Odågan Ursäkta är så himla fin mot Khali, så glad att de här två kommer överrens.

En näve underbaringar:
KhaliUrsäkta620.webp

Blir lika förvånad varje gång, för oftast vill hon inte ens komma speciellt nära så jag försöker inte ens locka fram henne utan slänger bara till henne frön så att hon ska slippa knö så mycket med sin lilla stump.

Ibland får hon dock för sig att hon minsann ska upp ändå. Lite extra speciellt då: <3
Pinglan9.webp

Kanske släkt? 🤔
Eller hur!? Jag har också funderat på det!

Ögonen är ju väldigt lika, vet inte alls hur Khalis karl ser ut (hon är väldigt hemlig med sitt privatliv :p) men han skulle ju kunna vara en vanlig gråspräcklig med rätt stor sannorlikhet. Och Ursäkta kanske är hennes unge då till och med? För jag tycker verkligen det är konstigt att Ursäkta är så snäll mot henne och så jäkla hård mot alla andra.

Eller hur!? Jag har också funderat på det!

Ögonen är ju väldigt lika, vet inte alls hur Khalis karl ser ut (hon är väldigt hemlig med sitt privatliv :p) men han skulle ju kunna vara en vanlig gråspräcklig med rätt stor sannorlikhet. Och Ursäkta kanske är hennes unge då till och med? För jag tycker verkligen det är konstigt att Ursäkta är så snäll mot henne och så jäkla hård mot alla andra.
Det låter ju sannolikt att de känner varandra väl iallafall, annars brukar ju ungar vara lite stroppiga mot sina föräldrar men Ursäkta är kanske Underbarnet :D

Eller Undantaget :idea:
Ursäkta är nog både och! :rofl:

Ja, någonting är det ju. Jag misstänker att Ursäkta är en pojk (helt på känsla bara) och att han kanske är snällare mot honor då? Khali är inte alls bråkig heller, kan säga ifrån om någon är överjävlig men blir inte arg alls - vilket säkert kan ha en lugnande inverkan på Undantaget. :p

Dammtussungen börjar bli lite smartare och mer skeptisk, de är inte sådär charmigt bebb-dumma speciellt länge. Kommer fram och äter ur handen men såhär får jag inte göra längre: 💔
Dammtuss735.webp

Läser lite om duvors färggenetik och fick reda på vad teckningen kallas - Grizzle. I dubbel upplaga av genen kan fågeln i extrema fall bli helt vit. Den påverkar däremot inte ögonfärgen till skillnad från många andra gener som gör dem vita/fläckiga.

Men denna är antagligen inte en Grizzle, utan möjligtvis en Piebald med utbredd teckning (men hur Piebald-genen/generna funkar förstår jag mig inte riktigt på än):
Skönbönlookalike5.jpg

Tydligen är anledningen till att de får svarta ögon avsaknad av pigment i irisen så att den mörka bottnen på ögat syns egenom.

Tycker färggenetik är så intressant även om alla olika knasiga gener ger en huvudvärk när man ska försöka lista ut vad sjutton fågeln kan tänkas vara.

Sköna Bönan är däremot lurig, för hans stjärt är grizzletecknad men hans fläckar och ögon lutar mer åt att han skulle vara Piebald, och de kan vad jag förstod ha bägge anlagen - så här någonstans fick jag huvudvärk och gav upp! :rofl:

Tror iaf definitivt att han är släkt med duvan på förra bilden!
SkönaBönsn440.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka