Dvärgbandmask

Sv: Dvärgbandmask

Ja! :(
Och bye bye pussa på din hund och låta den sova i sängen. *suckar*
Jag har varit rädd för den här parasiten sedan jag var 8 år, och nu är den här...

Man kan ju bara hoppas att Aftonbluddret har fattat helt fel. Hoppas hoppas.

Tyvärr så va det även på nyheterna nu också att det hittats en infekterad räv här i sverige:(

Så fruktansvärt sorgligt.

Det har ju varnats SÅ mycket ang att ta in hundar med smuggling, för att "rädda" dem o jag vet inte allt.. men folk lyssnar ju inte.

Fruktansvärt tråkigt.

:crazy::cry:

Hörde på nyheterna att det räcker med att skölja bär etc, trodde det var svårare att få bort?

Hur påverkar detta våra hundar, hur bör man bete sig?

Svarar själv, verkar som att det inte är farligt för hund men att de kan smittas via att äta smågnagare.

Hittade även detta:
Äggen dör vid kokning och inom en vecka vid nedfrysning till -80 grader (så kallad ultrafrys).
Svårdödade med andra ord men inget om hur svåra de är att skölja bort.

Edit: Från SVA så källan får ju anses trovärdig.

Edit igen:
Alternativa huvudvärdar: Hund, katt, varg, fjällräv mfl.

Huvudvärdar smittas genom att äta upp inälvorna från en smittad smågnagare (mellanvärd). Huvudvärdar smittas inte genom att få i sig parasitägg. Huvudvärden blir inte sjuk.

I områden i Mellaneuropa där parasiten är vanlig hos räv avråds människor från att plocka och äta bär och svamp i naturen. Det rekommenderas att fallfrukt, bär och svamp värmebehandlas, d.v.s. kokas eller steks, eller åtminstone sköljs noga, för att minska smittrisken. Det är också viktigt med god handhygien, alltså att man tvättar händerna när man varit ute i skog och mark.

Hundar och katter som vistas ute i högriskområden och har möjlighet att få tag i smågnagare bör avmaskas en gång per månad. .

Och nej, Sverige är ju inte att betrakta som högriskområde (än iaf).

Senast ändrad:

KL

Och hur farlig är parasiten för människor?

edit: fy fan :crazy: dax att sluta bita på naglarna med andra ord ...

Senast ändrad:

Alternativ mellanvärd: Människa
Mellanvärdar smittas genom att få i sig mikroskopiskt små maskägg som kan finnas på bär och grönsaker eller i pälsen hos en huvudvärd.

Såg din länk efter jag postat. Fy fan att vi ska få in sån skit här :crazy: Men bra iaf att djuren inte blir sjuka av den.

Mina hundar äter inte smågnagare. Men vi är ute i naturen dagligen och plockar bär/svamp vid säsong. Jag som älskar råa bär :(

Senast ändrad:

Kl.
Har jag förstått det rätt att hunden bara kan bli smittad om den äter gnagare? Hypokondrikern i mig skriker. Hoppas att den inte etablerar sig! :cry:

Så har jag förstått det. Den kan dock få ägg i pälsen även på annat sätt och därmed smitta oss.

Senast ändrad:

Nu jublar läkemedelsföretagen! Äntligen kan vi börja avmaska "i förebyggande syfte" igen :cool: innan sva eller liknande går ut med ett uttalande så är jag inte orolig. Dessutom avmaskas min hund flera ggr om året mot just echinococcus pga utlandsresor.

Sv: Nu har det hänt :(

Men vad innebär det för hundägare som gillar att ta med sin vän ut i skogen? Bara vara xtra försiktig eller undvika? :s

Sv: Nu har det hänt :(

Jag tror det är lite för tidigt att säga att man ska vidta några försiktighetsåtgärder än. Men man kan ju försöka undvika att hunden äter bär och kadaver av gnagare.

Liknande trådar

Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
529
Senast: movi
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 706
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Jag var inne på apotea nyss för att köpa en tandkräm till vår hund, men det finns ju MASSOR :eek:. Vilken sort rekommenderar ni :) ?
Svar
16
· Visningar
1 208
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V