man bereda sig på transplantation och behandling livet ut =/

Sv: Dvärgbandmask

Sist jag hörde på radion hade dom undersökt ytterligare 4 (eller var det 5?) rävar i samma område, men ingen hade burit på masken.

Och jag hörde det och såg en bild på det lilla äcklet på Tv4 nyheterna alldeles nyss.

*KL*

Var på föreläsning av SVA i april och det handlade om bla dvärgbandmask.
Enligt dem tar det 10-15 år innan smittad människa får problem pga cystor i levern, oftast upptäcks dessa av en slump i samband med andra undersökningar.

Oavsett, otrevliga odjur är vad de är.

kl

Det står på Krisinformations hemsida, att man bör avmaska om man vistas i skogarna runt Katrineholm, och då ca var 28e dag.

Vi är titt som tätt uppe i Katrineholm kring skogarna där räven fanns, då jag har döttrar och deras hundar boendes där.

Så jag bör väl ta en avmaskning på min hund.
Men var 28e dag??

kl

Det står på Krisinformations hemsida, att man bör avmaska om man vistas i skogarna runt Katrineholm, och då ca var 28e dag.

Vi är titt som tätt uppe i Katrineholm kring skogarna där räven fanns, då jag har döttrar och deras hundar boendes där.

Så jag bör väl ta en avmaskning på min hund.
Men var 28e dag??

Går hunden kopplad i skogen och du är absolut säker på att den inte får i sig sork, behöver du inte avmaska. Vid minsta misstanke ska du dock avmaska en gång per månad. Första gången ska du både avmaska och schamponera hunden för att få bort ev ägg som fastnat i pälsen och hantera bajset som riskavfall i 3 dygn efter avmaskningen. Därefter förhindrar efterföljande avmaskningar (varje månad) att nya ägg hinner bildas.

Så är informationen jag läst.

Vad jag förstått så kan äggen fastna i pälsen utan att hunden ätit rävskit, man klappar hunden o kan få i sig äggen, fast det vet man inte förens om sisådär 15 år.
Hysteri lär inte hjälpa.

Jaha nu krisar detsig i skogen igen.
Vilka ställer upp och hjälper till mest?
Jägarna!
Hur många av de undersökta rävarna har kommit in tack vara idelt arbetande jägar?

Och vem är det som ska decimera rävstammen för att minska spridningen?

Inte naturmupparna i alla fall!

Jaha nu krisar detsig i skogen igen.
Vilka ställer upp och hjälper till mest?
Jägarna!
Hur många av de undersökta rävarna har kommit in tack vara idelt arbetande jägar?

Och vem är det som ska decimera rävstammen för att minska spridningen?

Inte naturmupparna i alla fall!

Vad ska naturmupparna göra då springa ut med påk o slå ihjäl rävarna det är jaktbrott,

Nej riktigt korkat inlägg må jag säga....

Kunde inte låta bli..med tanke på allt skit jägarkåren år för allt annat.
Men ett förslag vore väl att samla in alla utlänska hundar som inte är avmaskade enlig reglerna.
Gå på campingplatser o kolla husbiler etc.

Liknande trådar

Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
529
Senast: movi
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 706
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Jag var inne på apotea nyss för att köpa en tandkräm till vår hund, men det finns ju MASSOR :eek:. Vilken sort rekommenderar ni :) ?
Svar
16
· Visningar
1 208
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30