Den i särklass otrevligaste fågeln i hela stan dök upp idag. Ont uppsåt i blicken helt klart, syns på lång väg:
Jähkel58.webp

(Jag älskar den, den är så knäpp att den blir charmig.)

Sen fick alla smäll!
Jähkelpådih714.webp

Det är sån skillnad på denna knäppgök och en normalupprörd fågel. En normal med hetsigt temperament går att lugna ner eller avleda - denna blir bara värre om man försöker. Svår uppväxt kanske, vad vet jag? Man har i alla fall bara två val - ge den frön eller putta ner den helt. Jag brukar ge den frön. :p

De enda duvparet jag kan föreställa mig ha kunnat producera detta lilla underverk är Pinglan och hennes karl:
VideoCapture_20220422-110943.jpg

Men framfusigheten hos bebben stämmer inte riktigt med dem så är ändå osäker. Vilka föräldrarna än är så ska de ha guldstjärna i bebbmatning - den är jättestor för att vara så ung!

Senast ändrad:
Vrålsäker på att Pinglan är mössbebben Sues mamma iallafall.

Kastar alltid extra godis till Pinglan då hon är enfotad, blyg/försiktig och så söt, men har sen Sue växt till sig råkat kasta till fel fågel flera gånger!

Ni kanske kan förstå varför:
Vemärvem0.jpg

Så har vi trådduvan som jag har börjat kalla Snöret :o
Visa bifogad fil 85424

Han ser ut att må mycket bättre sen han fick trasslet bortklippt från fossingarna! Tån som var bortom räddning ser helt död ut nu men allmäntillståndet och resten av fötterna verkar bli bättre och bättre!

Han är lite skeptiskt till att komma ända fram efter behandlingen (vilket är fullt förståeligt) men sätter sig snett bakom mig istället och väntar på att jag ska upptäcka honom. Så söt! 🤗
De här stackars fossingarna trippade förbi idag! Har inte sett fina Snöret på evigheter så blev glatt överraskad när han kom förbi. Han vaggar pyttelite när han går men fötterna har verkligen läkt över förväntan. De innersta tårna klarade sig ju inte men otroligt nog fungerar alla de andra tårna som de ska!

Hans fötter satt ihop i varandra med så hårt snörad och trasslig tråd att jag inte ens trodde jag skulle kunna få loss allt. Han kunde knappt gå, var mager, svag och trött - tror inte han hade överlevt vintern om han inte fått hjälp så det är härligt att få se den lilla kämpen må så bra som han såg ut att må idag. :heart<3<3

Sötsnöre7.jpg

Lång liten skrutt:
Ursäkt0.webp

Hen börjar bli tung nu faktiskt, inte alls en fluffig dunboll längre. Läste att duvungdomar inte är så stationära utan kan få för sig att flytta i större utsträckning än de vuxna. Hoppas, hoppas ursäktsfågeln stannar. :nailbiting:

Senast ändrad:
Den svartstjärtade snöbollen, som får heta Mårten nu för det går verkligen inte an att vara välkänd men namnlös:
Svartstjärt3.jpg

Han hoppanfaller handen så fort han får syn på den nära marken (ser för roligt ut) att han flyger till den är lite mer sällsynt så då får man passa på och ta kort.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka